3.176 lest ·
8 svar
3k lest
8 svar
Hvordan kobler man byggplasten mot helmurad gavl?
Vi tenker å mure opp en bygning i leca, og på langveggene klemmer vi byggplasten mellom veggen og hammarbandet. Men på gavlene blir det jo litt problem. Vi har kaldloft.
Takstolene ligger jo ikke limt mot gavlveggen akkurat, og byggskum føles som en plan B-løsning. Vurderte å legge en syllisolering mot veggen, så plasten, og klemme det mot veggen med en regel som skrues fast mot veggen.
Det burde vel finnes en bedre løsning?
Takstolene ligger jo ikke limt mot gavlveggen akkurat, og byggskum føles som en plan B-løsning. Vurderte å legge en syllisolering mot veggen, så plasten, og klemme det mot veggen med en regel som skrues fast mot veggen.
Det burde vel finnes en bedre løsning?
Nybygger
· Västmanland
· 212 innlegg
Skal dere ha noen innevegger eller bare mur og plast?
Hei Daniel!S DanielF skrev:
Jeg holder på å mure et hus med Ytong og står overfor samme problem. Eneste forskjellen for meg er at takstolene er åpne opp i mønet og mangler hanebjelke ned til. Hvordan gikk du frem for å løse dette? Vurderer også å gjøre som ved murremmen, der plasten klemmes mellom vegg og murrem. Kom du frem til noe fornuftig?
Hvis du ser på bildene så begynte jeg å legge byggeskum ovenfra, og hvis du ser nøye så har jeg først en 45x45 regel mot takstolen som klemmer fast plasten før jeg laftet opp med 45x70 regler for innertaket.T Ted Hörman skrev:Hei Daniel!
Jeg holder på å mure et hus med Ytong og står foran samme problem. Den eneste forskjellen for meg er at takstolene er åpne opp mot mønet og mangler hanebjelke ned til. Hvordan gikk du frem for å løse dette? Vurderer også å gjøre som ved hammarbandet, der plasten klemmes mellom vegg og hammarband. Kom du fram til noe fornuftig?
45x45 reglen som var ved gavlveggen skrudde jeg inn i veggen først med plasten rundt reglen, og så hadde jeg presset ut mye fuge på veggen før jeg skrudde den fast. Vanskelig å forklare.
Deretter er gipstaket malt, fuger i kantene og sparklet med to lag gips. Alle taktorskene er forseglet for å være tettsittende i gjennomføringen. Skulle fuktighet komme opp og vandre mot dette problemområdet, så går det på utsiden av reglen mot veggen og ikke gjennom isolasjonen.
Jeg har dessuten ventilasjon i bygningen, så jeg ser ingen problemer med løsningen.
Det ser ut til å være en bra løsning! Jeg kommer til å sette glrs (28x70) direkte på takstolene, så har ikke rom til å gjøre den samme løsningen som du har gjort med 45x45 regelen. Men jeg vurderte å klemme fast byggplasten mellom takstol og vegg, likt jeg har gjort under hammarbandet, og så tette med fugeskum ovenfra som du har gjort.
Tror du likevel ikke at det vil få samme effekt at fugeskummet holder sammen takstol og vegg, og dermed ikke gir dem mulighet til å bevege seg separat? Fugeskummet gir kanskje likevel mer bevegelsesrom enn skrue eller bolt.
Har du ikke merket noen sprekkdannelse eller lignende?
Tror du likevel ikke at det vil få samme effekt at fugeskummet holder sammen takstol og vegg, og dermed ikke gir dem mulighet til å bevege seg separat? Fugeskummet gir kanskje likevel mer bevegelsesrom enn skrue eller bolt.
Har du ikke merket noen sprekkdannelse eller lignende?
Klikk her for å svare