Y
Tenk deg en panelplate på ytterveggen og at man skal fjerne en.

Jeg klarer alltid å skade plankene rundt når jeg bryter rundt med den store brekkjernet og må bytte flere planker enn jeg ellers ville ha trengt.
Vet at det finnes spikeruttrekkere, men de er litt besværlige og tidkrevende.

Nysgjerrig på hvordan dyktige folk gjør det.

tommib
Legger en planke mellom når man bryter med brekkjernet.

Hvis spikeruttrekeren tar tid må du veie det mot tiden det tar å bytte flere bord.

Jeg pleier å "lette" litt på plankene med kubeinet. Forsiktig, gjerne med en mellom bit som tommib skriver. Deretter legger jeg en planke på bjelken og slår til. Forhåpentligvis (ikke alltid) går bjelken tilbake, men spikeren blir sittende igjen med 2-3 mm grep for kubeinet. Finn en god spikuttrekker. Det finnes mange varianter, noen bra andre ikke. De fungerer faktisk ganske bra likevel. Investeringen lønner seg raskt, sammenlignet med å bytte flere planker enn man hadde tenkt seg (og arbeidet).

• Liker
larsbj
  • Laddar…
Skal du ikke beholde bordplaten kan du slå gjennom spikeren med en dor.

M
Begynne nedenfra? Men avhenger som sagt av om du skal beholde den eller ikke.
Bente løs 3 bord fra fasaden i dag, nedenfra og ingen gikk i stykker til tross for at de var halvråtne i endetreverket :)

• Liker
Laffe82
  • Laddar…
Det kommer litt an på hvilken panel man har og hva du sikter til. Mange gode forslag allerede skrevet. Hvis det er spont panel, riktig spikret, usynlig, så er det ofte best å kløyve den dårlige panelbiten på langs, deretter bryter man bort den delen som ikke er spikret og kutter spikeren på den som er spikret med en Feiner eller lignende. Vanskeligheten kan være å få tilbake en spont bord midt på fasaden. Da pleier jeg å sprette eller skjære bort en bit av noten og sponten mot husveggs delen, løsne de bordene som sitter på hver side av hullet og "sakser" inn den nye biten.

• Liker
TomBombadill og 1 annen
  • Laddar…
MathiasS lenket til en spikeruttrekker. Den finnes i en lett og smidig variant. Min er tjue år gammel. Jeg mener den ble produsert av Hultafors og gikk under navnet Atle.
Rød spikutdragare fra verktøysett, liggende på et bord, omgitt av forskjellige håndverktøy som hammer og skiftenøkler.
Er alltid bra når det virker umulig å få løs noe.
mvh Findus

M
findus42 skrev:
MathiasS lenket til en spikeruttrekker. Den finnes i en lett og smidig variant. Min er tjue år gammel. Har for meg at den ble produsert av Hultafors og gikk under navnet Atle.
[bilde]
Er alltid bra når det virker umulig å få løs noe.
mvh Findus
Side note: hva er det sølvfargede verktøyet til venstre? Har sett dem litt her og der men aldri fått vite hva det er :)

Marcussjogren skrev:
Side note: vad er det sølvfargede verktøyet til venstre? Har sett dem litt her og der men aldri funnet ut hva det er :)
Gångjärnsriktare.

• Liker
Marcussjogren og 1 annen
  • Laddar…
L
Egentlig bør man ikke gjøre så.... men jeg legger vinkelhaken mot planken som jeg vil beskytte og deretter brekkjernet mot for å unngå at det blir merker.

M
Lolight skrev:
Egentlig bør man ikke gjøre så... men jeg legger vinkelhaken mot bordet som jeg vil beskytte og deretter brekkjernet mot for å unngå at det blir merker.
Så blir den nye panelbordet perfekt saget etter den skjeve haken 😀

• Liker
Micke_vb
  • Laddar…
L
Marcussjogren skrev:
Sen blir den nye panelbordet perfekt saget etter den skjeve kroken 😀
Man får ha to kroker, en rett og en skjev. Den skjeve bruker man der man vil sage skjevt ;)

• Liker
Marcussjogren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.