775 lest ·
4 svar
775 lest
4 svar
Hvordan lage stabilt rekkverk på forgang med plate og kort søyle.
Ett spørsmål om de korte stolpene på en forstukvist, hvordan fester man dem så de blir stabile uten å føles som de kan svaie om man lener seg mot dem? Bygger nytt hus med støpt plate på forstukvisten og slik ble huset levert. I mellomtiden har vi fått nye tanker og ideer derfor var det ikke planlagt for korte rekkverk fremover for å ramme inn.
Vil også unngå flere stolper som går helt opp helst. Da det blir veldig korte rekkverk. Se bilder.
Med innfesting som stolpene som allerede sitter der ville det blitt veldig vinglete når de ikke går opp i taket tenker både jeg og snekkeren jeg spurte på byggeplassen. Han hadde ingen løsning der og da.
På venstre siden er det tenkt at man skal kunne gå ut direkte på den fremtidige terrassen, så å bygge benk og stagge med det på begge sider er utelukket.
Dessuten synes jeg det er stygt at stolpen avsluttes et stykke opp fra platen, selv om jeg forstår fordelene med at endeveden ikke fuktes mot platen og råtner. Vurderer å sette en list rundt stolpen som skjuler det stygge gapet og skaper en pen avslutning, finnes det noen ulemper med det?
Vil også unngå flere stolper som går helt opp helst. Da det blir veldig korte rekkverk. Se bilder.
Med innfesting som stolpene som allerede sitter der ville det blitt veldig vinglete når de ikke går opp i taket tenker både jeg og snekkeren jeg spurte på byggeplassen. Han hadde ingen løsning der og da.
På venstre siden er det tenkt at man skal kunne gå ut direkte på den fremtidige terrassen, så å bygge benk og stagge med det på begge sider er utelukket.
Dessuten synes jeg det er stygt at stolpen avsluttes et stykke opp fra platen, selv om jeg forstår fordelene med at endeveden ikke fuktes mot platen og råtner. Vurderer å sette en list rundt stolpen som skjuler det stygge gapet og skaper en pen avslutning, finnes det noen ulemper med det?
Det kan bli pent om du setter fôrbrett rundt de høye stolpene. 28x145 foran og bak og 28x95 på sidene, eller hva som nå passer. Deretter skråskåret dryppneser. Når det gjelder de kortere stolpene, blir det akkurat som du mistenker at de vil svikte, og det vil gi et billig inntrykk.
En idé er å støpe stolper i betong direkte på platen med samme type "boks" med fôrbrett som du nå bruker som støpeform og bare maler etterpå. Du trenger å bore ned og feste to, tre armeringsjern i platen for hver stolpe som du fester med ankermasse og deretter fyller opp boksen med betong.
En idé er å støpe stolper i betong direkte på platen med samme type "boks" med fôrbrett som du nå bruker som støpeform og bare maler etterpå. Du trenger å bore ned og feste to, tre armeringsjern i platen for hver stolpe som du fester med ankermasse og deretter fyller opp boksen med betong.
Super! takk for dine forslag 🙏. Smart!Cruzze skrev:
Det kan bli pent om du setter fôrbrett rundt de høye stolpene. 28x145 foran og bak og 28x95 på sidene, eller hva som nå passer. Så skråskårne dryppneser. Når det gjelder de kortere stolpene blir det akkurat som du mistenker at de vil svikte og det vil gi et billig inntrykk.
En idé er å støpe stolper i betong direkte på platen med samme type "boks" med fôrbrett som du nå bruker som støpeform og bare maler etterpå. Du bør bore ned og feste to, tre armeringsjern i platen for hver stolpe som du fester med ankermasse og så fyller opp boksen med betong.
Jeg gjorde noe lignende på min friggebod/gym for noen år siden. Da treet kommer til å ligge direkte mot platen, sagde jeg bort typ 30 mm nederst på boksen som man så har med ved støpingen, men tar bort når betongen har herdet ferdig. Gjorde sagingen før, men man kan jo gjøre det i ettertid hvis man bruker sin gamle råtne fuktsag helt til slutt når man når betongen.
Alle stolper jeg har kommet over har en jernstang festet i betongen og så sitter stolpen på den. De stolpene inkluderer de fem på mitt barndomshjem som har sittet på denne måten i snart 100 år. Så bidrar rekkverket med å holde stolpen i posisjon.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur återskapa gammalt altanräcke?
Altan & Uteplats -
Var köper man galvade räcken lämpligast?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Räcker det med 2500mm takplåtar här?
Tak & Vind -
Bygge et stabilt rekkverk til en barneseng
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Blir det stabilt? Altanräcke
Altan & Uteplats