Jeg skal koble til en ny vedovn til et nytt innsattsrør i en eksisterende skorsteinskanal. Skorsteinskanalen kommer ned fra bjelkelaget, så vedovnens rør må kobles rett opp til innsattsrøret. Hvordan fester jeg bunnkransen til skorsteinen? Siden jeg ikke kan lage et hull i skorsteinen på grunn av bjelkelaget. Å lage hull over bjelkelaget vil jeg unngå.
Eventuelt kan man mure ned skorsteinen noe, da er spørsmålet hvordan man kan gjøre det? Eventuelt bore inn flatjern i skorsteinen som henges opp i den andre enden med gjengestang som er festet med ekspansjon i taket (skorsteinen) for å holde de nye mursteinene på plass?!
Bunnkonusen er ment å brukes hvis du kobler røkrøret fra siden inn i skorsteinen, slik man normalt gjør. Hvordan det skal se ut, kan du se på soliducts hjemmeside. I ditt tilfelle ville jeg rett og slett murt fast innsatsrøret nederst i kanalen og stukket røkrøret inn i innsatsrøret og tettet med garn. Altså droppe bunnkonusen helt. Men dersom du har en nøye kontrollør ved besiktigelsen eller fremtidige brannsikkerhetskontroller, må du nok forklare hvordan du har tenkt med den løsningen siden du avviker fra materialets installasjonsanvisning og dermed typegodkjenning.
Men vær likevel nøye og forsiktig med denne installasjonen. Bjælkelagsgjennomføringer er absolutt det vanligste stedet for en brann å spre seg fra røkgangen til resten av huset. Dessuten er det jo ingen suksess å få ned 50 kg vermikulit på kjøkkenet hvis noen steiner løsner fra skorsteinen. Mørtel har typisk elendig strekkfasthet... Som sagt, det er ikke meningen at innsatsrør og bunnkonus skal brukes som i ditt tilfelle i det hele tatt.
Legger ved et bilde av hvordan det ser ut i virkeligheten.
Huset er fra 1700-tallet, så kanalen har blitt brukt lenge, men ikke de siste 30 årene. Så risikoen for at en brann skal spre seg til bjelkelaget er ikke-eksisterende, dessuten vil jeg ha innsatsrør og vermikulitt som gjør det enda vanskeligere for at bjelkelaget skal ta fyr.
Spørsmålet er bare hvordan man skal feste innsatsrøret nederst og samtidig stoppe vermikulitten?
Aaah ok, har det stått en kakkelovn der før eller?
Jeg ville ha koblet innsatsslangen mot en innmurningsstuss, hvordan vet jeg ikke uten å se den, men så stikker du bare inn slangen fra ovnen inn i stussen! Du må jo pirke opp mørtelen så godt du kan og så sette en plate under som holder det på plass til det har herdet! Jeg ville kanskje satt inn noe armeringsjern eller lignende i siden av kanalen så du får litt styrke siden det vil, av tyngdekraften, ønske å falle ned!
Vet ikke hvor korrekt dette er, men det er en løsning, så lenge det blir tett!
Kan meddele at jeg renoverte en skorstein som er fra slutten av 1800-tallet og huset har stått rundt den siden den gang, men jeg måtte ta ut et par bjelker som var støpt inn (som man gjorde på den tiden) i pussen på skorsteinen! Uten det hadde jeg ikke fått den godkjent!
Jeg tror ikke at det har vært en kakkelovn der tidligere, da de ikke fantes på 1700-tallet (så vidt jeg vet, må det ha vært en åpen peis med en slags hette der man lagde maten. Ja, det må vel bli slik at jeg fester innmurningsstuss til innsatsrøret med rustfrie popnagler, borer inn noen armeringsjern, lager hullene litt større enn jernet så jeg kan ha i sementpasta i hullet før jeg trykker inn armeringsjernet. Da kan jeg også feste stussen til jernene, kanalen er ganske stor 250x270 mm så burde få plass til det. Blander mørtelen veldig tørr for at den ikke skal renne ned når jeg trykker den opp, eventuelt kan man så trykke opp litt mineralull som sørger for at mørtelen ikke renner ned. Så pusse det fint. Hvordan får man inn røret mellom vedovnen og stussen når de to punktene er faste og røret litt lengre, siden det skal inn i stussen?
Nå snakker jeg bare fra perspektivet til hvordan min ovn ser ut, og min montering!
Tilkoblingen ut fra ovnen er såpass kort, og røret går såpass langt inn i stussen at du kan trykke opp røret, deretter sette under ovnen, eller vinkle røret! Så dra det ned over ovnen og til slutt tettes rundt røret i stussen med sånt merkelig snøre som jeg akkurat glemte navnet på!
Bare husk at for at du skal kunne stikke inn røret i stussen for så å få det på ovnen, må innsatsrøret monteres utvendig på stussen, ellers vil det være i veien for røret!
Har du kjøpt innsatsrøret? Diameter?
Jeg har ikke kjøpt innsatsrøret ennå. Fra vedovnen er det Ø125 rør, så jeg antar at jeg kjører med samme diameter på innsatsrøret.
Hvordan får man tett mellom innmurningsstussen og innsatsrøret?