Har akkurat slipt bort plastmaling fra innsiden av kjelleren (peisestue), i mitt hus fra 1961. Nå vil jeg fikse til så veggene blir rette igjen, som de var før slipingen, for deretter å male.

Det viser seg at pussen som er igjen er veldig sandete og derfor trenger jeg nok å prime først, før jeg kan pusse. Var på byggevarehuset og de sa at hver puss har sin egen primer, derfor må jeg bestemme meg for hvilken puss jeg skal bruke for deretter å kjøpe primeren.

Jeg er ganske overbevist om at underlaget i dag er en eller annen type kalkpuss siden den er så sandete. Usikker på om det bare er kalk, eller hva det nøyaktig er for noe. Bak pussen ser det ut til å ligge en form for isolasjon - se bilder HER Rommet er 6,7 x 4 meter.

Basert på bildene, lurer jeg på:

1. Hva skal jeg bruke for puss? KC-puss?
2. Hva skal jeg prime med, før pussingen?
3. Kan noen bekrefte for meg at det er kalkpuss som sitter der i dag?
4. Pusser man direkte på, eller trengs det armeringsnett eller lignende?
5. Hva vil dere si er en anslått arbeidskostnad hvis man skal ha noen til å gjøre selve pussingen? Prime og male gjør jeg selv.

Takk på forhånd :)
 
Det er kalkpuss. Vann først. Suger det dårlig kan du bruke primer med sandinnblanding type gypsum. Men ellers kan du etter vanning slamme overflaten. Bruk hydraulisk kalkmørtel. Du har organiske materialer i veggene, så følg en metode som klarer å transportere vann. Hopp over kc-mørtel da det innebærer at du er tvunget til å banke ned alt. Man vil ha den mykeste overflaten ytterst for å få materialet til å ta opp eventuelle bevegelser i huset. Skal du male etterpå gjelder diffusjonsåpne malinger som kc-farge eller kalkmaling. Tenk på vannavgivelsen. Forsøk å ha god ventilasjon samtidig som du må vanne pussens minst en gang hver dag de neste 3 dagene. Tenk på at det må ha satt seg før du vanner.
 
  • Liker
mcr108s og 1 annen
  • Laddar…
Takk for svar!

Har googlet litt mer nå og kom over begrepet luftherdende kalkmørtel. Denne skal være enda mykere enn den hydrauliske, kanskje er det bedre i mitt tilfelle å bruke den luftherdende? Hvordan vet man det? :)

Jeg skal prøve med vanning i stedet for primer, men tolker jeg deg riktig at hvis jeg primer så er jeg safe og trenger ikke vanne før jeg pusser? Vanningen er altså bare et billigere alternativ?

Slemme eller pusse? Må nok google forskjellen :)

Hva menes med at jeg skal tenke på vannavgivelsen?

Kan jeg male med silikatmaling eller er det kalkmaling som gjelder?

Beklager mine plagsomme spørsmål, setter pris på hjelpen din :)
 
Det er en kjeller og med tanke på materialvalget i veggene så bør du tenke mer på evnen til å transportere fuktighet. Der er hydraulisk kalkmørtel det beste.

Nei, primer er til for å øke sugeevnen. Gammel puss eller først og fremst betong mister den på sikt. Kalk som ikke har blitt utsatt for tørt klima pleier å være rimelig sugene uansett. Du vanner for å sjekke hvor godt materialet suger til seg. Er veggen fortsatt våt etter 30 minutter uten påvirkning fra ytre faktorer som høy varme eller sol, så trenger du ikke prime.

Du trenger alltid å vanne før slamning uansett om materialet er tørt.
Å slamre betyr at man blander opp til litt løsere enn vanlig puss og påfører det med en slambørste. Da fester pussen seg bedre etterpå.

Når pussen har satt seg må du vanne den så den ikke skal sprekke. I forbindelse med dette, hvis du er i et rom uten ventilasjon, er det risiko for at luften blir fuktmettet. Fuktigheten må jo ta veien et sted. Den legger seg da som en hinne innenfor pussen du har lagt, og all/deler av pussen kan løsne fra underlaget. Det er dette jeg mener med høy vannavgang.

Hvis du mangler/har dårlig ventilasjon må du regne med minst ett døgn per cm lag med puss.
 
  • Liker
mcr108s og 1 annen
  • Laddar…
Silikatfarge skal ikke du bruke på kalkmørtel. Du kan det om du bruker primer, men tommelfingerregelen er at malingen ikke skal være hardere enn underlaget. Da kan du få krakeleringer i malingen.
 
  • Liker
ravve007
  • Laddar…
Takk for dine svar virkelig, har lettet mye! Da blir det å grunde, deretter pusse med hydraulisk kalkmørtel og deretter male med kalkmaling!
Tenker jeg riktig at grunning er en oppgave man selv kan gjøre, for å deretter få inn noen for selve pussingen? Også malingen kan jeg gjøre selv.
Eller er pussing med nettopp den hydrauliske kalkmørtelen så enkelt at man burde gjøre også dette selv? Jeg vil jo få til glatte vegger, selv om det er i en kjeller :)
 
