Når jeg river bort de tissgule flisene fra baderommets yttervegg, oppdager jeg at den består av Treullit, treflis dekket av sement. Den gamle pussen fulgte med flisene da de ble revet ned.

En murer som var hjemme for andre jobber uttalte seg og sa at jeg må sette pussnett for at pussen skal holde. Kan det stemme? Jeg trodde Treullit var en god pussholder. Neste spørsmål blir så klart hvordan man skal feste et pussnett i det porøse underlaget. Man kan smuldre det opp med fingrene. Skruer, plugger, ankermasse eller annet vil ikke feste.

Dessuten lurer jeg på om jeg må slipe bort den gamle våtromsmalingen der veggene ikke har vært flislagt? Hadde vært deilig å slippe, men spørsmålet er om det nye tettesjiktet fester godt nok.

Noen som vet?

Det burde ikke være nødvendig, jeg har ikke funnet noe nett i mine kjellervegger der jeg har reparert skader, og den pussen henger fint siden 1958 på treullit.

Pussnette er ikke for at det skal feste. Det er for å unngå sprekkdannelse. For eksempel i Ts tilfelle der det skal være tetningssjikt på.

• Liker
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.