Jeg skulle gjerne impregnere rundstaver av furu. Hva bruker jeg, og hvordan går jeg frem? Hva koster det cirka? Det er barn som skal leke med det jeg bygger av rundstaver, derfor vil jeg ikke at det skal inngå noen stoffer som er farlige for barn.

Er takknemlig for hjelp :)

S
funker ikke å bare f.eks olje og vokse?

SBH skrev:
funkar ikke å bare for eksempel olje og vokse?
Jeg har tenkt å ha dem utendørs i flere år, vil det holde med olje/voks da? Jeg har hørt at de bør impregneres, men selv er jeg nybegynner på emnet. Hvor kjøper jeg olje/voks?

Olje kan med fordel være ukokt/rå linolje.

Det går også å bruke såkalt Roslagsmahogny: 1 del tretjære, 1 del linolje, og 1 del terpentin.
Terpentin bør være balsamterpentin, dvs 100% terpentin, ikke utblandet med mineralolje/nafta.
Linoljen tror jeg skal være kokt, (for å minimere smet), men jeg er ikke 100% sikker.

(Jeg har aldri klart å finne informasjon om det skal være kokt eller ukokt, men da kokt brukes i maling som tørker, i motsetning til ukokt som ikke tørker/herder, og at hele poenget med Roslagsmahogny er å gi god beskyttelse men uten å smette slik ren tretjære gjør, så gjetter jeg kokt.)

Ellers er det jo trykkimpregnert virke du trenger. Det kan du dog ikke gjøre selv, og det var sannsynligvis ikke det du ville ha heller, men det er det eneste som holder seg riktig lenge uten gjentakende behandlinger, og i stadig kontakt med fukt. Alt annet er overflatebehandlinger, som ikke gir samme beskyttelse, og dessuten slites (bort). (Derav gjentakende behandlinger).

S
tom112 skrev:
Jeg har tenkt å ha dem utendørs i flere år, vil det holde med olje/voks da? Jeg har hørt at de bør impregneres, men jeg er nybegynner på emnet selv. Hvor kjøper jeg olje/voks?
man oljer først og så voks på dette.
vet ikke om man kan få noe impregnert. impregnering er jo ikke det beste om barn skal leke med dette
kommer jo ikke til å bli vedlikeholdsfritt hva du enn gjør.

Cuprinol var jo det man brukte før. Cuprinol finnes jo fortsatt så jeg antar at deres hjemmeside kan gi deg svar. Jeg gjetter at de har produkter for den mest effektive trebeskyttelsen som miljølovgivningen tillater.

K

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.