9.731 lest ·
6 svar
10k lest
6 svar
Hvordan murer man inn en innsatspeis modell større
Min sambo impulskjøpte en innsatspeis på villamessen og som hun trodde at jeg kunne sitat "pluppe inn" der den gamle stod.
Tanken var å kunne se bålet fra både stue og kjøkken. (Innsatsen heter supra 583 N og har glass samt kan åpnes på to sider).
Det tok meg 3 uker å i det hele tatt få den inn i huset da den veier 200 kg. Jeg har ingen anelse om hvordan man murer, enda mindre mure inn en innsats som er åpen på to sider og har en røykkanel på 200 mm.
Noen som har tips om hvordan jeg skal gå frem?
Tanken var å kunne se bålet fra både stue og kjøkken. (Innsatsen heter supra 583 N og har glass samt kan åpnes på to sider).
Det tok meg 3 uker å i det hele tatt få den inn i huset da den veier 200 kg. Jeg har ingen anelse om hvordan man murer, enda mindre mure inn en innsats som er åpen på to sider og har en røykkanel på 200 mm.
Noen som har tips om hvordan jeg skal gå frem?
Man pleier ikke mure inn en insatskamin, enten den kan sees fra en eller to sider og forklaringen er enkel: den ekspanderer på grunn av varmen og trenger plass for å utvide seg. Så plasser den i hullet i henhold til installasjonsanvisningen og koble en røykgasskanal av fleximodell (slange) til røykrøret i den pipen som har tilhørt tidligere åpen peis. (Det er til det man har en insatskamin, eller så handler det om noe annet.)
Den eneste jeg finner på Supras side er
Univers 582 N
Beskrivelse
582 N har dobbeltsidig glass.
Ene siden heis/sidehengt glass.
Andre siden sidehengt glass.
Benstilling som standard.
Så også noen bilder med innmurte innsatser men finner dem ikke nå
Univers 582 N
Beskrivelse
582 N har dobbeltsidig glass.
Ene siden heis/sidehengt glass.
Andre siden sidehengt glass.
Benstilling som standard.
Så også noen bilder med innmurte innsatser men finner dem ikke nå
Akkurat en slik er det men min heter 583 (vet ikke forskjellen).
Dog så har vår to kanaler på hver side av røykanalen (antar at det er for å kunne dra kanaler til andre rom).
Kjempefin, men hvordan murer jeg inn dritten?
Føles som jeg må ta hjem en murer/feier?? en gang man har vunnet i lotto.
Slik ser det ut der jeg skal ha den.
Dog så har vår to kanaler på hver side av røykanalen (antar at det er for å kunne dra kanaler til andre rom).
Kjempefin, men hvordan murer jeg inn dritten?
Føles som jeg må ta hjem en murer/feier?? en gang man har vunnet i lotto.
Slik ser det ut der jeg skal ha den.
Ansett en murer eller kaminnisse.... Dette er alvorlige saker hvis man ikke gjør det riktig..... Tenk på at det blir farlige gasser fra en ovn.... Hvis det gjøres på feil måte, risikerer du hele familien..... Gassen er jo dessuten luktfri..... Karbondioksid...
Klikk her for å svare