5.877 lest ·
14 svar
6k lest
14 svar
Hvordan påvirkes bæreevnen når man støper inn en HEA-bjelke?
Googlet og spurt som delforspørsmål i andre tråder men finner ingen svar...
Hvis jeg tar en HEA 160 på 6m og støper den inn i en støpeform som er 20x20x6000 hva blir da egenskapene for denne bjelken sammenlignet med at man ikke støper inn...?
Eller er det rett og slett slik at det blir dårlig så det er derfor jeg ikke finner noe....
Hvis jeg tar en HEA 160 på 6m og støper den inn i en støpeform som er 20x20x6000 hva blir da egenskapene for denne bjelken sammenlignet med at man ikke støper inn...?
Eller er det rett og slett slik at det blir dårlig så det er derfor jeg ikke finner noe....
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 594 innlegg
Hmm, kan ikke se at en ingjutning skulle påvirke holdfastheten negativt på noen måte!?
Derimot får du jo andre effekter, f.eks. økt egenvekt (dvs du må regne med vekten fra gjutningen i holdfastheten) - og så kan jo sprekkdannelse osv forekomme på gjutningen, om balken skulle ekspandere f.eks. - avhengig av hvordan man gjuter selvfølgelig
/K
Derimot får du jo andre effekter, f.eks. økt egenvekt (dvs du må regne med vekten fra gjutningen i holdfastheten) - og så kan jo sprekkdannelse osv forekomme på gjutningen, om balken skulle ekspandere f.eks. - avhengig av hvordan man gjuter selvfølgelig
/K
Medlem
· Östergötland
· 253 innlegg
Det blir nok litt kake på kake om det kun er styrken i bjelken du er ute etter.
Som korrosjon/brannsikring har jeg støpt inn bjelker akkurat som du beskriver, men da også med armeringsbur og langsgående jern i henhold til en ganske utførlig k-tegning.
Som korrosjon/brannsikring har jeg støpt inn bjelker akkurat som du beskriver, men da også med armeringsbur og langsgående jern i henhold til en ganske utførlig k-tegning.
ok ikke helt selvforklarende med andre ord ... Min tanke er altså å legge en 6m bjelke på to støttemurer med 1 meters hvile på hver side (4m spennvidde) og støpe inn hele greia
. Dette vil gjøres under eksisterende betongplate på en gammel låve som i dag har 7m spennvidde med lignende konstruksjon (men rusten bjelke under, derfor vil jeg forsterke opp)
Innstøpningen ser jeg først og fremst som korrosjonsbeskyttelse, men også for å skjule bjelken, men jeg innbiller meg også at den ville blitt betydelig sterkere.
Sprekkdannelse på grunn av ekspansjon føles jo lurvete... kan jo bli -20 og +30 så bjelken vil nok bevege seg. Om betongen sprekker og faller av etter noen år er det jo en dårlig løsning....
Innstøpningen ser jeg først og fremst som korrosjonsbeskyttelse, men også for å skjule bjelken, men jeg innbiller meg også at den ville blitt betydelig sterkere.
Sprekkdannelse på grunn av ekspansjon føles jo lurvete... kan jo bli -20 og +30 så bjelken vil nok bevege seg. Om betongen sprekker og faller av etter noen år er det jo en dårlig løsning....
Japp synes også det virker skummelt, men jeg skulle gjerne ønske at noen sa at det ikke var noen problem å støpe inn en bjelke på denne måten...
Beregnet (FEM) på en HEB 200 med 4m spennvidde, fast støtte i den ene enden og løst hvilende på andre enden.... 50tonn jevnt fordelt ga 13mm bøy som er 1/300 del av lengden så det burde da være passende overdimensjonert
Beregnet (FEM) på en HEB 200 med 4m spennvidde, fast støtte i den ene enden og løst hvilende på andre enden.... 50tonn jevnt fordelt ga 13mm bøy som er 1/300 del av lengden så det burde da være passende overdimensjonert
Medlem
· Östergötland
· 253 innlegg
50 ton? Hva har du i andre etasje?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 594 innlegg
Du kan ha rett, men siden det ikke bare er armeringsjern men en hel bjelke så kan selv en forskjell som i armeringstilfellet ikke betyr så mye faktisk spille rolle...men jeg har verken regnet på det eller prøvd å støpe inn en så stor I-bjelke noen gang så jeg vet ikkeLostmoose skrev:
/K
Nei 50 ton er jo så klart mye.. men overdimensjonerer gjerne med tanke på at jeg ikke er noen bygningsingeniør
Om bjelken koster noen tusenlapper ekstra gjør meg ingenting om jeg sover bedre om natten
Hva kan man ellers tenke seg å gjøre for å skjule bjelken? trenger jo ikke støpe den inn men vil jo se en pusset overflate utad sett...
Får vel google videre om man ikke finner noe så er det vel et "bevis" for at man ikke gjør som jeg har tenkt....
Hva kan man ellers tenke seg å gjøre for å skjule bjelken? trenger jo ikke støpe den inn men vil jo se en pusset overflate utad sett...
Får vel google videre om man ikke finner noe så er det vel et "bevis" for at man ikke gjør som jeg har tenkt....
Spurt rundt litt og det er nok ikke helt enkelt å få betongen til å feste og ikke sprekke. Armert stål er jo "riflet" av en grunn.... man kan jo i og for seg sveise på masse bøs på bjelken men.... spørsmålet er nok om det ikke blir masse sprekkdannelser uansett..
Moderator
· Stockholm
· 57 857 innlegg
Å bare støpe inn en bjelke rett opp og ned tror jeg ikke fungerer.
jeg har sett lastebiltransporter med bjelker der det fantes øyner av armeringsjern fastsveiset typ hver 20. cm. Det var rektangulære øyner som stakk ut 20 - 30 cm fra bjelken.
jeg har sett lastebiltransporter med bjelker der det fantes øyner av armeringsjern fastsveiset typ hver 20. cm. Det var rektangulære øyner som stakk ut 20 - 30 cm fra bjelken.
Blir mer og mer inne på å droppe inngytningen helt og rett og slett bygge en stålkonstruksjon bak muren for å sikre bæreevnen og mure opp en lecamur foran kun av estetiske grunner. Godt dimensjonert og rustbeskyttet stål burde holde livet ut 
Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er, men hvor mye dårligere rent lastmessig en bjelke/korg (jern+stigbøyler) med armeringsjern støpt inn blir?
Man finner nesten ingenting på det store internettet om hvordan armering av betongbjelker tåler laster og enda mindre sammenligninger mellom armeringsjern av typen kamstål mot I/H bjelke. Jeg vurderte I bjelke over åpninger i fasaden, men fordi jeg synes at stålbjelken deler opp betongen og man risikerer sprekker langs hele lengden så ble det kamstål i stedet, selv om det føles som om det tåler mindre last.
Man finner nesten ingenting på det store internettet om hvordan armering av betongbjelker tåler laster og enda mindre sammenligninger mellom armeringsjern av typen kamstål mot I/H bjelke. Jeg vurderte I bjelke over åpninger i fasaden, men fordi jeg synes at stålbjelken deler opp betongen og man risikerer sprekker langs hele lengden så ble det kamstål i stedet, selv om det føles som om det tåler mindre last.
Klikk her for å svare