Hei!
Jeg har installert et par innbyggingshøyttalere med metallpotter ovenfor som stikker litt opp over byggfolien (dampsperren), som jeg har skåret ut hull i og skal feste mot pottene, hvorpå jeg så skyfler tilbake løsull (ca 40-50cm) oppå.
Jeg tenkte kjøre med både seler og livrem og først fuge folien mot pottene og så også tape fast folien.
Den fugen jeg har funnet som virker best er ”Essve spesialfug/byggfug byggplast”.
Det jeg liker ekstra godt med den er at den ifølge spesifikasjonene herder uten tilgang til luft eller fukt, noe som kan bli tilfelle enkelte steder da jeg også skal tape.
Som jeg forstår det er det en-komponentfug og da kommer altså spørsmålet: Hva er det denne fugen reagerer med som gjør at den herder (men ikke herder i patronen)?
Kan det være at den lille fukt som kommer til ved påføring er nok for at fugen skal fortsette å herde selv etter at den er innelukket? Skal jeg da kanskje spraye på en anelse vann eller i hvert fall vente 15 minutter før jeg setter på tape for å sikre at fugen har fått tilstrekkelig med fukt selv der jeg fyller ut med et tykt lag før jeg setter på byggplasttapen?
Jeg har installert et par innbyggingshøyttalere med metallpotter ovenfor som stikker litt opp over byggfolien (dampsperren), som jeg har skåret ut hull i og skal feste mot pottene, hvorpå jeg så skyfler tilbake løsull (ca 40-50cm) oppå.
Jeg tenkte kjøre med både seler og livrem og først fuge folien mot pottene og så også tape fast folien.
Den fugen jeg har funnet som virker best er ”Essve spesialfug/byggfug byggplast”.
Det jeg liker ekstra godt med den er at den ifølge spesifikasjonene herder uten tilgang til luft eller fukt, noe som kan bli tilfelle enkelte steder da jeg også skal tape.
Som jeg forstår det er det en-komponentfug og da kommer altså spørsmålet: Hva er det denne fugen reagerer med som gjør at den herder (men ikke herder i patronen)?
Kan det være at den lille fukt som kommer til ved påføring er nok for at fugen skal fortsette å herde selv etter at den er innelukket? Skal jeg da kanskje spraye på en anelse vann eller i hvert fall vente 15 minutter før jeg setter på tape for å sikre at fugen har fått tilstrekkelig med fukt selv der jeg fyller ut med et tykt lag før jeg setter på byggplasttapen?
Da pottene stikker opp ca 10-15cm, blir det mye krøll på plasten om man skulle legge plast over. Krøllene blir vanskeligere å tette, tror jeg. Man kunne kanskje legge på et lag plast oppå i tillegg til tetningen mot pottene, men hvis man både fuger og teiper, bør det være litt vel overkill. Et alternativ jeg har vurdert er å først bare teipe, men deretter smøre på fug langs alle kantene på teipen. Da bør teipen garantert holde tett, og fugemassen har kontakt med luft under herding (noe som ifølge spesifikasjonen ikke skal være nødvendig).
Sist redigert:
Man kan så klart prøve seg frem til alt her i livet, men det er veldig mye mindre effektivt enn når mennesker deler sin kunnskap og erfaring. Om tuben i tillegg reagerer/herder veldig lett og kanskje herder også etter forsegling så føles det minst sagt unødvendig å sløse en tube på å teste.M Masthugg skrev:
Du får bare ta en tilstrekkelig stor plastbit og legge over så blir det ikke så ille med folder.S Saim skrev:Da pottorne stikker opp ca 10-15cm blir det mye folder på plasten om man skulle legge plast over, folder blir vanskeligere å tette tror jeg. Man skulle i og med kanskje legge på et lag plast oppå i tillegg til tetningen mot pottorne, men både fuger og taper man bør det være litt vel overkill.
Et alternativ jeg har vurdert er å først bare teipe, men deretter smøre på fug langs alle kanter på teipen. Da bør teipen garantert holde tett og fugen har kontakt med luft under herding (noe som ikke skal være nødvendig i følge spesifikasjoner dog).
Fra produktarket:
" Gjør slik/påføring: Område- og materialtemperatur bør være 5°C ÷ +30°C. Sørg for at overflatene som skal limes er rene og tørre og fri for fett/olje. Påfør massen med fugesprøyte. Sørg for at avstanden mellom substratene som limes er minst 2 mm for å sikre at produktet kan tørke. "
" Gjør slik/påføring: Område- og materialtemperatur bør være 5°C ÷ +30°C. Sørg for at overflatene som skal limes er rene og tørre og fri for fett/olje. Påfør massen med fugesprøyte. Sørg for at avstanden mellom substratene som limes er minst 2 mm for å sikre at produktet kan tørke. "
Ja, problemet er at det sitter lekter ganske nære så det går ikke å sette så stort ark. Jeg kjører nok et lag plast også tross alt for å trippelsikre.M McNulty skrev:
Noen som vet hvordan fugen herder?
Men så står det jo også at fugen ikke krever luft eller fukt for å herde.H hapazard skrev:Fra produktbladet:
" Gjør slik/påføring: Omgivnings- og materialtemperatur bør være 5°C ÷ +30°C. Sørg for at underlagene som skal limes er rene samt tørre og fett/oljefrie. Påfør massen med fugepistol. Sørg for at avstanden mellom substratene som limes er minst 2 mm for å sikre at produktet kan tørke. "
Klikk her for å svare