En vanlig plate på mark er jo de som har L element. Ytterst er det en fiberskive, deretter kommer celleplast og deretter kantbjelken. Når man plasserer ytterveggen på kantbjelken, finnes det noen enkle 'tommelregler' som sier hvor langt ut man kan plassere den bærende stammen? Si at man har en bærende stamme på 195mm, hvor mye kan settes over celleplasten?

Ofte plasserer man svillen i liv med kantelementene. I mitt tilfelle med 170x45 svill/stående stendere betyr det at 7cm av svillen hviler på "solid kantbalk". Nå er jeg ikke det minste bekymret over dette, dels har kantelementene en fasning i isolasjonen for å øke bæreevnen ytterst og dels har jeg "overarbeidet" armeringen ved å sette villabygler på c-c 60cm rundt hele kantbalken.

Det var akkurat bøyler jeg var interessert i å slippe :-). Men det er kanskje rimelig lett å bøye + sette på dem?

Alt er relativt,
Jeg fikk låne en elektrisk bøyemaskin, og svigerfar fikk tak i en masse tiloversblevet 8mm kamstål på et bygge, så for min del gikk det på noen timer (200 stk).

Ved selve kantbjelkarmeringen går det faktisk lettere hvis man bruker bøyler, fordi du kan forberede ved å binde sammen alt (på noen sagbukker eller lignende) i en komfortabel arbeidshøyde, og deretter løfter man bare ned den ferdige armeringen og setter den på passende distanser i kantbjelken.

Støperen mente imidlertid at jeg hadde overarbeidet armeringen, nå til dags bruker man visstnok ikke villabøyler annet enn ved dårlige grunnforhold.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.