Hallo!

Jeg hadde tenkt å begynne å sette opp lettbetongblokker rundt vår nye kjøkkenovn i helgen, så det ligner en gammel kjøkkenskomfyr. Typ..

Ved siden av kjøkkenovnen har vi nærmest en murstein, deretter ca en dec. stein og til slutt gulvsponplate.
Kan man feste lettbetongblokkene direkte på sponplaten eller trenger man noe imellom? Ville det fungere bare med en vanlig gipsplate i så fall, eller trenger man noen form for primer? I så fall hvilken? Se bilde :)

6.JPG

Jeg har lest et sted at man skal "lime" sammen lettbetong. Hvordan fungerer det? Hva slags lim trenger man da, og kan man kjøpe det på en vanlig byggevarehandel?

Man trenger vel ikke å forsterke med armeringsjern eller noe sånt?

Så skal vi pusse alt sammen også. Skal man bruke murbruk B da? Når vi pusser på murstocken som er i tilknytning, kommer vi til å bruke murbruk C, så man kanskje skulle kjøre det rett over? Eller fungerer ikke det til lettbetong?

Nå merket jeg at det ble mange spørsmål, men jeg er ekstremt takknemlig for alle svar :) Spesielt raske ;)

Tyresö
Dessverre vet jeg ikke svaret på ditt spørsmål, men må bare kommentere din spis, at den er utrolig flott!
Den skal du være stolt av!

Tyresö skrev:
Dessverre vet jeg ikke svaret på spørsmålet ditt, men må bare kommentere komfyren din, at den er utrolig pen!
Den skal du være stolt over!
Ja vet!!! :)

Vi måtte lete lenge og vel før vi fant noen som kunne levere den til oss.. Og selgeren har dessuten lovet at den er bra :cool:

Jeg pusset vår kjøkkenvegg med C og det sitter fortsatt, så det fungerer sikkert, virker unødvendig å bruke 2 sorter men det vet vel de som selger det?

Jeg er ingen ekspert men Timell og Rappne pleier alltid å mure sammen denne typen konstruksjoner, ikke lime, og jeg har for meg at de legger armeringsjern også. Sannsynligvis finnes det en beskrivelse på deres hjemmeside om emnet for de har jo gjort sånt her, Ernst også forresten på samme kanal tv4.

Tynnpusslim bruker man til lettbetong, ser ut som rennende flislim omtrent. Fester mye bedre enn mørtel. Når du pusser senere er det viktig å vanne og grunne ordentlig.

Aha så tunnfogslim heter de! Takk! Ja, kjører nok med C i så fall over hele, ettersom de kommer være i forbindelse og alt.

Jeg prøvde å spørre på Beijer bygg i Örebro men de visste omtrent like mye som meg :) Får teste et annet sted! Det føles jo litt overambisiøst å legge armeringsjern for det blir jo ikke direkte en stor konstruksjon. Skal man forankre i murstocken også?

Jeg kommer nok til å teste med å bruke en vanlig gipsplate som underlag. Jeg er litt redd for at det kanskje blir for vått, eller burde det være greit?

Nå fikk jeg med meg både Limfugemørtel og Mur&Puss C fra butikken..

Kan jeg da fuge med Limfugemørtelen og så pusse med C??

Hva skal jeg grunne med?

Tyresö
BillyBragg skrev:
Ja vet!!! :)

Vi måtte lete lenge og vel før vi fant noen som kunne levere den til oss.. Og selgeren har dessuten lovet at den er bra :cool:
Jeg hadde ikke brydd meg om den komfyren fungerer eller ei - den er jo for f-n et kunstverk som hever glansen i rommet den står i.

Problemet du har skapt for meg er at da jeg viste bildet til min kone, så ville hun med en gang at vi skulle kaste ut vår Conturakamin og installere "din" komfyr i stedet.

Det kommer jo selvfølgelig ikke til å skje - selv om jeg er j&# sugen!

Kan du legge inn et innlegg med selgerens hjemmeside? Bare for å mette min nysgjerrighet....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.