Kalle91
Hei,

Har noen rør i et eldre hus som har vært isolerte som på bildet nedenfor. Mye var slitt og jeg tenkte å erstatte det. Finner nå ingen isolasjon som kan dekke alle rørene i ett sveip. Rørene sitter tett inntil hverandre så det er vanskelig med de vanlige rørisolasjonene.

Noen som har noen tips?
 
  • Slitte isolerte rør i et eldre hus, med tapet og slitt isolasjon, i et åpent loftrom med synlige trebjelker.
Nettmatte og ståltråd. Fungerte allerede for 50 år siden.
 
Hva slags rør er det?
 
Kalle91
useless useless skrev:
Hva slags rør er det?
De to hvite er til tappevannet og de to i kobberfarge er til radiatorene. En blanding av kalde og varme rør. Tidligere var de svøpt med lilla isolering som du ser på bildet. Kalde rør går vel kondens, så man bør kanskje svøpe dem i noe plast eller noe. Vet ikke hvor viktig det er.
 
Kalle91
useless useless skrev:
Tappevannsrøret kan bli litt kaldt, men det pleier ikke å være noe problem siden man ikke skyller vann så lange stunder om gangen. Jeg ville ha kjørt med type sånn her: [lenke]
Funker denne tror du? https://www.hornbach.se/shop/Isoler...MIyJSWqZDt8gIVBTcYCh0mQA1xEAQYASABEgJHrvD_BwE

Er nemlig på hornbach nå:rofl: den du sendte virker vanskelig å finne... samt dyr. Tenkte jeg kanskje kan bli ferdig med innkjøpet i dag.
 
Det er vel samme som jeg lenket til i stort sett.
 
Kalle91
useless useless skrev:
Det er vel samme som jeg lenket til i stort sett.
Ser slik ut...
 
  • Ruller med Rockwool isolasjon pakket i plast oppstilt på trebjelker.
Egentlig uheldig å ha rørene på kaldloft. Blir det et lengre strømbrudd når det er som kaldest, vil ikke isolasjon være tilstrekkelig. Men det ser ut til å ha klart seg mange år hittil.
Jeg hadde også vannrør på kaldloft, men flyttet dem inn i bjelkelaget under oppvarmet område siden gulvene uansett var fjernet.
 
Kalle91
imported_Benno imported_Benno skrev:
Egentlig uheldig å ha rørene på kaldloftet. Blir det et lengre strømbrudd når det er som kaldest, holder det ikke med isolering. Men det ser ut til å ha klart seg mange år hittil. Jeg hadde også vannrør på kaldloft men flyttet dem inn i bjelkelaget under oppvarmet rom siden gulvene uansett var fjernet.
Takk for infoen. Blir ingen flytting av rør akkurat nå iallfall, får se lenger frem.
 
Kalle91
useless useless skrev:
Det er vel det samme som jeg linket til stort sett.
Takk for støtten. Da fikk man det unnagjort(y):cool:
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.