Hvordan monteres ferdige veggelementer? At de løftes på plass med kran, rettes inn av et par karer og spikres fast, har jeg klart for meg.
Finnes det noen mer detaljert nedlastbar teknisk beskrivelse over hvordan det går til? Hvordan rettes veggene inn? Hvordan justerer man de siste millimeterne og eventuelle glipper? Hvordan festes veggene?
Er det noe en glad amatør med et par venner kan klare selv, eller må man ansette folk med erfaring?
Finnes det noen mer detaljert nedlastbar teknisk beskrivelse over hvordan det går til? Hvordan rettes veggene inn? Hvordan justerer man de siste millimeterne og eventuelle glipper? Hvordan festes veggene?
Er det noe en glad amatør med et par venner kan klare selv, eller må man ansette folk med erfaring?
Har du en lenke til produsenten eller noen som selger vinkeljernet?
Blir det ikke en liten glippe mellom platen og syllen om man setter veggen på et slikt vinkeljern?
Ved monteringen, hvordan justerer man veggene så hammarbåndet havner i vater om det skulle være slik at platen ikke er helt plan?
Blir det ikke en liten glippe mellom platen og syllen om man setter veggen på et slikt vinkeljern?
Ved monteringen, hvordan justerer man veggene så hammarbåndet havner i vater om det skulle være slik at platen ikke er helt plan?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Vi satte klosser på platen med ca 2 m mellomrom, målte av, bygde veggene etter målene, dit med kranbil, en mann på utsiden som trykker veggen mot klossen, en på innsiden som fester svillen i platen... Strebes innover på en annen kloss som også er festet i platen, kontrollere lodd ved strebing... Gjenta for hvert element/vegg, fest dem i hverandre, legg i masonitt eller kryssfiner ved behov...
Jeg begynner å jobbe etter ferien på mandag så da kan jeg prøve å finne ut hvem som produserer jernene.norfre skrev:
Det er derfor man blant annet har en svilleisolering f.eks. denne http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=212007, da det tar opp eventuelle ujevnheter og isolerer mot trekk ved svillen.norfre skrev:
Er ikke platen i vater har ikke de som laget den vært særlig nøye. Antar vel at man på en eller annen måte får legge mellomlegg så det blir riktig.norfre skrev:
Du har helt rett, den måten du beskriver er nok den absolutt vanligste. Sånn som vi monterer våre hus er en litt spesiell måte helt klart, men jeg har vært med på at vi også har produsert hus med styrsvill men da er det slike vi har eksportert så det har vært litt annet spesial også.Stringfellow Hawke skrev:
Interessant. Finnes det noen monteringsbeskrivelse eller lignende å finne på nettet?Stringfellow Hawke skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Metoden å først montere en smalere del av syllen på platen, og deretter sette elementene er den eneste metoden jeg har sett (på noe halvdusin fundamenter) da pleier man å sette en smalere tetting under denne syllen og også klemme fast byggplast under og brette opp over syllen så holdes den tørr til blokkene kommer, denne syllen borer man fast og spikrer med sannsynligvis spikerplugg tror jeg det kalles.Stringfellow Hawke skrev:
En grunn til at man bruker de vinkler Ola78 beskriver er at det går an å sende materialet som postpakke noen dager før husleveransen, et syllpakke med virke krever lastebiltransport.
I vindutsatte posisjoner og ved eksport til Europa kreves det en kraftigere vinkel med ekspanderbolt ned i betongen./MLj
I vindutsatte posisjoner og ved eksport til Europa kreves det en kraftigere vinkel med ekspanderbolt ned i betongen./MLj
Klikk her for å svare