Hei!
Håper noen med mer kunnskap kan gi meg noen gode tips :)

Denne stolpen som går hele veien fra kjelleren og opp i midten av trappen, må jeg enten forlenge eller kutte av for å få på plass et rekkverk som er høyere enn det nåværende som er ca 70cm høyt. Stolpen har ujevnt avrundede hjørner og er ikke firkantet i det hele tatt.

Hva er den beste måten her, prøve å forlenge den 30cm eller kutte av i gulvnivå og så sette på en ny stolpe på en eller annen måte?

Og hvordan får man til et godt sluttresultat?

• Trapp med tretrinn og trestolpe, delvis installert rekkverk øverst, støvsuger i hjørnet, tapetsert vegg med vindu og lampe.
Jeg hadde forlenget den som den er. Betydelig større krav på en skjøt nede ved gulvet enn oppe i enden. Lag en kloss med samme profil og skjøt med grove plugger, 10 mmx10 cm for eksempel, planslip og lim flatene. Nå er jeg ingen tremester så forumets kunnskapsrike på området kan sikkert ha bedre skjøtetips.

• Liker
Jonas Bonnevier retired og 4 andre
  • Laddar…
Forleng den så kjøper du en fres, type en ryobi elektrisk håndfres. Mal alt, da merker man ingenting.

Jeg hadde limt sammen noen 45x145 lekter og kappet blokken så de får samme dimensjoner, deretter frest hjørnene etter du har montert den.

K Knight skrev:
Forleng den, så kjøper du en frese, typ en ryobi elektrisk håndfrese. Mal alt, da merker man ingenting

Jeg hadde limt sammen noen 45x145 bjelker og kappet blokken så de får samme dimensjoner, så frest hjørnene etter du har montert den
Høres enkelt ut, men målene rundt stolpen er ganske ujevne og ikke rette. Har limt sammen en blokk av 3 stk 45x145, problemet er at verken min gjærsag eller bordsag kan sage slike store blokker.

• Ujevnt tegnet rektangel med mål: 125mm topp, 130mm høyre, 122mm bunn, 124mm venstre, representerer problemer med presisjon i saging av blokken.
Jeg er fullstendig amatør men har sett på hundrevis av videoer på tuben😉

Laxknute freses i begge delene, en slik holder også uten lim og kan ikke løsnes.

ranzor ranzor skrev:
Har limt sammen et blokk av 3 stk 45x145, problemet er at verken min gjærsag eller bordsag kan sage så store blokk.
Kapp først, lim deretter. Deretter høvle til delene passer.

Jeg tror også på en svalehale som skjøt for den som kan, men er ikke misunnelig på deg som trenger å lage den. Jeg ville nok prøvd med tre eller fire mindre tapper eller gjengestenger og rampamuffer i stedet.

• Liker
roger2011
  • Laddar…
ranzor ranzor skrev:
Høres enkelt ut, men målene rundt stolpen er ganske ujevne og ikke rette. Har limt sammen en blokk av 3 stk 45x145, problemet er at verken gjæringssagen min eller bordsagen kan sage så store blokker.
Du kan vendesage med bordsagen, dvs sage et snitt, snu stykket og sage fra andre siden, men spar 15-20 mm i midten. Det siste tar du med en håndsag. Alternativt gjør du et snitt med bordsagen og resten for hånd. Håndsag fungerer også hvis du bare skal kappe. Kløyve går, men krever mer teknikk og av saga.

Skal du skjøte, så lag en overlapping, f.eks. halvt i halvt (stillstand i hjernen, på engelsk heter det half lap-joint). Det er en av de enkleste skjøtene.

Håndsag, meisel, sandpapir, sparkel og hvis du vil.... øl?
3D-tegning av en del av et rekkverk med vertikale spiler og en horisontal skinne.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Hvorfor gjøre det så komplisert? La stolpen ha en annen profil siste biten, og gjør det til en del av rekkverkets utforming. Da kan du for eksempel feste med solide plugg i enden som finnes der nå.

jonmo jonmo skrev:
Hvorfor gjøre det så komplisert? La stolpen ha en annen profil siste biten, og gjør det til en del av rekkets utforming. Da kan du for eksempel feste med solide plugger i enden som finnes der nå.
Hvordan får man det til å se pent ut? Jeg har nok dårlig fantasi for hvordan man skulle gjøre det.

S sturnus skrev:
Håndsag, meisel, sandpapir, spackel og hvis du vil.... øl?
[bilde]
Det ser fantastisk ut, skal se om jeg kan gjøre det.

ranzor ranzor skrev:
That looks amazing, will see if I can do it.
Jeg tror på dine evner. Ordtaket sier at å kunne er å ville

Her er en annen måte, kanskje lettere for deg. Bor hull og bruk pinne fra f.eks. spadehåndtak.
Gjennomsiktig 3D-modell med et innvendig sylinderformet hull, foreslått for en boremetode med en pinne fra et spadehåndtak.

Sist redigert:
  • Liker
ranzor
  • Laddar…
Du kan be en smiesbedrift lage en forhøyning i jern etter en fin skisse.
Bare skru den på uten mas.
/W

• Liker
jonmo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.