Arbeidet med gjestetoalettet går videre og nå er jeg kommet til vasken. Den skal være på en vegg som består av 8-9 cm lettbetong dekket med våtromsplate som er limt mot den pussede lettbetongen.
Jeg er litt bekymret over styrken i veggen. Den gamle vasken satt med tre konsoller hvorav to var festet "på tvers" fra veggen til venstre - en riktig stygg løsning som jeg ikke har tenkt å bruke. Som jeg ser det, har jeg tre alternativer:
Bruke konsoller med skrufester/"plugger" for lettbetong sammen med fransk skrue. Slik festet jeg toalettmodulen i veggen, og den ser ut til å sitte fint.
Konsoll - borre og sette inn gjengestang med hjelp av ankermasse. Hullene i konsollen sitter jo ganske nær hverandre, og jeg er litt bekymret for å lage for mye hull i den ikke så kompakte veggen. Det blir dog 3 stenger per konsoll så det kompenserer.
Samme som ovenfor men bare en gjengestang og feste direkte i vasken med hullene på baksiden. Det blir penest og enklest, men jeg er bekymret for styrken.
Jeg har festet en tung greie i lettbetong en gang og da gjorde jeg noe blanding av 1 og 2 tror jeg. Jeg boret, blåste rent, fylte hullet med ankermasse, trykte i plugg og så skrudde jeg. Det holdt for alt etterpå.
Jeg har festet en tung greie i lettbetong en gang, og da gjorde jeg en blanding av 1 og 2 tror jeg. Jeg boret, blåste rent, fylte hullet med ankermasse, trykket i plugg og så skrudde. Det holdt for alt siden.
Topp - det er slik jeg ser det for meg, bare med gjengestang. Det er tross alt en fast installasjon så jeg trenger ikke bekymre meg om å "møblere om".
Stoler ikke helt på at den holder, har skrudd noen ting i lettbetongen men aldri blitt helt fornøyd. Tar jeg feil?
Ganske standard Gustavsberg-fat:
[bilde]
[lenke]
Våtrumsplaten er ganske stiv men jeg er ikke sikker på hvor bra den sitter limt mot veggen så jeg vil helst ikke stole på bare den.
Bor i et lettbetonghus. Satte opp brannstigen med slike som satt som fjell! For øvrig sitter alle mine kjøkkenskap hattehylle osv med samme type skrue.
Produsenten av servanten anbefaler at det stikker ut 50 mm gjengestang ut av veggen for å feste servanten på, føles som om skruer da er et dårligere alternativ.