Nå trenger jeg litt hjelp her. Jeg skal legge på ny puss på en kjellervegg men har så store problemer med å finne en guide som virker som den som gjelder.
Jeg har søkt utrolig mye på nettet. Jeg har sjekket i GDS-guider (abonnent), sjekket på Youtube etter både "pusse vegg" og "plaster wall". I hver film og guide gjør alle forskjellig, dette driver meg til vanvidd
Jeg har sett følgende.
Hva er det egentlig som gjelder for å få et bra resultat?
Litt ekstra spørsmål...
Jeg har søkt utrolig mye på nettet. Jeg har sjekket i GDS-guider (abonnent), sjekket på Youtube etter både "pusse vegg" og "plaster wall". I hver film og guide gjør alle forskjellig, dette driver meg til vanvidd
Jeg har sett følgende.
- De vanner veggen og kaster på et lag puss som de deretter jevner til
- De vanner, kaster på en veldig løs blanding, netter, på med puss, et til lag puss som de jevner til
- De vanner, netter, ribber, på med puss som de deretter jevner til.
Hva er det egentlig som gjelder for å få et bra resultat?
Litt ekstra spørsmål...
- Hvor lang tid tar det for normal puss å bli så hard at man kan glatte den?
- Hvor tykt lag puss bør man ha?
- Jeg skal pusse en 7 meter lang vegg, rekker jeg å gjøre det? Ingen filmer viser hvordan de gjør større vegger, bare små 2*2m vegger.
Jeg kjøpte putshaker fra biltema, og satte ribber. Vannet ordentlig og hadde en vellingaktig konsistens.
Jeg skulle dele inn veggen i seksjoner og trene meg frem. Det tar en del tid, og skal du blande med skruedriver er det også tidskrevende.
Jeg skulle dele inn veggen i seksjoner og trene meg frem. Det tar en del tid, og skal du blande med skruedriver er det også tidskrevende.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Kjøp en skikkelig maskin beregnet for å blande mørtel/puss/avrettingsmasse så du ikke ødelegger drillen. Finnes billige på Jula/Biltema tilsvarende.
- Hur länge tar det för normal puts att bli så hårt att man kan släta till den?
- Hur tjockt lager puts bör man ha?
- Jag ska putsa en 7 meter lång vägg, hinner jag göra det? Inga filmer visar hur de gör större väggar, endast små 2*2m väggar.
1 Beror på hur tjock du gör den. MEN.. eftersom du inte ska åka iväg mitt under ditt putsande föreslår jag dig att ha koll på väggen efter 45 min, en timme, 1,5 ex. Dels så ser du hur lång väntan som krävs och att du lär dig utefter hur tjockt och hur mycket vatten du har i. Om du putsar 7 meter så är "torktiden" relativ för när du är i slutet så har det torkat där du började. Learning by doing!
2, beror även på hur mycket du vill laga upp. Mina källarväggar var väldigt ojämna, tunt upp och mer nertill.Lägg på så att du får rakt. Läs på paketet vad som är minsta tjocklek. Lägger du på 5mm så kommer den totala mängden som går åt bli mer. Och det blir tyngre i längden. Och dyrare.
3 Jag hade inte putsat 7 meter åt gången, kanske delat in i 2-3 delar. För att hinna med att blanda, putsa på, riva av och inte slita ihjäl mig.
Mätta väggen med vatten, vällingblandning av putsbruk/vatten eller primer blandat enligt instruktion. Släng på puts nerifrån alternativt stryk på, använda gärna rivbräda, förenklar avservärt. avvakta lite och riv sedan av. Upprepa.
Roligare än så blir det knappast.
Bra att du väljer att göra det själv, bra inställning. Börja lite och prova dig fram, räcker kanske med en meter brett från golv till tak, då har du lite att träna dig in på.
Lycka till!
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Jeg hadde 50kvm kjellervegger å pusse. Begynte selv og det ble dritt! 😄 Det var ikke min greie rett og slett... Leide bort jobben til 2 karer som gjorde det på litt over 2 dager. Innså mine begrensninger og nå har jeg glatte fine vegger.
Hva har du for underlag på pussingen?
Ulike materialer suger ulikt, så det kan være lurt å grunne med noe slik at du får jevn sug over hele overflaten (steiner, fuger osv.).
Er det på innsiden av veggen?
Hvilke krav har du til jevnhet osv.?
Skal du male overflaten senere?
Har nettopp pusset flere vegger i kjelleren.
Vi hadde betonghullstein fra 30-tallet og noen detaljer i leca.
Noen deler sugde ikke i det hele tatt fukten ut av mørtelen, og andre deler sugde som bare det.
