Hei!
Jeg bor i et 1,5-plans teglhus med kjeller bygget i 1958.
Jeg holder på med å bytte ut avløpsrør i kjelleren på grunn av ødelagte støpejernsbrønner, benytter også anledningen til å senke disse så mye som mulig.
Skal også drenere om huset i nær fremtid og isolere med isodrän.

Nå vurderer jeg å isolere kjellergulvet også, men virkeligheten stemmer ikke med tegningene.
Der skal gulvet være "flytende" og ytterveggene + hjerteveggen stå på støpte bjelker. Legger ved bilder av tegningene.
Det er ingen armering i gulvet.

Kjellerveggene "gråsugger" er murt direkte på kjellergulvet, dog litt tykkere støpt der ytterveggene går.

Da lurer jeg på hvordan jeg kan forsterke dem for å kunne få ned mer isolasjon under gulvet uten å miste takhøyde.
Jeg har lest at noen understøper, graver ut en bit av gangen (maks 1000 mm) fra begge sider av veggen og understøper først en såle lik de på tegningene, for deretter å støpe på siste biten mellom den nye sålen og veggen med ekspanderbetong.

Er det risikofritt å gjøre så for å unngå setninger i fremtiden? Det er bare rullesteinsgrus under gulvet.
Eller har dere andre løsninger?

Så vidt jeg skjønner av tegningene, er mine teglvegger bærende ettersom det ikke er noen trestendere i ytterveggene bortsett fra de som bærer isolasjonen.
Jeg har ingen tegning for selve kjelleren bortsett fra det som fremgår i disse.
Armeringstegningen er for etasjeplan, står litt om hvilken betongkvalitet som brukes, det samme med detaljene for bjelker.

Tegning av fasader for et teglhus fra 1958, viser sørlig og østlig perspektiv med detaljer som vinduer, dør og skråtak. Teknisk tegning av et 1,5-etasjes hus med mål på planløsningen og snitt av strukturen, inkludert kjeller, etasjer og tak. Bygningskonstruksjonstegning for et 1,5-etasjes teglhus, viser forskjellige deler inkludert bærende vegger, fundament og detaljer om materialer. Gulnet byggtegning av et hus visende kjellerplan med håndskrevne notater og mål, inkludert rom som vaskerom, garasje og oppholdsrom. Ritning av etasjeplan med detaljerte mål, betongplatenes tykkelse og armering. Hånd holder i arket. Tegninger viser plassering av vegger og balker. Byggetegning av 1950-tallshus som viser detaljer for bjelker, inkludert snitt av garasjeport og hjertvegg, med mål og materialspesifikasjoner.

Det er en ganske komplisert operasjon å gjøre det du vurderer. Det gjelder jo både å sikre holdfastheten på den ferdige konstruksjonen og å sørge for at alt holder seg på plass under byggetiden. Dette er absolutt noe som dere trenger å konsultere en konstruktør for å få tak på. Om man gjør noe feil så kan det få skjebnesvangre konsekvenser for bygningen. Denne type inngrep i en bærende konstruksjon er dessuten byggesøknadspliktig i de aller fleste tilfeller akkurat pga. de store risikoene om man gjør feil.

• Liker
anaitis
  • Laddar…
C
Synes denne siden ga veldig bra konkrete tips:
https://www.husgrunder.com/renovera-husgrund/grava-ur-kallaren-och-isolera/

Nå gravde vi bare ut et rom. Tok inn en grunnekspert før vi begynte å grave under veggene og fikk tommelen opp - perfekte markforhold og ingen direkte bærende vegger, så det ble trivielt, noe som sannsynligvis ikke er særlig representativt.

Undergjøt ifølge "en bit i taget"-metoden, og det var ikke direkte noen konstigheter. Det man må tenke på er at det tar veldig lang tid (kalendertid). Gjorde et segment i uken. Også en utfordring å få til en vettig armering når det er en masse korte segment som bindes sammen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.