4.339 lest ·
13 svar
4k lest
13 svar
Hvordan konverterer jeg et innendørsbasseng til boareal
Hei,
Vi har et innendørs svømmebasseng som vi gjerne vil skrote og gjøre om til boareal, ca. 45 kvm. Området har i dag fliser og klinker i og utenfor bassenget.
Spørsmålet er da hvordan jeg konverterer området på best mulig måte?
1. Fyller jeg igjen bassenget?
2. Regulerer jeg opp bassenget? Vil det da komme fukt nedenfra?
3. ...
Har noen på forumet noen innspill rundt dette?
Takk på forhånd!
Vi har et innendørs svømmebasseng som vi gjerne vil skrote og gjøre om til boareal, ca. 45 kvm. Området har i dag fliser og klinker i og utenfor bassenget.
Spørsmålet er da hvordan jeg konverterer området på best mulig måte?
2. Regulerer jeg opp bassenget? Vil det da komme fukt nedenfra?
3. ...
Har noen på forumet noen innspill rundt dette?
Takk på forhånd!
Allvitende
· The Great North
· 1 206 innlegg
Jeg var i et hus der de hadde regulert opp et gulv oppå bassenget. Ikke en sjanse i verden at jeg hadde merket det om ikke eieren hadde sagt det selv. Vil minnes at det ikke luktet noe spesielt, men man kan jo aldri vite. Regler man opp må man kanskje tenke på å ventilere området eller inspektasjonsluke ned i det minste.L Lektorn_steel skrev:Hei,
Vi har et innendørsbasseng som vi gjerne vil skrote og gjøre om til boligareal, ca 45 kvm. Området har i dag fliser inni og utenfor bassenget.
Spørsmålet er da hvordan konverterer jeg området på beste måte?
2. Regler jeg opp bassenget? Kommer det da komme fukt nedenfra?
3. …
Har noen på forumet noen innspill angående dette?
Takk på forhånd!
Medlem
· Stockholm
· 1 024 innlegg
Vi har gjort akkurat det. Rommet er oppvarmet. God ventilasjon. Bygget i betong. Vi bare tømte det og bygde en ramme og la gulv deretter tepper på.Manganbangan skrev:
Jeg var i et hus hvor de hadde satt opp et gulv oppå bassenget. Ikke en sjanse i verden at jeg hadde merket det hvis ikke eieren hadde sagt det selv. Vil huske at det ikke luktet noe spesielt, men man kan jo aldri vite. Setter man opp, bør man kanskje huske å ventilere rommet eller ha inspeksjonsluke ned i det minste.

Allvitende
· The Great North
· 1 206 innlegg
Wow, lekkert!
Men hvordan tenkte man her med "regelverket"? Den ene tverrgående regelen er kun festet med noen skruer som altså skal ta opp all kraft i retning nedover (!!), På alle andre steder så stoler man på at kraften tas opp av klosser som er skrudd på en regel med to skruer?! Hele gulvflatenes kraft nedover bæres altså opp av skruer - ikke regler!V Viktorbyggahus skrev:

Planlegg for så lite kapitalødeleggelse som mulig. Noen investerte mye i bassenget en gang, og en fremtidig kjøper kan verdsette det igjen. Bygg derfor på en ikke-permanent og ikke-ødeleggende måte.
Og bygg aldri igjen på en slik måte at det ikke går an å inspisere OG komme til området ordentlig hvis noe må utbedres senere.
Det morsomste er så klart å finne en spesialløsning som faktisk gjør noe fornuftig ut av området hvis det ikke lenger skal brukes til å bade i. Annas forslag ovenfor er jo en tanke, og ellers kan for eksempel lagringsplass eller vinkjeller komme til nytte.
Og bygg aldri igjen på en slik måte at det ikke går an å inspisere OG komme til området ordentlig hvis noe må utbedres senere.
Det morsomste er så klart å finne en spesialløsning som faktisk gjør noe fornuftig ut av området hvis det ikke lenger skal brukes til å bade i. Annas forslag ovenfor er jo en tanke, og ellers kan for eksempel lagringsplass eller vinkjeller komme til nytte.
Jeg tror ikke du ser alt. Men først og fremst ser du ikke det ferdige resultatet.T Turbo_Tail skrev:Men hvordan tenkte man her med "regelverket"? Den ene tverrgående bjelken er kun festet med noen skruer som altså skal ta opp all kraft i retning nedover (!!). På alle andre steder så stoler man på at kraften tas opp av klosser som er skrudd på en bjelke med to skruer?! Hele gulvets kraft nedover bæres altså av skruer - ikke bjelker!
[bilde]
Medlem
· Stockholm
· 1 024 innlegg
Jeg vet ikke hvordan man tenkte. Jeg vet at de jobbet en halv dag til på reglene og grunnlaget før de la gulvet og at jeg tok bilder halvveis igjennom. Og at det har holdt i 4 år. Men 🤷🏻♂. Hvis du vil kan jeg sende dem dine kontaktopplysninger så kan du få snakke med dem direkte? Vet ikke om de jobber med kunnskapsdeling dog.T Turbo_Tail skrev:Men hvordan tenkte man her med "regelverket"? Den ene tverrgående regelen er kun festet med noen skruer som altså skal ta opp all kraft i retning nedover (!!), På alle andre steder så stoler man på at kraften tas opp av klosser som er skrudd på en regel med to skruer?! Hele gulvflaten sin kraft nedover bæres altså av skruer - ikke regler!
[bilde]
Det er greit. Katten har jo inspisert.V Viktorbyggahus skrev:Jeg vet ikke hvordan de tenkte. Jeg vet at de jobbet en halv dag til på lektene og grunnen før de la gulvet og at jeg tok bilder halvveis igjennom. Og at det har holdt i 4 år. Men 🤷🏻♂. Om du vil kan jeg sende dem dine kontaktopplysninger så kan du få snakke med dem direkte? Vet ikke om de jobber med kunnskapsdeling dog.
Du skjønner vel selv at dette er uakseptabelt? Man bygger ikke engang rammeverket for terrasser på denne måten - ikke hvis man er seriøs. Fuskebygg.V Viktorbyggahus skrev:Jeg vet ikke hvordan man tenkte. Jeg vet at de jobbet en halv dag til på lektene og grunn før de la gulvet og at jeg tok bilder halvveis gjennom. Og at det har holdt i 4 år. Men 🤷🏻♂. Hvis du vil, kan jeg sende dem dine kontaktopplysninger, så kan du få snakke med dem direkte? Vet ikke om de jobber med kunnskapsdeling dog.
Personen som har latt bygge igjen bassenget, virker fornøyd med arbeidet. Hadde man lagt et gulv direkte på det vi ser på bildet, hadde han/hun ikke vært fornøyd. Om det ikke hadde rast, så ville det uansett vært utrolig ustabilt.Anna_H skrev:
Derfor tar jeg for gitt at det ikke er det ferdige regelverket vi ser.
Klikk her for å svare