kristofer12345
Har testet å bøye en plate
Men det blir ikke riktig pent eller bra, hva kan man gjøre skal man kanskje bare male kurven i bølge med platene med kallasfalt, vil jo ikke at det skal regne på kanten av muren så pussen sprekker ..synes det ser for jævlig ut eller noen gummi eller hva har dere for gode løsninger?

• En hvit mur med en skrå helling av grus og jord foran. En moderne bolig med svart tak vises i bakgrunnen under overskyet himmel.
  • Hvitt gipsgjerde med mørk metallkant, fotografert nær veibanen, vått og overskyet vær. Veggen ser litt uferdig ut ved foten.
  • En hvitmalt mur langs en vei med svart plåt på toppen, noe ujevnt festet, og en el-stolpe ved hjørnet av muren.
  • Hvit mur ved vei med sort bøyd plåt langs toppen for værbeskyttelse. Moderne hus i bakgrunnen. Elektrisk boks ved foten av muren.
  • Hvitt hus med buet mur dekket av bøyd plåt. Muren har en synlig skjevhet med ujevn finish. Området rundt er dekket av grus og noe vegetasjon.
Nå er jeg ikke blikkenslager, men jeg har sett mye på forskjellige blikkenslagerarbeider da vi skulle legge om taket på huset vårt. Hvis du ser på de avrundede partiene på tårnene på bildet. Kunne du ikke på lignende måte legge plater av metall, ett etter ett, og sammenføye til du har kommet over kurven og det blir rett igjen?

Rød kirke med grønt tårn og klokker, blå himmel i bakgrunnen.

• Liker
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nå er jeg ikke blikkenslager, men jeg har sett mye på ulike blikkenslagerarbeider når vi skulle legge om taket på huset vårt. Hvis du ser på de avrundede delene på tårnene på bildet. Kunne du ikke på lignende måte legge blad av metall, ett etter ett og sammenføye til du har kommet over kurven og det blir rett igjen?

[bilde]
Jo det kanskje får bli noe slikt, får teste, ville ha noe sammenhengende men visst, :)

C
Du kommer nok ikke unna en fals i det der laget. Men legger man falsen på oversiden blir det ganske usynlig.
Så trenger du nok å sørge for at den der langsgående knekkingen av platen fortsetter i hjørnet for at det ikke skal stikke i øynene.
Man må nok svelge stoltheten og ta en tur til det lokale blikkenslageriet. Vanskelig å få til uten rette verktøy og håndlag.

• Liker
Martin.M og 1 annen
  • Laddar…
kristofer12345
C cpalm skrev:
Du kommer nok ikke unna en fals i det der. Men legger man falsen på oversiden blir det ganske usynlig.
Så trenger du nok å sørge for at den langsgående knekkingen av platen fortsetter i hjørnet for at det ikke skal stikke i øynene.
Man må nok svelge stoltheten og ta en tur til det lokale blikkenslageriet. Vanskelig å få til uten riktige verktøy og håndlag.
Men kan man ikke gi blaffen i plate helt og holdent, og ha noe annet? Er ikke låst til plate,,

C
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Men kan man ikke skite i plåt helt og holdent, og ha noe annet? Er ikke låst til plåt,,
Du mener akkurat i hjørnet, eller tenker du at man river bort all plåt på hele muren?
Naturstein er jo pent, men dyrt og heller ikke så lett å bearbeide.

• Liker
kristofer12345
  • Laddar…
Legg takstein i stedet for platene.

• Liker
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
C cpalm skrev:
Du mener akkurat i hjørnet, eller tenker du at man river bort alt metall på hele muren?
Naturstein er jo fint, men dyrt og heller ikke så lett å bearbeide.
Nei, bare i hjørnet, nei, ikke stein heller jeg har metallet og metallet går jo likt med husmetallet, tenkte mer som å male det med kallasfalt, eller gummi eller noe annet.

kristofer12345
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Legg takstein i stedet for platen.
Blir litt forskjellig mot huset da..ikke sant?

C
tänkte mer som måla det med kallasfalt , eller gummi eller nått annat
Jo visst, men det kommer jo også til å se forjævlig ut. ;)

• Haha
  • Liker
Klabbarparn og 1 annen
  • Laddar…
kristofer12345
C cpalm skrev:
Jo visst, men det kommer jo også til å se forjævlig ut. ;)
Hmm, om kag tar samme plate som er på sidene og klipper ut små biter og legger over kanten, for den er ikke direkte bøyelig.. kan det bli fint..

S
Jeg skulle bestille fra blikkenslageren. Din plate har ingen dryppkant så du vil få pussløsning over tid likevel.

• Liker
kristofer12345
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jeg ville bestille fra blikkenslageren. Din plate har ingen dryppkant så du vil få pussløsning over tid uansett.
Enig. Ikke spesielt pent selv på den rette delen.

• Liker
Joak
  • Laddar…
kristofer12345
S sinuslinus skrev:
Jeg ville bestille fra blikkenslageren. Din plate har ingen dryppkant, så du vil få pussavskalling over tid uansett.
Nei jeg vet, men jeg har bygget distanse under slik at den flexer ut litt fra muren, da du har rett i dette.

C
Hmm , om kag tar samma plåt som är på sidorna o klipper ut små bitar o lägger över kanten , för den är inte direkt bøylig .. kan det bli snyggt..
Ifølge min mening - nei.

• Liker
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.