1.695 lest ·
14 svar
2k lest
14 svar
Hvordan løser jeg problem med for lav stolpe ved rekkverk?
Hei!
Håper noen med mer kunnskap kan gi meg noen gode tips
Denne stolpen som går hele veien fra kjelleren og opp i midten av trappen, må jeg enten forlenge eller kutte av for å få på plass et rekkverk som er høyere enn det nåværende som er ca 70cm høyt. Stolpen har ujevnt avrundede hjørner og er ikke firkantet i det hele tatt.
Hva er den beste måten her, prøve å forlenge den 30cm eller kutte av i gulvnivå og så sette på en ny stolpe på en eller annen måte?
Og hvordan får man til et godt sluttresultat?
Håper noen med mer kunnskap kan gi meg noen gode tips
Denne stolpen som går hele veien fra kjelleren og opp i midten av trappen, må jeg enten forlenge eller kutte av for å få på plass et rekkverk som er høyere enn det nåværende som er ca 70cm høyt. Stolpen har ujevnt avrundede hjørner og er ikke firkantet i det hele tatt.
Hva er den beste måten her, prøve å forlenge den 30cm eller kutte av i gulvnivå og så sette på en ny stolpe på en eller annen måte?
Og hvordan får man til et godt sluttresultat?
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 innlegg
Jeg hadde forlenget den som den er. Betydelig større krav på en skjøt nede ved gulvet enn oppe i enden. Lag en kloss med samme profil og skjøt med grove plugger, 10 mmx10 cm for eksempel, planslip og lim flatene. Nå er jeg ingen tremester så forumets kunnskapsrike på området kan sikkert ha bedre skjøtetips.
Forleng den så kjøper du en fres, type en ryobi elektrisk håndfres. Mal alt, da merker man ingenting.
Jeg hadde limt sammen noen 45x145 lekter og kappet blokken så de får samme dimensjoner, deretter frest hjørnene etter du har montert den.
Jeg hadde limt sammen noen 45x145 lekter og kappet blokken så de får samme dimensjoner, deretter frest hjørnene etter du har montert den.
Høres enkelt ut, men målene rundt stolpen er ganske ujevne og ikke rette. Har limt sammen en blokk av 3 stk 45x145, problemet er at verken min gjærsag eller bordsag kan sage slike store blokker.K Knight skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 innlegg
Kapp først, lim deretter. Deretter høvle til delene passer.ranzor skrev:
Jeg tror også på en svalehale som skjøt for den som kan, men er ikke misunnelig på deg som trenger å lage den. Jeg ville nok prøvd med tre eller fire mindre tapper eller gjengestenger og rampamuffer i stedet.
Du kan vendesage med bordsagen, dvs sage et snitt, snu stykket og sage fra andre siden, men spar 15-20 mm i midten. Det siste tar du med en håndsag. Alternativt gjør du et snitt med bordsagen og resten for hånd. Håndsag fungerer også hvis du bare skal kappe. Kløyve går, men krever mer teknikk og av saga.ranzor skrev:
Skal du skjøte, så lag en overlapping, f.eks. halvt i halvt (stillstand i hjernen, på engelsk heter det half lap-joint). Det er en av de enkleste skjøtene.
Hvorfor gjøre det så komplisert? La stolpen ha en annen profil siste biten, og gjør det til en del av rekkverkets utforming. Da kan du for eksempel feste med solide plugg i enden som finnes der nå.
Hvordan får man det til å se pent ut? Jeg har nok dårlig fantasi for hvordan man skulle gjøre det.jonmo skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Du kan be en smiesbedrift lage en forhøyning i jern etter en fin skisse.
Bare skru den på uten mas.
/W
Bare skru den på uten mas.
/W
Jeg tror dog ikke det er så bra å la det nåværende rekkverket bli stående da det kan bli klatrevennlig. Du bør i alle fall kontrollere at du oppfyller kravene. Min 90cm
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...akerhet-vid-anvandning/racken-och-ledstanger/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...akerhet-vid-anvandning/racken-och-ledstanger/
Klikk her for å svare