R ravve007 skrev:
Takk for dine svar virkelig, har lettet mye! Da blir det å grunne, så pusse med hydraulisk kalkmørtel og så male med kalkmaling!
Tenker jeg rett at grunning er et moment man selv kan gjøre, for å så ta inn noen for selve pussen? Også malingen kan jeg selv gjøre.
Eller er pussing med nettopp det hydrauliske kalkmørtelen så enkelt at man burde gjøre også dette selv? Jeg vil jo få til glatte vegger, selv om det er i en kjeller :)
Det handlar jo litt om hvor hendig du er. Vanskelig er det jo ikke hvis du har viljen til å lære deg. Noen gang skal jo være den første.
Vil du ha helt glatte vegger som er rette trenger du å sette opp materiale som du setter i vater hele veien. Enklest å få til dette er at du setter opp materiale du kan skrape av mot type lekter eller noe annet i hvert hjørne type fire fem cm inn ved hjelp av vaterpass. Dra et murersnor mellom disse to i nedkant og oppkant som du kan rette inn og sette opp øvrig lekter mot.
Så vanner du for å sjekke om materialet suger til seg nok. Er det fremdeles vått en time senere trenger du å kjøre primer.
Slamme først. Så kjører du et lag på maks 1.5 cm. 3 cm om du har nett. La det sette seg et døgn før du legger på det siste. Du må dra av det med en langskånska for å komprimere pussen.
Ved det ytterste laget drar du på pussen med langskånska. Bruk deretter en rettstokk for å dra av overflødig puss langs med lektorene/ribbene du har satt ut. For en glatt overflate skurer du pussen etterpå når det har satt seg noe. La pussen sette seg. Vann. Så etter tidligst ett døgn tar du bort lektene/ribbene. Her gjelder det å være forsiktig. Ta en kniv eller en sparkelspade og dra langs med lektene/ribbene da disse suger til seg fukt før du tar av disse.
Så kan du pusse igjen hullet som oppstår fra hver lekt/ribb. Vann hver dag i 3 dager fremover.

Du kan se på denne

Dog sementbasert mørtel men prinsippet er omtrent det samme.
 
  • Liker
ravve007
  • Laddar…
@@Silver78 Jeg er veldig imponert over dine svar! Tusen og tusen takk!!
Jeg føler meg veldig motivert nå, men kommer nok til å prøve å få inn noen for pussingen siden jeg ikke har tid. Er bare bekymret for at det er en arbeidsprosess som krever mye ventetid (tørketid osv.) og dermed kan arbeidskostnaden bli høy, men jeg får ta det.

Et siste spørsmål, hva skal man fylle de større hullene med? Å pusse 1,5 cm om gangen er vel OK, men gjelder vel ikke for de dype hullene, her føler jeg at det må være mulig å "slenge i" betydelig mer enn 1,5 cm om gangen?
 
@ravve007
Det er forumet som denne er til for. Neste gang er det jeg som lærer meg noe. Hullene som er kan du fylle på mer, men da kreves det noen type form så at pussen ikke slipper fra underlaget. Denne formen kan du ta en bit osbskive eller lignende og helt enkelt plugge inn i veggen. Alternativt noe i spenn så at pussen holder seg på plass.
 
Nå har jeg fått inn noen tilbud for pussingen. Beste magefølelsen fikk jeg av et firma, som imidlertid vil armere veggen med en armeringsduk og deretter bruke en fiberarmert pussmørtel, dvs. ikke kalkmørtel.

Er det noen som vet mer om dette, er det en minst like god metode (kanskje bedre?) enn å kjøre med hydraulisk kalkmørtel?? Ifølge firmaet så "puster" den fiberarmerte pussmørtelen, men jeg vet ikke. Er jo bekymret for at det ikke kommer til å holde, eller lignende?

Firmaet har levert tilbud basert på bilde/beskrivelse og har ikke vært på stedet.

I tilbudet står det at dette inngår:
• PRIMING AV OVERFLATER.
• PUSSING MED FIBERARMERT PUSSMØRTEL.
• ARMERING MED ARMERINGSDUK.
• FILTING ELLER KOSTING AV VEGGFLATE.

Hjelp! :)
 
Har fått oppgave om at den fiberarmerte pussen heter Hey´di... Noen som kan uttale seg om dette er et minst like bra alternativ som den hydrauliske kalkpussen? @Silver78 ?? :)
 
Med en armeringsduk i bunnen så blir selve pussen ikke like følsom for bevegelser. Men hvordan den hygroskopiske forskjellen (dvs evnen til å transportere fuktighet) er mellom denne fiberpussen og hydraulisk kalkmørtel våger jeg ikke spå om. Men fiberpussmørtel inneholder sement og blir hardere og dermed burde det ifølge min logiske tenkning innebære dårligere evne til å transportere vann. Den diffusjonsåpne egenskapen varierer fra materiale til materiale. Nå er det jo en kjeller og jeg ville nok ikke gamble på noe annet enn den løsningen du har nå. Ulempen er at hydraulisk kalk er mykt materiale slik at pussen blir porøs. Maler du med noe som er hardere enn underlaget så får du krakeleringer i malingen. Jeg tror ikke du blir klokere av dette innlegget.
 
  • Liker
Makethemsuffer og 1 annen
  • Laddar…
@Silver78 takk virkelig for din input! Den der Hey´di virker som et usikkert kort, men jeg går bare på magefølelsen... hydraulisk kalkmørtel og en kalkmaling er vel det sikreste/vanligste føler jeg også, så kanskje jeg skal holde meg til det. Prismessig er det likt med Hey´di.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.