8.261 lest ·
16 svar
8k lest
16 svar
Hvordan lager man buede overliggere?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Hei!
Satt og så på ulike grinder, og ble slått av et spørsmål.
Hvordan lager man en svinget eller bøyd overligger med tradisjonelt håndverk?
At man i dag kan ta en limtrebjelke eller noe annet sammensatt materiale og så bare sage ut det man skal ha, det kjøper jeg så klart. Men hvordan gjorde man før når man ikke hadde disse tilgjengelige?
Det finnes jo veldig mange slike grinder og hver eneste person kan jo knappest ha hatt kunnskap og verktøy for å bøye så kraftig materiale.
Så da gjenstår det to måter i min verden - enten så lette man opp allerede bøyde stokker/greiner eller så kappet man til tykke planker av en stokk og sagde så til sin overligger ut ifra denne.
Kjenner dere med kunnskap om tradisjonelt håndverk til flere framgangsmåter?
Og når vi først er i gang og har deres oppmerksomhet - er det noen som kjenner til litteratur innen temaet "praktisk snekring"? Det jeg først og fremst tenker på er ikke hvordan man lager et kjempefint nattbord i noe eksotisk materiale, men mer hvordan man hugger til en stolpe litt raskt, hvordan man lager ulike uthugg og sammenføyninger med grovere verktøy enn et 10mm stemjern, setter sammen sagbukker, håndterer snekkerøks, bytter økseskaft og annen form for snekring som er nyttig utendørs i gårds-/hagesammenheng.
Eller jeg famler kanskje etter et for bredt område?
Tenkte å vurdere muligheten og evt tidsbruk for å selv lykkes med noe lignende.
Legger ved to eksempler på hva jeg mener med grindene.
Satt og så på ulike grinder, og ble slått av et spørsmål.
Hvordan lager man en svinget eller bøyd overligger med tradisjonelt håndverk?
At man i dag kan ta en limtrebjelke eller noe annet sammensatt materiale og så bare sage ut det man skal ha, det kjøper jeg så klart. Men hvordan gjorde man før når man ikke hadde disse tilgjengelige?
Det finnes jo veldig mange slike grinder og hver eneste person kan jo knappest ha hatt kunnskap og verktøy for å bøye så kraftig materiale.
Så da gjenstår det to måter i min verden - enten så lette man opp allerede bøyde stokker/greiner eller så kappet man til tykke planker av en stokk og sagde så til sin overligger ut ifra denne.
Kjenner dere med kunnskap om tradisjonelt håndverk til flere framgangsmåter?
Og når vi først er i gang og har deres oppmerksomhet - er det noen som kjenner til litteratur innen temaet "praktisk snekring"? Det jeg først og fremst tenker på er ikke hvordan man lager et kjempefint nattbord i noe eksotisk materiale, men mer hvordan man hugger til en stolpe litt raskt, hvordan man lager ulike uthugg og sammenføyninger med grovere verktøy enn et 10mm stemjern, setter sammen sagbukker, håndterer snekkerøks, bytter økseskaft og annen form for snekring som er nyttig utendørs i gårds-/hagesammenheng.
Eller jeg famler kanskje etter et for bredt område?
Tenkte å vurdere muligheten og evt tidsbruk for å selv lykkes med noe lignende.
Legger ved to eksempler på hva jeg mener med grindene.
Sist redigert:
Du famler ikke! 
Den nederste ser ut til å være fra ett og samme emne. Altså man har figursag og deretter frest eller høvlet frem formen fra en planke.
En annen måte er å sammenføye flere mindre biter med passende skjøt (kanskje fingerskjøt) og deretter figursage eller frese ønsket form. Det gjelder jo å ha passende håndverktøy eller maskiner såklart.
Kan dessverre ikke anbefale noen lektyre om akkurat dette.
Den nederste ser ut til å være fra ett og samme emne. Altså man har figursag og deretter frest eller høvlet frem formen fra en planke.
En annen måte er å sammenføye flere mindre biter med passende skjøt (kanskje fingerskjøt) og deretter figursage eller frese ønsket form. Det gjelder jo å ha passende håndverktøy eller maskiner såklart.
Kan dessverre ikke anbefale noen lektyre om akkurat dette.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Yes - men jeg har en grind i dag som er fingerskjøtt, tror den er kanskje 7-8 år gammel. Helt gjennområtten - så man får åpne den litt forsiktig ;-)
Jeg er derfor ganske overbevist om at materialer for utendørs bruk skal være i solidt materiale og høvlet for å få best mulig levetid.
Og selvfølgelig vedlikeholdes.
På den gamle grinden hos oss ser det dessuten ut som at malingen har flaket mest akkurat der det er skjøtt.
Jeg er derfor ganske overbevist om at materialer for utendørs bruk skal være i solidt materiale og høvlet for å få best mulig levetid.
