Hei, hvordan skal jeg løse noe som bærer ved siden av min murpipe. det skal være underlag til kalksteinplater som skal ligge ved siden av murpipa. men hvordan i all verden skal det løses og hvilke ubrennbare materialer kan man bruke?

Det eneste man finner når man søker informasjon er 22mm sponplate. det ser ut til å være den universelle løsningen for å få bæring. alternativer som dukker opp er kryssfiner og plywood. det går ikke i dette tilfellet og tykkelsen på dem for å få bæring er også uklar.

Det er et smalt område (15-20cm) så det burde ikke kreves mye. holder det med gips? gulvgips? og i så fall hvor tykt? og hvordan skal jeg kunne feste det mot murpipa? en stålprofil? finnes jo stålsøyler men vanskelig å finne informasjon om det også.

hjelp
Daniel

Murstock ved siden av gulv med trebjelker og isolasjon, delvis dekket av kryssfinerplate. Målebånd ligger over gapet mellom murstock og gulv. Måling av smalt område ved siden av en murvegg, omgitt av isolasjon. En trelist og målebånd viser bredden ved murstocken. En åpen peis med hvit murstock, omgitt av treverk og isolasjon, med synlige metallplater på gulvet ved siden av; pågående byggearbeid.

Bygg opp litt og støp en kloss i betong.
Stumt og ikke brennbart.

A Argastesnickaren skrev:
Bygg opp litt og støp en klakk i betong.
Stivt og ikke brennbart.
Kan du utdype hvordan du mener med bygg opp litt?

Legg i markisolering (Rockwool/stenull) lecakuler eller lecakross til du bare har ca 7cm igjen til bjelkens overkant, armer og støp en betongkake ca 7cm tykk.

• Liker
Argastesnickaren
  • Laddar…
D Dankerz skrev:
Kan du utvikle hva du mener med bygg opp litt?
Se fribyggs svar.
Du ser ut til å ha litt avstand opp til overkant bjelke og det føles litt i overkant å støpe hele veien opp.

ullet
Er det under peisen? Finnes det flere peiser lenger ned i huset?

Hvis det ikke finnes røykganger som går nedover og det er under peisen kreves vel ikke mer enn gnistbeskyttelse på gulvet der og det burde funke bra å dra gulvsponten mot muren og legge steinene oppå?

• Liker
MagicFingers
  • Laddar…
Ja, fornuftig. men hvordan bygger jeg formen som holder opp markisoleringen/lecakulene?
nedenfor mot kjellerplanet er det bare dampbrems satt opp med spaltepanel for å sette innertaket mot. og jeg får jo heller ikke der sette noe brennbart. altså sitter spaltepanelet et stykke ut fra pipa men nærmere enn bjelken.
ja det er hjørnet som vises på bildene med de langsmale rommene som i fremtiden kan bli røykkanel for en ovn eller lignende. de andre røykkanelene begynner over.

der det er større er nedenfor rørpeisen og der bør jeg kunne legge brennbare materialer. men hvordan skal det festes mot pipa/fundamentet på enklest vis?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.