Har tenkt å bygge en rampe / bro opp til et carport-tak. Det er cirka 6 meter langt. Tenkte man kunne støpe et fundament i betong i bakken på den ene siden og så la andre enden hvile på taket.
Har vurdert handicapramper i galvanisert stål, men de er ofte i seksjoner som trenger støtte under.
Jeg kan ikke ha noen stolper midt under, så den må henge fritt.
Hvordan ville dere ha gjort det? Finnes det en fornuftig løsning, eller blir det å bygge en trapp i stedet?

• Rød markering som viser hvor en bro/ramp til et carport-tak kan bygges, omgitt av trær. En ATV er parkert ved siden av carporten.
Er vel bare å kjøre limtrebjelker?

MultiMan
Jeg gjetter at taket ikke er beregnet for den belastningen.

Man kan legge en plate eller syllpapp på limtrebjelkene for å redusere vanntrykket. Behandle så på egnet måte. Kanskje en ekstra stolpe i hjørnet på carporten med egnet forgreining. Synes ikke det er et umulig prosjekt.

Så lurer jeg jo på hva du skal gjøre der oppe? Bygge veranda?

• Liker
Danne12345
  • Laddar…
Om du bare skal gå på rampen bør et par telefonstolper med grov trall oppå være tilstrekkelig, visst vil det svikte men alternativet med limträ vil trolig bli betydelig kostbarere.

Larsa Larsa skrev:
Man kan legge en plate eller syllpapp på limtrebjelkene for å redusere vanntrykket. Behandle så på egnet vis. Kanskje en ekstra stolpe i hjørnet på carporten med egnet avveksling. Synes ikke det er et umulig prosjekt.

Så lurer jeg jo på hva du skal gjøre der oppe? Bygge veranda?
Det er en inngang til loftet, så taket til carport blir som en inngang til det. Blir en liten veranda der oppe. Alternativet er å bygge en trapp, men da mister vi litt plass og det hadde vært greit å slippe.

Z z_bumbi skrev:
Jeg gjetter at taket ikke er beregnet for den belastningen.
Nei, det er det ikke mer enn beregnet for masse snø.

Unikt namn
D Danne12345 skrev:
Nei, det er det ikke mer enn beregnet for masse snø.
Men nå blir det jo både snølast pluss en verandakonstruksjon +rampe + mennesker som den skal bære.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.