Vi skal heve gulvet ett "trinn" i den ene halvdelen av huset og to "trinn" i den andre halvdelen, hvordan gjør man dette lettest/billigst?
Har sett at det finnes en type lekter med justerbare plastben, men tenker ikke engang å finne ut hva de koster, sannsynligvis altfor mye. Totalt er det litt over 300m2 gulv som skal heves, dels for at vinduene skal komme ned til en god høyde og dels for å isolere/rett opp og få nye gulv.

Å stable opp det nye gulvbjelkelaget og stoppe mellom kiler eller lignende vil jeg ikke gjøre da det blir et voldsomt arbeid å få det plant og bra siden gulvene heller litt både hit og dit, så jeg vurderer å bruke vinkelbeslag som man da kan skru i siden på gulvbjelkene i riktig høyde.

I den delen der gulvet skal opp to trinn, tenkte jeg at man legger 2 tom 4 stående på det gamle gulvet (som er et 2 tom tykt tregulv) og skrur dem fast med en avstand på kanskje 240 cm mellom hver planke. Vinkelrett mot disse setter man så gulvbjelkene som kanskje kan være 2 tom 7 og så løfter man disse til riktig høyde og skrur fast vinkelbeslagene i siden på bjelken med foten ned på 2 tom 4. En vinkel på hver side av bjelken bør man kanskje ha over hver 2 tom 4. Fant vinkelbeslag med målene 3,0X160X50X40, dvs. 3 mm tykke, 160 høye, 50 lange og 40 brede for 10 kr per stykk. Da vil minst 6 cm av beslaget stikke opp på siden av bjelken som man kan skru fast med ankerskruv. Hva tror dere om dette? Andre forslag?

• Liker
Liindamariia
  • Laddar…
S
så forferdelig dyrt er det ikke med nivellgolv(finns kanskje andre leverantører) nog for at 2tom 4 funker å gå på. men du kommer jo en del annen vekt på gulvet. å vil du denne dimensjon, så anbefaler jeg ben på cc400mm

Du mener at de som ligger nederst ville bli for svake? Selv om de ligger på det eksisterende gulvet som er spontet og 2 tommer tykt?
Jeg tenkte at det nesten ville være mulig å sette vinkelbeslagene direkte på gulvet og at 2 tommer 4:en mest ville bidra til å øke høyden..

Edit: Skulle jo kunne passe inn slik at 2 tommer 4:en står oppå de eksisterende gulvbjelkene, da er det ikke lenger et problem. Men det jeg lurer mest på er om beslagene og skruene holder?

Sist redigert:
S
Folkskolan skrev:
Du mener at de som ligger underst ville blitt for svake? Selv om de ligger på det eksisterende gulvet som er spontet og 2 tommer tykt?
Jeg tenkte at det nesten kunne være mulig å sette vinkelbeslagene direkte på gulvet og at 2x4 hovedsakelig ville bidra til å øke høyden..
misforstod. dyre bjelker i nivellsystemet men går jo an å bore i andre bjelker. "nivellboreverktøyet" pleier å fungere å kjøpe brukt. og ben går også an å få tak i.
finnes jo spongulv i omtrent samme system

Skal dere bytte gulvet, eller vil dere beholde det samme gulvet?

Hvis dere kan tenke dere å beholde gulvet, ville jeg tatt det opp, lagt på lekter på de eksisterende gulvbjelkene, og deretter skrudd gulvet tilbake i de samme spikerhullene. Samtidig kan man passe på å legge inn en masse fin kanalisering i gulvet, kanskje også gulvvarme.

Gulvet skal byttes, kanskje ikke så mye fordi det er dårlig, men fordi vi vil gjøre det litt enkelt for oss, dvs. det får ligge igjen og vi bygger nytt oppå. Jo gulvvarme blir det i det nye gulvet.

Men selv om vi skulle satt nye bjelker på de eksisterende, ville vi fått samme problem, dvs. å komme høyt nok opp og å få det plant.

Lurer på om det ikke da er enklest å legge cellplast + sporet cellplast flytende på det eksisterende gulvet, og deretter gulvvarme + nytt gulv oppå.

Men vi vil også opp ca 30-35 cm + at få det plant, kan skille opp mot 10cm i høyde på det eksisterende gulvet..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.