33.646 lest ·
37 svar
34k lest
37 svar
Hvordan kan man beregne limtre bærende vegg
Jaså? Så fikk jeg beskrevet. At jeg kan legge bjelken over takstolene og la den bæres av den siste takstolen før og etter den veggen som skal ned. Og alt hviler på veggene som finnes igjen.
Og selvfølgelig skru fast bjelken i alle takstolene.
Googlet også på dette og fikk opp et bilde av noen som hadde gjort dette.
Er dette helt ute og sykler?
Og selvfølgelig skru fast bjelken i alle takstolene.
Ta en titt på www.moelven.se der kan du beregne i deres kalkulator hva som kreves ved forskjellige alternativer.
Du kan avveksle med en bjelke oppå takbjelken. Sånn er det f.eks. gjort hos oss hvor det er avvekslet for å fjerne to stående søyler i en bærende yttervegg.
Åpning 3600mm. Husbredde 8000mm
Takvinkel 27gr, sikkerhetsklasse 2, Klimasone0-2, Betongtak, isolasjon, egenvekt 0,9kN/m2, snølast 2,5, formfaktor 0,8
Resultatet for beregningen:
Nedbøyning 9mm
Nødvendig oppfôring 81mm
Egenvekt bjelke 48kg
Nødvendig bjelke 90*315mm
Du kan avveksle med en bjelke oppå takbjelken. Sånn er det f.eks. gjort hos oss hvor det er avvekslet for å fjerne to stående søyler i en bærende yttervegg.
Åpning 3600mm. Husbredde 8000mm
Takvinkel 27gr, sikkerhetsklasse 2, Klimasone0-2, Betongtak, isolasjon, egenvekt 0,9kN/m2, snølast 2,5, formfaktor 0,8
Resultatet for beregningen:
Nedbøyning 9mm
Nødvendig oppfôring 81mm
Egenvekt bjelke 48kg
Nødvendig bjelke 90*315mm
Kontakt Moelven. De gjorde beregninger for meg gratis. Jeg kjøpte deretter limtre (ca 20 stk.) til mitt hus. Viste kommunen beregningen, og det dugde som konstruksjonshandling av stommen. Moelven var veldig servicevennlige med dette.
Hvordan skal du feste den nye bjelken i de gamle takbjelkene? For din konstruksjon kan jo aldri bli sterkere enn den innfestningen.jonaslatt skrev:Jaså? Så fikk jeg beskrivet. At jeg kan legge bjelken over takstolene og la den bæres av den siste takstolen før og etter den veggen som skal ned. Og alt hviler på veggene som blir igjen.
Og selvfølgelig skru fast bjelken i alle takstoler.
Nå har jeg endelig fikset bilde som viser. Det er for øyeblikket en vegg mellom kjøkken og spisestue.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=11787&image=2325945
Tenkte å kjøpe bøyd plåt og skrudd mellom takstolene og bjelken.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=11787&image=2325945
Tenkte å kjøpe bøyd plåt og skrudd mellom takstolene og bjelken.
Personlig hadde jeg akseptert en synlig bjelke.
Men om ikke, finnes jo løsningen å jacke inn en bjelke nedenfra. Da må du rive ned til synlige takbjelker.
Jeg forstår tanken din med bjelken på loftet. Jeg tror ikke jeg hadde våget den løsningen selv.
Men om ikke, finnes jo løsningen å jacke inn en bjelke nedenfra. Da må du rive ned til synlige takbjelker.
Jeg forstår tanken din med bjelken på loftet. Jeg tror ikke jeg hadde våget den løsningen selv.
Hvilket jobb det ble. Bør det ikke holde som jeg hadde tenkt? Den ene enden av limtreet kommer til å ligge på gavlen, og den andre enden er en vegg av betong og pipa går der. Så synes jeg at de veggene burde være kraftige nok til å holde oppe de to takstolene som kommer til å bli berørt.
Ja men herregud det er jo det jeg har spurt om. Hvis endene har en stabil innfesting så er det ingen problem! Jeg oppfattet det som at du bare hadde tenkt legge bjelken oppå takstolene.jonaslatt skrev:
Og som sagt 90x315 er en fornuftig dimensjon for formålet.