3.037 lest ·
12 svar
3k lest
12 svar
Hvordan optimalt reparere gjennomgående hull i betonghus?
Spørsmålet gjelder et betonghus som er bygget i støpte elementer, altså ikke ciporex eller lignende. Fasaden har ytterst kanskje 10 cm betong, deretter isopor og det er noe dypere lag, kanskje 15 cm.
Innerst sitter gipsplater.
Det finnes et rundt hull, 80 mm, gjennomgående og i en posisjon utsatt for regn. Dette skulle repareres, og jeg hadde tanker om å bevare lagene i veggen. Lettest ved først å sette isopor i midten der det skal være, og sette noe gips for innendørsbruk på innsiden og rimeligvis sement på utsiden.
Det som nå har skjedd er at hele hullet er fylt med sement bortsett fra to cm innerst mot gipsplaten, der det i stedet er sparklet med noe for innendørsbruk, noe som jo er rimelig.
Spørsmålet er egentlig om dere tror at det er et problem å legge sement i dette laget med isopor. Lagets funksjon er selvsagt isolasjon, men det er ikke uteblitt isolasjon, men om det kan gjøre noen skade som jeg er bekymret for.
Innerst sitter gipsplater.
Det finnes et rundt hull, 80 mm, gjennomgående og i en posisjon utsatt for regn. Dette skulle repareres, og jeg hadde tanker om å bevare lagene i veggen. Lettest ved først å sette isopor i midten der det skal være, og sette noe gips for innendørsbruk på innsiden og rimeligvis sement på utsiden.
Det som nå har skjedd er at hele hullet er fylt med sement bortsett fra to cm innerst mot gipsplaten, der det i stedet er sparklet med noe for innendørsbruk, noe som jo er rimelig.
Spørsmålet er egentlig om dere tror at det er et problem å legge sement i dette laget med isopor. Lagets funksjon er selvsagt isolasjon, men det er ikke uteblitt isolasjon, men om det kan gjøre noen skade som jeg er bekymret for.
Bygningsveteran
· 2 675 innlegg
Har du sement hele veien inn til sparkel så er det ikke bra, isoporen i midten leder ikke vann som betong eller sement
Bygningsveteran
· 2 675 innlegg
Akkurat, betong og sement leder vann, se på vanlige betongplater, når det regner på dem så går fuktigheten inn i stenen.
Frigoliten i veggen både isolerer og bryter fuktvandringen i veggen.
Blir betongen fuktig og ingen isolasjon imellom så kan den lede fuktigheten likevel inn til sparkelen.
En annen ting er at uten isolasjon kan betongen lede kulde hele veien inn.
På et veldig kaldt punkt på en vegg kan i så fall varm luft med høy luftfuktighet kondensere mot den kalde overflaten, tenk, ta ut en øl fra kjøleskapet en varm dag
Frigoliten i veggen både isolerer og bryter fuktvandringen i veggen.
Blir betongen fuktig og ingen isolasjon imellom så kan den lede fuktigheten likevel inn til sparkelen.
En annen ting er at uten isolasjon kan betongen lede kulde hele veien inn.
På et veldig kaldt punkt på en vegg kan i så fall varm luft med høy luftfuktighet kondensere mot den kalde overflaten, tenk, ta ut en øl fra kjøleskapet en varm dag
Planen akkurat nå er å bore bort halvparten av sementkorven og komme inn 7-8 cm inn i frigolitten. Så fylle i frigolit deretter ny sement utenpå slik at jeg får viss isolasjon mellom sement og innervegg. På andre siden (innerveggen) er det nå nymalt så jeg vil ikke bore opp hele hvis jeg ikke må. Det hadde medført at også malingen må gjøres om.A Argastesnickaren skrev:Precis, betong og sement leder vann, sjekk vanlige betongplater, regner det på dem så går fuktigheten inn i steinen.
Frigolitten i veggen både isolerer og bryter fuktvandringen i veggen.
Blir betongen fuktig og ingen isolasjon i mellom så kan den lede fuktigheten likevel inn til sparkelen.
En annen ting er jo uten isolasjon så kan betongen lede kulde hele veien inn.
På et veldig kaldt punkt på en vegg kan i så fall varm luft med høy luftfuktighet kondensere mot den kalde overflaten, tenk, ta ut en øl fra kjøleskapet en varm dag![]()
Noen har sagt at det i teorien er riktig, det er en risiko å ha sement gjennomgående, men at risikoen er liten for at det får noen praktisk betydning. Så jeg tenker at dette blir en slags kompromiss mellom å gjøre ingen ting og å bore opp alt og begynne om med malingen.
Sement er et bindemiddel, et pulver. Du heller en sekk sement i en form, hva tror du skjer med det? Er det noe som ville være bra å ha kun sement et sted? Nei, naturligvis ikke. Man lager betong ved hjelp av sement, enkelt og greit.Skumpe skrev:
Er du oppriktig i at du ikke forstår trådens problemstilling? Jeg mener ikke noe vondt, har mye erfaring med personer med f.eks. autisme men vil ikke heller virke frekk og overforklare ting om du bare troller.G GoGetLost skrev:
Om du ser på mitt første innlegg så kan du nok se at det ikke var til deg så hvorfor du egentlig har svart på mitt første innlegg vet jeg dog ikke, det eneste jeg ville forklare var at sement er en ingrediens i betong, ingen har "bare sement" noe sted for det hadde ikke funket men det ville du jo ikke riktig forståSkumpe skrev:
Han forsøkte å være litt morsom og antydet at du og mange andre ikke helt vet hva sement er. Altså dere blander sammen sement med sementbasert materiale (f.eks. betong).Skumpe skrev:
Han har jo forklart flere ganger at sement er et bindemiddel, et pulver. Man bygger ikke vegger av pulver. Man bruker sement som et bindemiddel sammen med andre ingredienser for å skape et materiale som man så bygger ting av.
Å sidestille sement med et sementbasert produkt (f.eks. betong) er altså som å sidestille mel og pannekaker. Man sier vel ikke at man spiser mel med syltetøy bare fordi pannekaken har mel som bindemiddel. For folk som kan forskjellen høres det tullete ut hver gang noen sier "veggen er laget av sement" eller lignende.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Laga öppning kring ytterdörr
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Skarva och laga takstolar bäst.
Tak & Vind -
Hur kan vi laga taket tillfälligt?
Tak & Vind -
Reparere større gjennomgående hull i yttervegg av lettbetong - valg av mørtel?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Reparere gjennomgående hull i støpt betongvegg med leca - hvilken mørtel?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi