Hallo! Jeg trenger å henge opp en takboks i garasjen. Det er en garasjerekke som tilhører sameiet - og jeg får ikke bore/spikre der. Det finnes trestendere i taket - men de går i "feil" retning for mitt formål siden jeg vil henge takboksen på tvers av stenderne, rett over bilen.

Det jeg lurer på er om jeg på en eller annen måte kan henge fire korte tau i henhold til markeringen på bildet (som er et foto av garasjen i spørsmålet). Altså at det blir som fire sirkulære tau som bare henger løst i trestenderne. Og i disse tauene feste to spennbånd som går i samme retning som stenderne. Da kan jeg kanskje bruke spennbåndene for å dra opp takboksen.

Forstår dere hva jeg mener?

Finnes smartere løsning? (alle ferdige løsninger som man kjøper i butikk bygger på at man må feste beslag med skruer - så det kan jeg ikke bruke).

Garasjetak med trepanel, markert med røde sirkler for mulig feste av tau for takboks. Vegg med dekkringer og spade.

Takk for tipset. Bra idé med fire korte spenneremmer.

• Liker
nikasp
  • Laddar…
K kia2 skrev:
Takk for tipset. Bra idé med fire korte spenneremmer.
Føles det ikke litt usikkert å ha boksen hengende over den fine bilen i noen spenneremmer?
Hvem vet når "låsene" på dem slipper?
Burde være en mer permanent sikker opphenging synes jeg.

Jeg er ikke veldig bekymret - boksen kommer ikke til å være så veldig mye over bilen - så det blir nok minimalt med skader isf.

MEN - hvordan er det med lås på stropper? Finnes det dårligere og bedre lås? Hvordan finner jeg en bedre lås?

Jeg har takboksen hengende i 4 stropper fra biltema, samme retning på bjelkene som deg. Ingen problemer, bare dra opp den så stroppene strammes så sitter den på plass. Har hengt så bra lenge nå.

Man kan sikre "lasten" med et fast tau/bånd så er risikoen bare når man heiser opp boksen.
Det lenkede tipset har bare vinsj på den ene siden, dvs. boksen vil gjerne kantre...

Protte

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Føles det ikke litt usikkert å ha boksen hengende over den fine bilen i noen spennbånd? Hvem vet når "låsen" på dem slipper?
Med anstendige spennbånd slipper ikke låsene bare av seg selv men er du bekymret kan du jo ta "overskuddsspennbåndet" en ekstra runde og avslutte med en skikkelig blåknute.

Alfredo Alfredo skrev:
en skikkelig blåknut
Ja, OK.
Blåknut = dobbelt halvstikk?

Hei,

Det ser akkurat likt ut i vår garasjerekke der jeg står overfor samme bekymring. Hvordan ble løsningen din?

/Emil

nikasp
Fastys lås har ingen bevegelige deler og kan umulig gli opp av seg selv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.