Problemene bare hoper seg opp akkurat nå, så jeg skulle trenge litt hjelp... 
I sommer byttet jeg fasade til en låsepanel. Jeg gjorde "bare" ferdig de plankene som skal være underst, så det er i dag en glippe mellom plankene (som deretter skal dekkes av låsen som jeg skal sette opp i februar om alt går som planlagt (så dere kan nok lese slutten av april...)
Nå holder jeg på og trekker om all elektrisitet innendørs og skal da slippe ut et rør ovenfor ytterdøren til kommende belysning der...
så mitt spørsmål er hvordan skal jeg gjøre med at det blir en gjennomføring i vindsperren (T-embalasje sånn der hvit "papp"...)
Det føles som om det vil regne inn der om jeg bare borer et hull og stikker gjennom et vp-rør.
Jeg kommer heller ikke til å kunne ta bort en planke og tette rundt røret...
hva tror dere?? har dere noen kreative forslag...
takk på forhånd...
I sommer byttet jeg fasade til en låsepanel. Jeg gjorde "bare" ferdig de plankene som skal være underst, så det er i dag en glippe mellom plankene (som deretter skal dekkes av låsen som jeg skal sette opp i februar om alt går som planlagt (så dere kan nok lese slutten av april...)
Nå holder jeg på og trekker om all elektrisitet innendørs og skal da slippe ut et rør ovenfor ytterdøren til kommende belysning der...
så mitt spørsmål er hvordan skal jeg gjøre med at det blir en gjennomføring i vindsperren (T-embalasje sånn der hvit "papp"...)
Det føles som om det vil regne inn der om jeg bare borer et hull og stikker gjennom et vp-rør.
Jeg kommer heller ikke til å kunne ta bort en planke og tette rundt røret...
hva tror dere?? har dere noen kreative forslag...
takk på forhånd...
Jeg påstår at vindsperren visst skal beskytte mot regn. Den moderne vindsperren har en funksjon som minner om Gore-tex. Det vann som slipper inn bak ytterpanelet skal ikke kunne trenge gjennom vindsperren. Derimot skal fukt fra innsiden av veggen kunne trenge ut gjennom vindsperren. Vindsperren markedsføres i Sverige som vindbeskyttelse, men den er faktisk betydelig smartere enn det. Google på housewrap, tyvek, typar for funksjonen.
Akkurat den typen du har brukt er noe elastisk. Gjennomføringer skal gjøres gjennom et noe for lite hull i duken. Det står å lese med grønn tekst på installasjonsanvisningene på pakken.
Nå har jeg sagt imot moderator... Hvordan skal dette gå...?
Akkurat den typen du har brukt er noe elastisk. Gjennomføringer skal gjøres gjennom et noe for lite hull i duken. Det står å lese med grønn tekst på installasjonsanvisningene på pakken.
Nå har jeg sagt imot moderator... Hvordan skal dette gå...?
Det går aldeles utmerket. Si bare ikke imot meg på baderomsforumet.. 
Jo, visst kan den tette. Men jeg mener at den funksjonen ikke trengs. Det er ytterst lite vann som tar seg gjennom panelet, og det som tross alt gjør det siver gjennom og renner ned på panelets bakside. Vannet har vel neppe en slik fart at det kan hoppe over luftspalten og treffe vindsperren?
Jo, visst kan den tette. Men jeg mener at den funksjonen ikke trengs. Det er ytterst lite vann som tar seg gjennom panelet, og det som tross alt gjør det siver gjennom og renner ned på panelets bakside. Vannet har vel neppe en slik fart at det kan hoppe over luftspalten og treffe vindsperren?
Nåja, det er nok litt forskjellige religioner, og da er det sjelden noen vits å argumentere for sitt ståsted. Jeg velger å konstatere at den som stilte spørsmålet har fått et svar på sitt spørsmål om gjennomføringer.
Selv bygger jeg for tiden yttervegger etter prinsippet (innenfra og ut):
gips//K-plyfa//liggende 45x45 med isolasjon og installasjoner//aldersbestandig plast//stående 45x145 med isolasjon//K-plyfa(maskinspikret med 50x2,8)//windy//stående K-plyfastrimler(spikrekke)//liggende spontet panel. Det blir ordentlig solid. Vindduken overlapping en dryppbeslag nederst og naturligvis bruker jeg NTR AB i svillen.
Selv bygger jeg for tiden yttervegger etter prinsippet (innenfra og ut):
gips//K-plyfa//liggende 45x45 med isolasjon og installasjoner//aldersbestandig plast//stående 45x145 med isolasjon//K-plyfa(maskinspikret med 50x2,8)//windy//stående K-plyfastrimler(spikrekke)//liggende spontet panel. Det blir ordentlig solid. Vindduken overlapping en dryppbeslag nederst og naturligvis bruker jeg NTR AB i svillen.
Takk for svarene. Grunnen til at jeg tror det kan regne inn er fordi fasaden ikke er helt hel, lokkene er ikke påsatt og da tror jeg at det kan slå inn regn mellom plankene er dere med...??
jaja. jeg gjør som dere har sagt.
takk så veldig...
jaja. jeg gjør som dere har sagt.
takk så veldig...
Jeg er helt mottakelig for saklige argumenter..mattiasp skrev:
Men hvis Peter ikke har fått på lokkene ennå så har jo vindduken definitivt en vanntettende funksjon, det er jeg fullt ut enig i.
Klikk her for å svare