1.151 lest ·
4 svar
1k lest
4 svar
Hvordan minimerer jeg tykkelsen på gulvet i et soveromsløft?
Hei!
Jeg skal bygge et mindre soveloft i en bod og vil maksimere avstanden til taket, dvs. minimere loftets gulv men likevel få det holdbart og uten for mye svikt. Loftet blir lite, ca. 210x100cm.
Min tanke er å bruke 45x45 lekter på 60cc (eller tettere?) og på det en 22 mm gulvsponplate som jeg deretter legger en vanlig skummadrass på. Under lekterne blir det typ 6mm takpanel, den gjør jo verken til eller fra for holdbarheten, men jeg vil jo ha loftet tilstrekkelig stivt så panelet ikke sprekker.
Holder dette? Hvis ja, går det an å få gulvet enda tynnere enn 67mm (ignorerer panelet) og fortsatt være holdbart? Det finnes kanskje stivere/holdbarere plater enn sponplater å bruke f.eks.? Eller ville en 30mm lekt fungere med tettere cc-avstand?
Jeg skal bygge et mindre soveloft i en bod og vil maksimere avstanden til taket, dvs. minimere loftets gulv men likevel få det holdbart og uten for mye svikt. Loftet blir lite, ca. 210x100cm.
Min tanke er å bruke 45x45 lekter på 60cc (eller tettere?) og på det en 22 mm gulvsponplate som jeg deretter legger en vanlig skummadrass på. Under lekterne blir det typ 6mm takpanel, den gjør jo verken til eller fra for holdbarheten, men jeg vil jo ha loftet tilstrekkelig stivt så panelet ikke sprekker.
Holder dette? Hvis ja, går det an å få gulvet enda tynnere enn 67mm (ignorerer panelet) og fortsatt være holdbart? Det finnes kanskje stivere/holdbarere plater enn sponplater å bruke f.eks.? Eller ville en 30mm lekt fungere med tettere cc-avstand?
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 496 innlegg
Jeg ville ikke brukt 45, men i så fall kjøpt 125 og kløvet på midten, deretter montert på høykant, ca. 60mm altså. Da er en rektangulær lekt på høykant stivere enn en likesidig lekt. Så bør du bruke kortlinger mellom lektene for å fordele vekten i sidelengs retning mellom lektene. Klart at det kanskje funker med 45x30, men lekten må i alle fall legges på høykant.
Beste svar
En fjærbunn er selvbærende så det er den enkle løsningen. Sett lekter i veggen og skru sengen i lektene.
Ellers klarer de fleste 22 mm plater det hvis man regner med at de ligger på lekter skrudd i veggen og en eller annen type bærende fallsikring. Vil du ha det stivere, legger du til et ekstra lag med plate. Rundt 30 mm kryssfiner er vanskelig å bøye med en spennvidde under en meter og 44 mm er vanskelig å bøye.
Ellers klarer de fleste 22 mm plater det hvis man regner med at de ligger på lekter skrudd i veggen og en eller annen type bærende fallsikring. Vil du ha det stivere, legger du til et ekstra lag med plate. Rundt 30 mm kryssfiner er vanskelig å bøye med en spennvidde under en meter og 44 mm er vanskelig å bøye.
Det finnes kanskje tynnere men de fleste rammemadrasser er rundt 20-25 cm så det blir litt tykkere enn jeg hadde tenkt. Men doble plater, f.eks. to sammenlimte 22 mm, må jo bli tilstrekkelig stive til å sette panel under og blir klart tynnere enn å lekte opp. Takk for tipset!Z z_bumbi skrev:En rammemadrass er selvbærende så det er den enkle løsningen. Sett lekter i veggen og skru sengen i lektene.
Ellers klarer de fleste 22 mm plater det om man regner med at de ligger på lekter skrudd i veggen og noe slags bærende fallsikring. Vil du gjøre det stivere så legg til et ekstra lag plate. Rundt 30 mm kryssfiner er vanskelig å bøye med en spennvidde under en meter og 44 mm er vanskelig å bøye.
Klikk her for å svare