På bildet ser dere hva jeg mener. Det er en tynn gipsvegg, som avsluttes med en bøy. Hvordan lager jeg selve buen? Har vanskelig for å formulere spørsmålet, men dere forstår nok hvis dere ser på bildet..

Dessuten, hvordan lager jeg buen på kantlisten etter gulvet? Kan det være en plastlist?

• Bilde av en tynn gipsvegg med en avrundet slutt, inkludert en buet gulvlist ved siden av en seng på tregulv.
Gips med bøy vet jeg ingenting om, men med listen kan du vel gjøre som båtbyggerne gjør og varme den i damp til den blir myk?

Ok, ja det kanskje er så de har gjort, men reglen bak må jo også være bøyd, kanskje en utskåret bit.. ja, om selve bøyde veggen er av gips vet jeg ikke, men den rette veggen er det. Antar at det er noe plastmateriale, jeg vet ikke. Om noen vet hvordan man gjør er jeg takknemlig. Materiale?

Det finnes MDF-plater som er sporet på baksiden. De kan bøyes til alle mulige former.

Kan være en masonittplate også.

Det finnes stålregel skinner fra Europrofil som er ment for å bygge runde vegger med. Gipsen er bare å våte og bøye. Det samme gjelder sokkelen.

hvordan gikk det med hjørnet, ble det av?

TS har ikke vært aktiv på 6 år ...

Ah, pokker. Jeg er selv fristet til å lage et konvekst rundt hjørne i mitt nye bad, men radiusen skal ikke være mer enn typ 15-30 cm. Litt usikker på hvordan bare.

Jamen så bra! Det der skulle jo kunne funke faktisk.

https://www.byggmax.se/badrum/tätskikt/våtrumsskiva-böjbar-p660023

Det står:

30 mm kan bøyes til en utvendig diameter på 520 mm.
50 mm kan bøyes til en utvendig diameter på 1060 mm.

Dvs, jeg tolker det som at den minste radiusen jeg kan få er 520/2 = 260mm. Det er kanskje noe større enn hva jeg først tenkte, men ikke helt på jordet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.