Arbeidet med gjestetoalettet går videre og nå er jeg kommet til vasken. Den skal være på en vegg som består av 8-9 cm lettbetong dekket med våtromsplate som er limt mot den pussede lettbetongen.
Veggt med rørtilkoblinger for vask på gjestetoalett, med lettbetongkladd kledd med våtromspanel og gulv med mørke fliser. Radiator på siden. Ødelagt del av lettbetongvegg med våtromsplate, blottlagt rør synlig gjennom hullet.
Jeg er litt bekymret over styrken i veggen. Den gamle vasken satt med tre konsoller hvorav to var festet "på tvers" fra veggen til venstre - en riktig stygg løsning som jeg ikke har tenkt å bruke. Som jeg ser det, har jeg tre alternativer:
  1. Bruke konsoller med skrufester/"plugger" for lettbetong sammen med fransk skrue. Slik festet jeg toalettmodulen i veggen, og den ser ut til å sitte fint.
    Plastplugg for festing av skruver, ligger på metalloverflate.
  2. Konsoll - borre og sette inn gjengestang med hjelp av ankermasse. Hullene i konsollen sitter jo ganske nær hverandre, og jeg er litt bekymret for å lage for mye hull i den ikke så kompakte veggen. Det blir dog 3 stenger per konsoll så det kompenserer.
    Flaske med ESSVE Chemical Anchor ECM på en byggeplass, uskarpe arbeidere i bakgrunnen.
  3. Samme som ovenfor men bare en gjengestang og feste direkte i vasken med hullene på baksiden. Det blir penest og enklest, men jeg er bekymret for styrken.
    Monteringsinstruksjoner for håndvask med mål og bruk av silikon og ankerstenger i lettbetongvegg. Viser trinn-for-trinn veiledning med bilder.
Hva er deres tanker?

Hvordan ser de du skal sette opp ut?
Det kan være et alternativ å lime opp alt.

Takk!
H halj skrev:
Lettbetongskrue, for eksempel:
[lenke]
Stoler ikke helt på at den holder, har skrudd noen ting i lettbetongen men aldri blitt helt fornøyd. Tar jeg feil?
A Alexn72 skrev:
Hvordan ser de du skal sette opp ut?
Det kan være et alternativ å lime opp alt.
Ganske standard Gustavsberg-fat:
Bruksanvisning med mål for Gustavsberg servant med installasjonsdimensjoner og huller for montering. Viser både side- og frontriss.
https://www.gustavsberg.com/fileadm..._Mounting/GB1921100248_Washbasin_Complete.pdf

Våtromsplaten er ganske stiv, men jeg er ikke sikker på hvor godt den sitter limt mot veggen, så jeg vil nødig stole på bare den.

Farstatjej90
Jeg har festet en tung greie i lettbetong en gang og da gjorde jeg noe blanding av 1 og 2 tror jeg. Jeg boret, blåste rent, fylte hullet med ankermasse, trykte i plugg og så skrudde jeg. Det holdt for alt etterpå.

• Liker
pacman42 og 1 annen
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jeg har festet en tung greie i lettbetong en gang, og da gjorde jeg en blanding av 1 og 2 tror jeg. Jeg boret, blåste rent, fylte hullet med ankermasse, trykket i plugg og så skrudde. Det holdt for alt siden.
Topp - det er slik jeg ser det for meg, bare med gjengestang. Det er tross alt en fast installasjon så jeg trenger ikke bekymre meg om å "møblere om".

• Liker
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
D Dan M skrev:
Topp - det er så jeg ser for meg med gjengestang. Det er tross alt en fast installasjon så jeg trenger ikke bekymre meg om å "møblere om".
Men setter du gjengestang i pluggen? Ekspanderer det riktig?

Jeg hadde gjort som @Farstatjej90, skrudd i plugg som sitter i ankermasse.

• Liker
Dan M
  • Laddar…
H
D Dan M skrev:
Takk!

Stoler ikke helt på at den holder, har skrudd noen ting i lettbetongen men aldri blitt helt fornøyd. Tar jeg feil?

Ganske standard Gustavsberg-fat:
[bilde]
[lenke]

Våtrumsplaten er ganske stiv men jeg er ikke sikker på hvor bra den sitter limt mot veggen så jeg vil helst ikke stole på bare den.
Bor i et lettbetonghus. Satte opp brannstigen med slike som satt som fjell! For øvrig sitter alle mine kjøkkenskap hattehylle osv med samme type skrue.

Hver skrue skal tåle ca 50kg. Se side 176 https://www.itwconstruction.se/media/4251/2018-2019_fixing-design-guide_uk_bd.pdf

• Liker
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
Tenkte å følge ESSVES instruksjon for ankermasse:

Produsenten av servanten anbefaler at det stikker ut 50 mm gjengestang ut av veggen for å feste servanten på, føles som om skruer da er et dårligere alternativ.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Det ble slik, håper alt sitter fast når jeg trer dit vasken!
Vegghengt håndvaskoppsett med skjøtebolter og to vannrør. Forberedt for å montere et håndvask.

• Liker
Farstatjej90 og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.