Dette er sikkert så enkelt at jeg ikke ser skogen for bare trær, men jeg har et karnapp som ikke har vinkelrette vegger, men en annen ukjent grad. Når jeg nå skal sette opp sokler, er det altså ikke 45-grads snitt, men noe annet. Både ytterhjørnene og innerhjørnene gir meg grå hår.

Jeg har hørt at det finnes noe snekkertips for å regne ut "midtensnittet" mellom to vegger, og dermed kunne stille inn sagen etter det? Et sted i et program så jeg at de hadde et papirark på gulvet og tegnet litt her og der og fikk fram midtpunktet? Eller skal jeg ut i snøføyka og kjøpe noe slags vinkelmål?

A
Skal se om jeg klarer å forklare dette kun i tekst. Jeg og samboeren bor i en leilighet bygd av tegl og puss fra midten av 40-tallet, så det finnes ikke et hjørne hjemme som er rett.

Det man enkelt kan gjøre for å få riktig vinkel i hjørnene er at man tar et hvilket som helst redskap som man vet har et 90-graders hjørne, f.eks. en resterbit av sokkelen. Legg sokkelbiten mot veggen inn mot hjørnet. Tegn en strek på gulvet i vinkel mot veggen der du har sokkelbiten. Så gjør du det samme på den andre siden av hjørnet. Da har du altså to streker på gulvet. Midt mellom disse strekene tegner du en tredje strek. Det er den streken som er vinkelen du vil sage etter. Legger ved et bilde for å kanskje gi en slags klarhet i min diffuse forklaring.

Den blå linjen i bildet er vinkelen du skal sage etter.

• Tegning av et hjørne med to streker som danner en vinkel, og en tredje blå linje som viser vinkelen som skal sages.
hultafors vinkelhalverare er perfekt for dette, og vil man absolutt kjøre med andre måter, så må man ha en smygvinkel og en vinkelhake.

/Kent

Ah, takk for forklaringen Emil! Akkurat det der var det jeg var ute etter.
Skal prøve å se hvordan resultatet blir, ellers får det bli Kents inrådan, dvs kjøpe mer pryttlar :)

Hei Shadowfire. Jeg anbefaler at du kjøper deg en smygvinkel. Den koster rundt 50kr og det man gjør med den er at man kopierer vinkelen og kan deretter ta vinkelen med seg til saga. Veldig nyttig. Håper det løser seg med vinklene // Putte

Ja, får vel fortsatt kjøpe en slik smygvinkel, så det får bli neste gang jeg stikker innom et byggvarehus.

Emils beskrivelse fungerte dog utmerket, busenkelt jo. Prøvde på et ytterhjørne med to glespanelbiter, tegnet to linjer, gikk tilbake 6 cm på hver og målte opp midtlinjen mellom de to punktene 6 cm ut. La papiret i gjerdesagen og stilte inn sagen og så kjørte på.. nå presser jeg ikke sammen klossene, men når jeg gjorde det, ble det fugningsfritt ;) .. så med litt papir + linjal så fungerer dette for kveldens bygging iaf :)
P1120820.jpg

• Liker
Fredriq
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.