Tenkte å lime opp 6mm renoveringsgips på sponplate. Jeg vil unngå skruer i størst mulig grad da det ligger damptett plast rett under sponplaten.
Dessverre har jeg dårlige erfaringer med å lime opp renoveringsgips, sist jeg prøvde å gjøre det brukte jeg PL600 (dårlig valg kanskje, men jeg ville ha noe som var noenlunde helsevennlig). Gipsen festet dårlig da jeg presset den på plass, og jeg måtte løpe rundt som en gal og supplere med skruer for å sette platen i press. Ble vel over halvparten så mye skruer som jeg ville ha brukt om jeg hadde droppet limet helt..:P
Til sammenligning satte jeg senere opp gips på teglvegg ved hjelp av flislim - bare å presse på og slippe, den festet straks.

Uansett, noen tips på lim og arbeidsmåte?

Kanskje PL400 neste gang da? :)

Mvh// Janne

Det finnes et spesielt gipslim fra Europrofil som heter Magna.

LIP Flexicol kan brukes selv om det er dyrt

Takk for svar. Med disse limene, holder det å trykke til platen eller må man sette den i press?

Jeg limte gips mot malt pussvegg med PL400, satt som bare det. Det var bare der veggen ikke var rett at det trengtes noen enkelte skruer.

T
Bruk vanlig flislim!

Jeg kjører nok med PL400
Flislim? Kan det virkelig fungere på et levende materiale?

kalubah skrev:
Jeg kjører nok med PL400
Om "tank" sier det så pleier det å funke ;) Platene i vårt bad kjøt med lim, men det var forresten lettbetongvegg.

T
kalubah skrev:
Jeg bruker nok PL400
Ja, det funker. Mye bedre enn PL400 i alle fall. Med limet blir det full dekning bak platen og når det har herdet blir det som betong.

Å dra ut PL400 i strenger gjør at det kommer til å bli "bom" på enkelte partier, ikke like stabilt i det hele tatt.

Kjører du flislim antar jeg at du bør prime sponet før slik at det ikke trekker ut fuktigheten fra limet før det har herdet?

Liker veldig godt LIP Flexicol (dog ikke prisen) da man etter å ha dratt det ut med en tannsparkel garantert har god vedheft og deretter tåler det betydelige bevegelser også. En annen fordel er at man slipper det kjedelige med å blande. Fattig blir man dog som sagt...

Det gjør vel ingenting om du har damptett plast. Skru i lektene som man pleier.

Det blir nok PL400 + at jeg står beredt med en og annen skrue. Når jeg har skrudd 6mm før så blir det ganske stygt og gipsen buler ut rundt skruehullet. Skal man bruke gipsskrue for hardgips, eller hva er det som gjelder?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.