18.882 lest ·
8 svar
19k lest
8 svar
Hvordan og hva bruker man når man vil ha veggene i stein eller puss innendørs?
Hei!
Har bare et spørsmål selv om vi ikke har kjøpt huset vårt ennå
Har lenge lurt på hvordan man skal gjøre med veggene innendørs dersom man vil at de skal være laget i f.eks. stein, puss el lignende. Jeg vil ha den gamle følelsen på veggene. Er ikke så mye for det moderne og tapet overalt... men har ingen anelse om hvordan man gjør det og hva man bruker. Jeg antar at det også spiller stor rolle hva veggen er laget av fra begynnelsen.
Håper noen kan forklare, for det må vel finnes flere enn meg som har el vil ha stein, eller murt vegg innendørs på visse steder f.eks. stuen hvor man har en gammel peis.
/Susie
Har bare et spørsmål selv om vi ikke har kjøpt huset vårt ennå
Har lenge lurt på hvordan man skal gjøre med veggene innendørs dersom man vil at de skal være laget i f.eks. stein, puss el lignende. Jeg vil ha den gamle følelsen på veggene. Er ikke så mye for det moderne og tapet overalt... men har ingen anelse om hvordan man gjør det og hva man bruker. Jeg antar at det også spiller stor rolle hva veggen er laget av fra begynnelsen.
Håper noen kan forklare, for det må vel finnes flere enn meg som har el vil ha stein, eller murt vegg innendørs på visse steder f.eks. stuen hvor man har en gammel peis.
/Susie
Hei Norell
Takk for tipset! Har ikke sjekket det opp, men tror ikke det er helt hva jeg er ute etter.
Jeg vil heller ha følelsen av en helt hvit håndmurt/pusset vegg med litt ujevnheter, men med myke ujevnheter om du forstår.
Jeg er ikke ute etter noen type stein eller steinblokk eller plater...
Men jeg skal sjekke det ut, så kanskje man ser hva de har for ulike ting!
Takk for tipset! Har ikke sjekket det opp, men tror ikke det er helt hva jeg er ute etter.
Jeg vil heller ha følelsen av en helt hvit håndmurt/pusset vegg med litt ujevnheter, men med myke ujevnheter om du forstår.
Jeg er ikke ute etter noen type stein eller steinblokk eller plater...
Men jeg skal sjekke det ut, så kanskje man ser hva de har for ulike ting!
Lerklining!
Kurs finnes på Skansen blant annet - eller kjøp arbeidet av en lerklinare; for eksempel Johannes Riesterer
Mal deretter med eggoljetempera.
Hvis du gjør alt selv kan du få det mye billig; godt innendørsklima (om du ikke er eggeallergiker), ingen mus i veggene og den overflaten du er ute etter.
Vi har gjort grovpussen som har fått tørke. Snart skal finpussen på (tynnere enn en cm). Den sprekker ikke i motsetning til grovpussen.
Kurs finnes på Skansen blant annet - eller kjøp arbeidet av en lerklinare; for eksempel Johannes Riesterer
Mal deretter med eggoljetempera.
Hvis du gjør alt selv kan du få det mye billig; godt innendørsklima (om du ikke er eggeallergiker), ingen mus i veggene og den overflaten du er ute etter.
Vi har gjort grovpussen som har fått tørke. Snart skal finpussen på (tynnere enn en cm). Den sprekker ikke i motsetning til grovpussen.
Altså, tenk en gang til før du kjøper en 70-tallsvilla f.eks. Da kan det bli litt vel crazy å leirpuss eller kalkpusse veggene oppå gipsplaten for at det skal se gammelt ut. Om du liker den stilen, hvorfor ikke kjøpe et ekte hus da som har pussede vegger og hvor det passer fra starten av? Risikoen er ellers at det ser like tacky ut som falske takbjelker og isoporstukaturer.
/A
/A
Hei sussieq.
Om det passer eller ikke får dere avgjøre selv.
Hvordan man gjør det avhenger av hvordan huset er bygd.
Gamle steinhus, med massive vegger, er det bare å sette i gang og pusse på veggenes innside.
Gamle trehus kan man revertere på utsiden, dvs pusse dem på "armering" av siv eller lignende. Jeg har sett det samme i kjellerstak, så det burde gå også på vegger. Eller så kan man, som det står ovenfor i tråden, leirpuss dvs "smøre leire på veggene".
Om det er gips eller trefiberplater, så får jeg overlate til noen andre.
/ Fredrik
Om det passer eller ikke får dere avgjøre selv.
Hvordan man gjør det avhenger av hvordan huset er bygd.
Gamle steinhus, med massive vegger, er det bare å sette i gang og pusse på veggenes innside.
Gamle trehus kan man revertere på utsiden, dvs pusse dem på "armering" av siv eller lignende. Jeg har sett det samme i kjellerstak, så det burde gå også på vegger. Eller så kan man, som det står ovenfor i tråden, leirpuss dvs "smøre leire på veggene".
Om det er gips eller trefiberplater, så får jeg overlate til noen andre.
/ Fredrik
susieQ skrev:Hei Norell
Takk for tipset! Har ikke sjekket det opp men tror ikke det er helt det jeg er ute etter.'
Jeg vil mer ha følelsen av en helt hvit håndmurt/pusset vegg med litt ujevnheter, men med myke ujevnheter om du forstår.
Jeg er ikke ute etter noen type stein eller steinblokker eller plater...
Men jeg skal sjekke det ut så kanskje man ser hva de har for ulike greier!
http://www.maxit.se/2223
Kan brukes på de fleste underlag.
Hvilket jeg tror er det du er ute etter.
Se også beskrivelsen for tips som finnes der.
Klikk her for å svare