Hvordan monteres ferdige veggelementer? At de løftes på plass med kran, rettes inn av et par karer og spikres fast, har jeg klart for meg.

Finnes det noen mer detaljert nedlastbar teknisk beskrivelse over hvordan det går til? Hvordan rettes veggene inn? Hvordan justerer man de siste millimeterne og eventuelle glipper? Hvordan festes veggene?

Er det noe en glad amatør med et par venner kan klare selv, eller må man ansette folk med erfaring?

Ola78
Husene vi produserer festes med en slags vinkeljern (se bilde). Jernet måles inn slik at avstanden blir like lang som stommen er tykk og spikres fast i platen. Så er det bare å rette inn veggen mot festejernet, lode inn veggen og så spikre den fast.

• Bygningsplan som viser festemetode for yttervegg med vinkeljern, inkludert beskrivelser av plastfolie, syllisoleringsmål og spikerplassering.
Har du en lenke til produsenten eller noen som selger vinkeljernet?

Blir det ikke en liten glippe mellom platen og syllen om man setter veggen på et slikt vinkeljern?

Ved monteringen, hvordan justerer man veggene så hammarbåndet havner i vater om det skulle være slik at platen ikke er helt plan?

Den måten som Ola viser har jeg aldri sett, det vanligste er at man setter en syll, vanligvis 45x70 som "får plass" i underkant på blokken, så fester man den med type spax og knack-maskin. En knack-maskin er så sterk at den kan trekke til seg blokken og minimere glippen mellom vegg og syll.

• Diagram over montering av sylle og blokker med spax og knack-maskin, viser detaljer for å minimere glapp mellom vegg og sylle.
Vi satte klosser på platen med ca 2 m mellomrom, målte av, bygde veggene etter målene, dit med kranbil, en mann på utsiden som trykker veggen mot klossen, en på innsiden som fester svillen i platen... Strebes innover på en annen kloss som også er festet i platen, kontrollere lodd ved strebing... Gjenta for hvert element/vegg, fest dem i hverandre, legg i masonitt eller kryssfiner ved behov...

Men veggene mine var jo ikke isolerte og platelagt, men "bare" ferdige ut mot utsiden.
Spikret dem sammen på platten, liggende...

Ola78
norfre skrev:
Har du en lenke til produsenten eller noen som selger vinkeljernet?
Jeg begynner å jobbe etter ferien på mandag så da kan jeg prøve å finne ut hvem som produserer jernene.

norfre skrev:
Blir det ikke en liten glipe mellom platen og svillen om man stiller veggen på et slikt vinkeljern?
Det er derfor man blant annet har en svilleisolering f.eks. denne http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=212007, da det tar opp eventuelle ujevnheter og isolerer mot trekk ved svillen.

norfre skrev:
Ved monteringen, hvordan justerer man veggene slik at bjelkelaget kommer i vater om platen ikke skulle være helt plan?
Er ikke platen i vater har ikke de som laget den vært særlig nøye. Antar vel at man på en eller annen måte får legge mellomlegg så det blir riktig.

Stringfellow Hawke skrev:
Den måten som Ola viser har jeg aldri sett, det vanligste er at man setter en svill, vanligvis 45x70 som "får plass" i underkant på blokken, så fester man den med typ spax og slagmaskin. En slagmaskin er så sterk at den kan dra til seg blokken og minimere glippen mellom vegg og svill.
Du har helt rett, den måten du beskriver er nok den absolutt vanligste. Sånn som vi monterer våre hus er en litt spesiell måte helt klart, men jeg har vært med på at vi også har produsert hus med styrsvill men da er det slike vi har eksportert så det har vært litt annet spesial også.

Den måten som Ola viser har jeg aldri sett, det vanligste er at man setter en syll, vanligvis 45x70 som "får plass" i nederkant på blokken, så drar man fast den med typ spax og slåemaskin. En slåemaskin er så sterk at den kan dra til seg blokken og minimere gapet mellom vegg og syll.
Interessant. Finnes det noen monteringsbeskrivelse eller lignende å finne på nettet?

Ola78 skrev:
Jeg begynner å jobbe etter ferien på mandag så da kan jeg prøve å sjekke opp hvem som produserer jernene.

.
Det ville vært snilt!

Snailman
Den måten som Ola viser har jeg aldri sett, det vanligste er at man setter en syll, vanligvis 45x70 som "får plass" i nederkant på blokken, så fester man den med typ spax og slåmaskin. En slåmaskin er så sterk at den kan trekke blokken tett og minimere glippen mellom vegg og syll.
Metoden å først montere en smalere del av syllen på platen, og deretter sette elementene er den eneste metoden jeg har sett (på noe halvdusin fundamenter) da pleier man å sette en smalere tetting under denne syllen og også klemme fast byggplast under og brette opp over syllen så holdes den tørr til blokkene kommer, denne syllen borer man fast og spikrer med sannsynligvis spikerplugg tror jeg det kalles.

En grunn til at man bruker de vinkler Ola78 beskriver er at det går an å sende materialet som postpakke noen dager før husleveransen, et syllpakke med virke krever lastebiltransport.
I vindutsatte posisjoner og ved eksport til Europa kreves det en kraftigere vinkel med ekspanderbolt ned i betongen./MLj

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.