Jeg slammet overflaten på noen steder for å få god vedheft på mørtelen (første gang jeg gjorde det). Blandet en løs grøt og penslet på den. Så fikk det brenne en stund. Etter det la jeg på et lag med pussmørtel B (fin) relativt jevnt over overflaten med en skånska. Synes det var vanskelig med teknikken å kaste fast mørtelen, selv om det ser enkelt ut når proffer gjør det. Avhengig av hvor mye overflaten sugde, så reiv jeg av overflaten med en kantiz eller skurebrett. Jeg la på mellom 5-20 mm avhengig av veggen. Der det ble kanter eller "skarver," var det bare å fukte opp med en trykksprøyte og rive over. Man må være litt forsiktig med skurebrettet så man ikke drar i stykker pussen. Men man lærer etter hvert.
Slipper det på noen steder når man river av, er det bare å vente litt og så legge i mer pussmørtel, fukte skjøten og kjøre kantizen over området, så blir det bra.
Grunnmørtel A hjelper til å skape et jevnt sug over overflaten.
Finja har gode guider som jeg kikket på før jeg begynte.
Men det sterkeste mørtelen innerst mot veggen, kan du ta med deg.
Da jeg var ferdig med veggene, klarte jeg også å pusse et tak, men det gjør jeg nok aldri igjen.
Tillegg:
Hadde også en slik
http://www.kgcverktyg.se/mur-puts-b...aedor-kanitzer/laettbetongrivbraeda-205x370mm
var perfekt der man trengte å jevne til en større overflate etter at pussen hadde brent en stund.
Ulike materialer suger ulikt, så det kan være lurt å grunne med noe slik at du får jevn sug over hele overflaten (steiner, fuger osv.).
Er det på innsiden av veggen?
Hvilke krav har du til jevnhet osv.?
Skal du male overflaten senere?
Har nettopp pusset flere vegger i kjelleren.
Vi hadde betonghullstein fra 30-tallet og noen detaljer i leca.
Noen deler sugde ikke i det hele tatt fukten ut av mørtelen, og andre deler sugde som bare det.
Jeg slammet overflaten på noen steder for å få god vedheft på mørtelen (første gang jeg gjorde det). Blandet en løs grøt og penslet på den. Så fikk det brenne en stund. Etter det la jeg på et lag med pussmørtel B (fin) relativt jevnt over overflaten med en skånska. Synes det var vanskelig med teknikken å kaste fast mørtelen, selv om det ser enkelt ut når proffer gjør det. Avhengig av hvor mye overflaten sugde, så reiv jeg av overflaten med en kantiz eller skurebrett. Jeg la på mellom 5-20 mm avhengig av veggen. Der det ble kanter eller "skarver," var det bare å fukte opp med en trykksprøyte og rive over. Man må være litt forsiktig med skurebrettet så man ikke drar i stykker pussen. Men man lærer etter hvert.
Slipper det på noen steder når man river av, er det bare å vente litt og så legge i mer pussmørtel, fukte skjøten og kjøre kantizen over området, så blir det bra.
Grunnmørtel A hjelper til å skape et jevnt sug over overflaten.
Finja har gode guider som jeg kikket på før jeg begynte.
Men det sterkeste mørtelen innerst mot veggen, kan du ta med deg.
Da jeg var ferdig med veggene, klarte jeg også å pusse et tak, men det gjør jeg nok aldri igjen.
Tillegg:
Hadde også en slik
http://www.kgcverktyg.se/mur-puts-b...aedor-kanitzer/laettbetongrivbraeda-205x370mm
var perfekt der man trengte å jevne til en større overflate etter at pussen hadde brent en stund.
Sist redigert:
Det er betonghullstein. All gammel puss skal bankes bort, men på største delen av veggen er det ingen puss i det hele tatt.
Veggen skal senere males.
Hva tror dere om dette da, først slammer jeg veggen, så netter jeg, og så legger jeg på et siste lag puss som jeg river til. Hvordan høres det ut?
Veggen skal senere males.
Hva tror dere om dette da, først slammer jeg veggen, så netter jeg, og så legger jeg på et siste lag puss som jeg river til. Hvordan høres det ut?
Medlem
· Blekinge
· 12 269 innlegg
Alt høres bra ut i teorien og ser enkelt ut på forskjellige instruksjonsfilmer. Men i virkeligheten er det noe helt annet. Tyngdekraften er tre ganger høyere i min kjeller enn noen andre steder og river ned all puss til gulvet innen 5 sekunder. Veggen står ikke stille, men rister av seg det nye laget. Og den glatteste rivjernet i verden fører uunngåelig til dype furer og ytterligere avskalling.
Klikk her for å svare