Holder på med å bygge inn verandaen vår, noe som medfører at ytterveggen som huset ytterdøren vil bli åpnet opp fra 1m til nærmere 4m. Hvordan beregner jeg størrelsen på bjelken? Hvilke opplysninger trengs?

Det man trenger å vite er lasten per lengdemeter som bjelken skal ta opp. Det kan dog være litt komplisert å komme frem til den oppgaven. Viktige parametere er husets konstruksjon (byggeår kan være viktig), størrelse. Om åpningen finnes i en gavlvegg eller langsidevegg pleier å være veldig viktig. Om du vil ha hjelp her på forumet er tegninger helt avgjørende. Planer og seksjoner. 4 m åpning vil sannsynligvis kreve en ganske solid bjelke.

Byggeår 1944
Størrelse 12.5x8.5m
1 ½ plans sutterenghus med valmet tak
Åpningen er i midten av en langsidesvegg
Takstolene er 180x65mm og sitter på cc850
Det er en ark rett over denne veggen, så takstolene ligger ca 160-170 cm fra sidene av døren.
Det er altså den hvite døren i overkant på vedlagte tegning.

Flere spørsmål?

• Plantegning av et 1 ½ etasjes hus med rom som kjøkken, soverom, bad og stue. En hvit dør er på oversiden av tegningen.
Hvor ligger huset? Opplysningen trengs for å vurdere snølastenes størrelse.

J justusandersson skrev:
Hvor ligger huset? Opplysningen trengs for å vurdere snølastenes størrelse.
Sør i Östergötland

Jeg kommer tilbake litt senere i løpet av dagen/kvelden. Typisk 40-talls funkis. Stammen kan være fra Svenska Trähus i Tranås. Plankstamme med puss på utsiden (i hvert fall fra starten).

Hva jeg vet har det alltid vært trepanel på huset.

OK. Ingen ulempe i dette tilfellet.

Litt grovt utregnet trenger bjelken å være omtrent 90x495 mm. Hvis du velger tykkere bjelker kan du redusere høyden. Laveste alternativet er 215x360 mm. Dette er overslag som bygger på visse antakelser. Man må ha tilgang til korrekte tegninger eller (helst) se huset i virkeligheten for å kunne gjøre mer nøyaktige beregninger. Du må engasjere en konstruktør for oppgaven. Tiltaket krever dessuten en byggemelding.

Så kraftig til tross for at det ikke finnes noen takstoler rett ovenfor?

Som jeg skrev er det et overslag. Sannsynligvis vil en finberegning føre til en noe mindre dimensjon. For det kreves det imidlertid underlag med betydelig større nøyaktighet. Regn likevel med at det blir en ganske kraftig bjelke.

Har det noen betydning, i den ene eller andre retningen, at verandatak holdes oppe av bjelker/regler på 75x230 som ligger på samme vegg? Tanken er å enten legge bjelkene på disse bjelkene eller rett ved siden av.

Det har sikkert betydning, men jeg trenger å se en seksjonstegning for å kunne si særlig mye mer.

Finnes ingen tegninger dessverre.

Jeg er overbevist om at det finnes tegninger av dette huset. Har du sjekket med kommunen? Jeg mistenker at det er en form for typehus. Det gjelder bare å få vite hvem som var produsent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.