Jaså? Så fikk jeg beskrevet. At jeg kan legge bjelken over takstolene og la den bæres av den siste takstolen før og etter den veggen som skal ned. Og alt hviler på veggene som finnes igjen.
Og selvfølgelig skru fast bjelken i alle takstolene.

Googlet også på dette og fikk opp et bilde av noen som hadde gjort dette.

Er dette helt ute og sykler?

Det synes jeg høres helt feil ut. Da ville jo ikke den bærende veggen vært nødvendig om alt kunne bæres opp av de resterende veggene.

Ta en titt på www.moelven.se der kan du beregne i deres kalkulator hva som kreves ved forskjellige alternativer.

Du kan avveksle med en bjelke oppå takbjelken. Sånn er det f.eks. gjort hos oss hvor det er avvekslet for å fjerne to stående søyler i en bærende yttervegg.

Åpning 3600mm. Husbredde 8000mm
Takvinkel 27gr, sikkerhetsklasse 2, Klimasone0-2, Betongtak, isolasjon, egenvekt 0,9kN/m2, snølast 2,5, formfaktor 0,8
Resultatet for beregningen:
Nedbøyning 9mm
Nødvendig oppfôring 81mm
Egenvekt bjelke 48kg

Nødvendig bjelke 90*315mm

Nå blir jeg jo bekymret. Noen som vet?

Ja om man fester inn mot ytterveggen så er det jo helt ok men så er ikke tilfelle her. Eller har jeg tolket feil?

Kontakt Moelven. De gjorde beregninger for meg gratis. Jeg kjøpte deretter limtre (ca 20 stk.) til mitt hus. Viste kommunen beregningen, og det dugde som konstruksjonshandling av stommen. Moelven var veldig servicevennlige med dette.

jonaslatt skrev:
Jaså? Så fikk jeg beskrivet. At jeg kan legge bjelken over takstolene og la den bæres av den siste takstolen før og etter den veggen som skal ned. Og alt hviler på veggene som blir igjen.
Og selvfølgelig skru fast bjelken i alle takstoler.

Googlet også på dette og fikk opp et bilde av noen som hadde gjort dette.

Er dette helt ute og sykler?
Hvordan skal du feste den nye bjelken i de gamle takbjelkene? For din konstruksjon kan jo aldri bli sterkere enn den innfestningen.

Personlig hadde jeg akseptert en synlig bjelke.

Men om ikke, finnes jo løsningen å jacke inn en bjelke nedenfra. Da må du rive ned til synlige takbjelker.

Jeg forstår tanken din med bjelken på loftet. Jeg tror ikke jeg hadde våget den løsningen selv.

Hvilket jobb det ble. Bør det ikke holde som jeg hadde tenkt? Den ene enden av limtreet kommer til å ligge på gavlen, og den andre enden er en vegg av betong og pipa går der. Så synes jeg at de veggene burde være kraftige nok til å holde oppe de to takstolene som kommer til å bli berørt.

Noen som vet / tror min løsning kan funke. Det er som sagt to takstoler som kommer til å henge i luften men med hjelp av limtrebjelken skal holdes oppe.

jonaslatt skrev:
For et jobb det ble. Bør det ikke holde som jeg hadde tenkt? Den ene enden på limtreet vil ligge på gavlen og den andre enden er en vegg av betong, og skorsteinen går der. Så synes at de veggene burde være kraftige nok til å holde oppe de to takstolene som vil bli berørt
Ja men herregud det er jo det jeg har spurt om. Hvis endene har en stabil innfesting så er det ingen problem! Jeg oppfattet det som at du bare hadde tenkt legge bjelken oppå takstolene.
Og som sagt 90x315 er en fornuftig dimensjon for formålet.

Og gavlen og murstokken er en stabil festing? Blir 90x315

Jada det skal ikke være noen problemer.

Angående hvordan du deretter fester inn bjelken i takstolene så kan du f.eks. gjøre slik.

Diagram som viser feil og riktig måte å feste en bjelke i takstoler, med rød og blå linjer som indikerer festemetoder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.