Jeg skal rive en bærende vegg i mitt hus. Veggen ligger vinkelrett mot gavlen. Veggen er ca 3 meter lang. Og når jeg sjekket på loftet trenger limtre å være ca 4 meter lang.

Jeg har vanlig tak, ikke flatt.

Finnes det noen standard man kan regne etter?

Sist redigert:
Jeg tror nok at jeg misforstår deg men på din beskrivelse høres det ut som at veggen du vil rive går parallelt med gavlen stemmer det? I normale tilfeller pleier slike vegger ikke å være bærende, men bærende vegger pleier å gå vinkelrett mot gavlen (og takstolene).

har du noen tegning eller andre bilder som du kan legge opp?

Selvfølgelig er det som du beskriver. Takk, har endret teksten nå. Den går vinkelrett mot gavlen.

Sist redigert:
  • Liker
Birkhus
  • Laddar…
Hvor bredt er huset?

mdab skrev:
Hvor bredt er huset?
Hva skal du gjøre med den informasjonen?

Ca 7-8 meter. Gammelt trehus kledd med tegl om det spiller noen rolle.

Man trenger bredden for å regne ut hvilken belastning som limtrebjelken skal bære.
Jeg kan se på dette når jeg får litt tid til overs.

Jeg fikk høre i dag at jeg skulle ha 10 cm bred, 25 cm høy og fire meter lang. Virker disse målene stemme det? Min vegg som skal ned er 10 cm bred.

Hei igjen, Limträ 90x315 alternativt 115x270 ville jeg velge
100x250 er litt svakt

Jaså han som beregnet for meg hadde jobbet i Moelven Töreboda som lager disse bjelkene. Er han ute og sykler?

Jeg regnet riktignok på snøsone 2 og i enkelte deler av Västra Götaland er det snøsone 1,5. Så bor du i snøsone 1,5 så er 100x250 helt ok! Hvilken sone du bor i kan du sjekke i tabell her: http://www.svedentra.se/Gismo/files/1289/snözoner.pdf Men er ikke 100x250 en ganske uvanlig dimensjon?

Jeg kan virkelig ingenting om dette og ba her om hjelp, men fikk ingen svar i begynnelsen og snakket med en kompis som har en far som har jobbet der i Töreboda. Og han sa at jeg trengte å ha de målene.. Jeg så på tabellen du la ved, og jeg har tydeligvis snøsonen 2.5 bor i Skövde. Taket har en helling på 27 grader.

Så føler meg litt lost nå. Veggen er 2800mm, men trenger som sagt å ha en bjelke på 4000mm for å fungere med takstolene.

Jeg henger ikke med på hvorfor du trenger å ha så mye lengre bjelke enn hva din vegg er lang?
Man pleier å gjøre ifølge bilde nedenfor. Og om du da bare har 2,8m i spennvidde så funker 100x250 også i snøsone 2,5 men med 4 meters spennvidde er det for svakt.
Om du skal ta bort hele veggen og det er derfor du ikke kan felle inn den ifølge bilde så må du jo ha en søyle som bærer istedenfor...

Treramme rundt en døråpning i byggkonstruksjon, med trepaneler og takplater synlige i bakgrunnen.

Jeg skal legge bjelken over takstolene på loftet. Og kommer altså ikke til å ha noen bjelke opp som du viser på bildet.

Sist redigert:
Skal du ha søyler i endene av bjelken da? Eller hva holder oppe bjelken? Du kan ikke bare legge bjelken over takstolene. Det gir ingen bære evne i det hele tatt, snarere tvert imot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.