Jeg skal installere bergvarme i et syttitallshus og varmepumpen vil stå i garasjen som er sammenbygd med huset. Garasjeveggene er innvendig kledd med eternittplater så jeg tenkte å rive ut dem nå før bergvarmen skal installeres.

I og med det tenkte jeg også benytte anledningen til å forbedre lydisoleringen i veggen som garasjen deler med huset, og da er spørsmålet hvordan jeg gjør det på best mulig måte?

Hvis man regner fra huset består veggen i dag av:

1. Gipsplate
  2. Dampsperre
  3. Råspont
  4. Stående 95-regler + isolasjon
  5. Liggende 45-regler + isolasjon
  6. Asfaboard
  7. Eternittplate

Som nytt overflatemateriale i garasjen tenkte jeg bruke 12 mm konstruksjonsfiner som jeg maler, jeg tenker at det blir en mer slitesterk overflate enn gips pluss at jeg slipper sparkling pluss at jeg uansett trenger en plate som er god å feste ting i.

Jeg velger nå mellom to alternativer. Alternativ en er å skru på ett eller to lag gips på asfaboarden og så fineren. Alternativ to er å skru opp et lag gips på asfaboarden og så bygge opp en ny frittstående vegg med 45 mm stålregler en centimeter innenfor den eksisterende. Den isoleres, så et lag gips og så fineren. Skjøter mellom vegger/tak og plater fuger jeg med mykfug.

Prioritet én er altså god lydisolering, slik at jeg for eksempel slipper å høre nivelviften og bergvarmepumpen i huset. Alternativ to har fordelen av å gi bedre varmeisolering også, men det er som sagt sekundært. En annen fordel er at det da blir enkelt å trekke all elektrisitet inne i veggen. Ulempen med alternativ to er, i tillegg til ekstra kostnad og arbeid, at det bygger mer; jeg vil egentlig ikke bygge ut veggen mer enn nødvendig.

Hvordan ville dere gjort det? Lydisoleringen må jo bli bedre med alternativ 2, men spørsmålet er hvor mye bedre? Hvor mange lag gips bør jeg bruke i hver av alternativene? Gir 45 mm stålregler med cc 60 for slapp vegg? Finnes det andre smartere alternativer? Hvordan er det med brannregler, oppfyller de begge alternativene?

Det slår meg nå etter at jeg har skrevet opp alt at en stålvegget vegg med plater bare på den ene siden kanskje blir slapp uansett?

Vil du ha god lydisolering må veggen i garasjen være adskilt fra veggen i huset.

Alt 3.
Behold eternitten siden den gjør litt nytte pluss brannbeskyttelse. Regle opp en 45 vegg utenfor. Tenk på fuktproblemer i bunnen. Bruk syllpapp og/eller stålregel. Vil du, kan du kortle for økt stabilitet. Bygger det mye, så riv eternitten.

Å bare sette 2 lag gips med mykfug gjør også en stor forbedring.

Angående gips ser det greit ut å droppe sparkel og bare male. Min anbefaling er å sette plyfa innenfor gipsen. Kjører du med separat regelvegg, vil det stive opp bedre med plyfaen direkte mot reglene.

Eterniten vil ryke uansett, en del av den må jeg fjerne uansett hvordan det blir, og jeg trenger også å lage noen gjennomføringer. Jeg har ikke oversikt over brannregler, men hvis jeg har dobbelt gips et sted i konstruksjonen, så duger det kanskje?

Når det gjelder gips, fant jeg ikke gips uten sparkelkanter, men jeg kom på at jeg kan bruke gulvgips i stedet, så får jeg helt plane plater. De er derimot bare 60 cm brede, noe som skaper problemer hvis jeg vil montere doble lag forskjøvet. Da må jeg gå ned til å regle cc 30 cm, det blir mer arbeid med reglaging og isolasjon. Å montere kryssfinér direkte mot reglene er nok smartere stabilitetsmessig, som du sier, særlig hvis jeg velger tre-regler og limer samtidig.

Jeg har fått for meg at stålregler er bedre lydmessig enn tre-regler, men det spiller kanskje ingen rolle hvis det er en frittstående separat vegg?

Hva blir mest stabilt, 45 mm stålregler eller 45 mm tre-regler?

Veggen er ca. 7,5 meter lang, og den ligger mot huset som står på to støpte plater hvorav den ene er forskjøvet en halv etasje. Så bak en del av veggen er det antagelig en lettbetongmur, det gjør at den delen av veggen kan bli utsatt for fukt, litt vanskelig å forklare, men garasjen er delvis bygget i underetasje kan man si. Der hadde det vært best med stålregler og uorganisk materiale, men jeg skal se hvordan det ser ut bak eterniten først.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.