Takk for tips og instruksjoner om tiltak og årsak til at det ble slik.

På en murt innervegg i kjelleren begynte det å bli bobler i malingen. Jeg begynte å skrape og banke på veggen, og både maling og sparkel løsnet i store flak. Under var det pusset og det var bomlyd, den pussen var også helt løs og falt av.
Fjernet alt som var løst, og ja, nå trenger den å bli penere.
Murvegg i kjeller med avskallet maling og puss, skrapet bort for å avsløre løs underlag. Rusk fra vegg ligger på gulvet.

Veggen er en innervegg i kjelleren, oppvarmede rom på begge sider. Kjøkken der bildet er tatt, bad på den andre siden. (Men ikke dusj eller annet mot den veggen)
Ser ut til å være murt, kanskje betonghullstein? Eventuelt er veggen fra da huset ble bygget på 40-tallet.
Overflatene er nyere, ca. 10 år. Før min tid så vet ikke hva som er brukt. Sparkelen er kritthvit og på mange steder mer enn 10 mm tykk, så for tykk for mediumsparkel, kan det være gipssparkel?
Malingen er ukjent, muligens for tett.
Bunnplaten er dessverre uisolert. Kjelleren er tørr ellers, men ikke usannsynlig at det er fukt som trekker opp der. Det er min hypotese enn så lenge.
Det satt gulvlister som var sjenerøst fuget (og dermed ikke særlig ventilerte) noen svarte flekker på dem som jeg mistenker er mugg.

• Liker
DagN
  • Laddar…
Flere bilder
Hjørne av rom med rusten metallist og avskallet maling på vegg. Rusten metallist i hjørnet av en vegg med synlige sprekker og gulvplanker.
På hjørnet sitter for øvrig en list av metall som har rustet.

Jeg tror din hypotese stemmer, bunnplaten suger fukt fra bakken som går opp i veggen. Jeg har samme problematikk i huset mitt fra -48 i kjelleren. I mitt tilfelle hadde rommet med tregulv fått en dose av mugg under gulvet, så det åkte ut og ble erstattet av fliser. Min tese er at man bare bruker produkter som er diffusjonsåpne, alt fra primer, puss og maling. Jeg fjernet all puss som satt løst, freste bort maling på resten opp til ca 1m, pusset og malte med silikatmaling.

• Liker
Hank_Ö
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Jeg tror hypotesen din stemmer, bunnplaten suger fukt fra bakken som går opp i veggen.
Jeg har samme problematikk i mitt hus fra -48 i kjelleren. I mitt tilfelle hadde rommet med tregulv fått en dose mugg under gulvet, så det ble fjernet og erstattet med fliser.
Min tese er at man bare bruker produkter som er diffusjonsåpne, alt fra primer, puss og maling.
Jeg fjernet all puss som satt løst, freste bort maling på resten opp til ca 1m. pusset og deretter malte med silikatmaling.
Takk for godt svar.
Hvilket verktøy brukte du for å frese bort malingen? Jeg tenker også at det er bra å få bort mer av malingen, men der den sitter, var den vanskelig å skrape bort.

Brukte du noen spesialpuss?
Hvor lenge ventet du med å male på den nye pussen?

N
Skulle si du får ta en murhammer og hugge bort alt som er løst.
Og så funder litt på, hvordan man pusser igjen.

• Liker
Hank_Ö
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.