Har nå installert Ventilerende gulv og vegger i et rom i kjelleren.
Brukt JAPE Ventgulv.
Før det ventilerende gulvet og veggene hadde jeg en Radonverdi på 147.
Radonmåler Safety Siren Pro Series 3 med display som viser radonkonsentrasjon på 147 Bq/m³, hengt opp på en vegg i en kjeller.
Denne verdien er helt klart godkjent som den er, men siden jeg planla å arbeide i rommet, ønsket jeg at verdien helst skulle være under 100
(Godkjent verdi er under 200).

Etter det ventilerende gulvet og veggene er radonnivået 85.
Radonmåler Safety Siren Pro Series 3 viser strålingsnivået 85 Bq/m³ montert på en kjellervegg med ventilerende konstruksjon.

Sammenligner jeg den verdien med det jeg har i husets underetasje som er 75, må jeg si at det ventilerende gulvet og veggene ble veldig bra.
Radonmåler på vegg viser 75 Bq/m³.
Et annet pluss med bygget nå er at det ikke mugner på det som finnes på gulvet.

Målingene er gjort hver for seg over 1-3 uker mellom høsten/våren for å få så bra verdi som mulig.

• Liker
Fairlane
  • Laddar…
Hei, hvordan bygde du den ventilerte veggen?

Søk på Jape, ventilert vegg.
Kort fortalt så legger man typ en platonmatte som man ventilerer mekanisk.

Vi hadde 680 i gjennomsnitt i vår kåk fra 1977 da vi kjøpte den, med naturlig trekk og plate på mark. Jeg la inn mekanisk avtrekk og tilluft i hvert rom samt Nivell gulv (mekanisk ventilert, samme som Jape typ) og gjennomsnittet sank til 120 så litt bedre ventilasjon og å fange radongassen der den kommer inn (gulv og vegger under mark) gjør utrolig mye!

• Liker
Fairlane
  • Laddar…
U Urban Svedberg skrev:
Hei, hvordan bygde du den ventilerte veggen?
Jeg bygde ventilert vegg for et bad, la gummiremsen mot veggen og stålstendere (de har hull for elrør så luften kan sirkulere). Jeg la våtromsgips og ventilert list med filter ved gulvet og en vifte på utsiden av veggen.
Luften suges inn langs gulvet ved at viften suger ut. Viften jeg valgte: https://www.luftbutiken.se/vaggflakt/293-ostberg-yttervaggsflakt-rs-100-a-32l-s.html

Ble interessert i løsningen @anders07 gjort her, da jeg prøver å sammenligne med en gammel manuelt ventilert vegg i mitt 60-tallshus har følgende konstruksjon - men ingen avtrekksventil, bortsett fra et par romslige luftspalter under kjellervinduene som går langs med større deler av veggen.

Anbefaler man å beholde slik ventilasjon i gamle vegger? Jeg trenger av andre grunner å tette igjen luftingsinnløpet nede ved gulvet.
Diagram av veggkonstruksjon fra 60-tallet, viser lettbetong, luftspalte, yttervegg, bunnplate, platonmatte, og cellplastisolering med glipa til luftspalte.

KJD KJD skrev:
Blev interessert i løsningen @anders07 gjort her, da jeg forsøker å sammenligne med en gammel manuelt ventilert vegg i mitt 60-tallshus har følgende konstruksjon - dog ingen avtrekksventil, bortsett fra et par godt tilmålte luftspalter under kjellervinduene som går langs med større deler av veggen.

Anbefaler man å beholde slik ventilasjon i gamle vegger? Jeg trenger av andre grunner å tette igjen luftinntaket nede ved gulvet.
[bilde]
Er det åpent i både øvre og nedre kant så ventileres jo eventuell fukt bort men er formålet å redusere radoninnholdet så hjelper bare en mekanisk avtrekk, alternativt tilluft og selvtrekk for å ventilere gjennom rommet.

Min løsning for veggen mer "fattigmans - Nivell" var mest fordi jeg ikke kan få tilluft på noen måte så jeg suger inn det fra huset i stedet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.