1.240 lest ·
4 svar
1k lest
4 svar
Hvordan montere kortbjelke i ytterkant gulvspon?
Jeg bygger nytt og på øvre etasje legger jeg gulvspon. Bjelkelaget er på CC600. I henhold til anvisninger skal platene ha støtte i alle ytterkanter. På kortsidene løser dette seg ved at de hviler mot takstolens underramme. På langsidene trenger jeg derimot å legge inn kortbjelker mellom bjelkene. Jeg har ingenting å skru i mot ytterveggen, så jeg må feste i underramme takstol/gulvbjelke.
Annenhver kortbjelke kan jeg jo lime og skru gjennom bjelken, men annenhver vil bli dekket av den forrige kortbjelken. Hvordan fester jeg dem best? Innvendig bjelkesko? Skrue fra siden? Eller kan jeg flytte dem litt inn og la sponplaten henge over et par centimeter i annenhvert felt?
Og hvilken dimensjon er egentlig nødvendig på kortbjelkene med tanke på at de bare skal støtte i ytterkant? Holder det med 45X120?
Annenhver kortbjelke kan jeg jo lime og skru gjennom bjelken, men annenhver vil bli dekket av den forrige kortbjelken. Hvordan fester jeg dem best? Innvendig bjelkesko? Skrue fra siden? Eller kan jeg flytte dem litt inn og la sponplaten henge over et par centimeter i annenhvert felt?
Og hvilken dimensjon er egentlig nødvendig på kortbjelkene med tanke på at de bare skal støtte i ytterkant? Holder det med 45X120?
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 617 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.617 innlegg
Klikk her for å svare