Og selvfølgelig vedlikeholdes.
På den gamle grinden hos oss ser det dessuten ut som at malingen har flaket mest akkurat der det er skjøtt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Den eldste måten jeg kan tenke meg er at man tar en gren som har rett bøy og dimensjon, kløver denne til to halvdeler (du vil jo ha en høyre og en venstre). Så hugger man bort det som ikke skal være igjen, dvs. "baksiden" av grenen slik at den blir flat.M Marcussjogren skrev:
Litt mer moderne (1400-1500 tallet og fremover) metode er å sage dem ut av bredere planker, og dette er fortsatt den vanligste i dag. Jeg laget en serie lignende konstruksjoner nylig hvor jeg fremstilte en mal med riktig form, på hvilken jeg fikserte et emne og freste ut formen.
Om det ikke var en utendørskonstruksjon men et møbel, så finnes det et par metoder som brukes, laminering - når tynne ark (Finér) limes sammen på en mal.
Og komprimering - et emne presses sammen under høyt trykk og damp på langs slik at celleveggene går i stykker, resultatet er en slapp trebit som stivner når den tørker.
Den siste metoden jeg kan tenke meg er vel bøying med damp, men det er ikke særlig å forsøke seg på med virke i den retningen. Skal man bøye stående emner så trengs en meget sterk form for at de ikke skal bli misformet i feil retning, f.eks. vri seg eller lignende, og en meget sterk presse å bøye med, flere tonn på en så kort og kraftig bit.
Nei, det er bedre å ta en større planke og sage ut formen.
En vanlig metode er at du har en planke som dekker halve formen, det du sager bort av den, limes på motsatt side og danner andre halvdel av formen.
Så spurte du om litteratur.. det høres ut som det du søker er det mest grunnleggende tretekniske som finnes? Slikt du lærer deg på en ettermiddag ved å prøve selv. Det er mitt tips
Sist redigert:
N nilton61 skrev:
Nå har du fått samme tips to ganger Markussogrenremdrivet skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Ja det var vel litt så min teori var også - da er vi rett enige om framgangsmåte.remdrivet skrev:
Det eldste settet jeg kan tenke meg er at en tar en gren som har rett bøy og dimensjon, kløver denne til to halvdeler (du vil jo ha en høyre og en venstre). Så økser en av det som ikke skal være igjen, dvs. "baksiden" av grenen så den blir flat.
Litt mer moderne (1400-1500 tall og fremover) metode er å sage dem ut av bredere planker, og dette er fortsatt den vanligste i dag. Jeg gjorde en serie lignende konstruksjoner nylig hvor jeg laget en mal med rett form, på hvilken jeg festet et emne og malfrest frem formen.
Hvis det ikke var en utendørskonstruksjon, men en møbel, så finnes det et par metoder som brukes, laminering - når tynne ark (Finér) limes sammen på en mal.
Og komprimering - et emne presses sammen under høyt trykk og damp i lengden, så celleveggene går i stykker, resultatet er en slapp trebiten som stivner når den tørker.
Den siste metoden jeg kan tenke meg er vel damping, men det er ikke noe særlig å prøve seg på med virke i den retningen. Skal man dampe stående emner, så trengs en mye sterk form for at de ikke skal bli deformert i feil retning, for eksempel vri seg eller liknende, og en mye sterk presse å bøye med, flere tonn på en så kort og kraftig bit.
Nei, det er bedre å ta en større planke og sage ut formen.
En vanlig metode er at du har en planke som dekker halve formen, det du sager bort fra den, limes på motsatt side og danner den andre halvdelen av formen.
Så spurte du om litteratur.. det høres ut som det du søker er det mest grunnleggende tretekniske som finnes? Slikt du lærer på en ettermiddag ved å prøve selv. Det er mitt tips![]()
Så er det nok slik at man kan få til ganske kraftige svingeradier selv fra en 220mm planke, det er nok heller en synsforvirring som får det til å se veldig skarpt ut.
Vil man ha det enda skarpere, så er jo nilton61s modell utmerket!
Det er nettopp slike ting jeg mener jeg vil lære meg - selve håndverket behøver ikke være vanskelig, og man lærer det lett på en ettermiddag.
Typ som å økse ut en stolpe, det gjøre sannsynligvis min 2-år gamle datter ganske bra (nåja) - men det er jo likevel noen ting å tenke på. Man skal grovhogge den, snorrette og så bruke riktig øks.
Vet man bare om de tingene så går det som en dans, men det er nettopp teknikkene og idéene jeg vil ha tak i
En som bruker mange smarte løsninger (ifølge meg) er Frank Erichsen (100% bondegubben), som jeg gjerne ser på nettopp for hans snekkeringer.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg