Har akkurat begynt bygging av en innervegg. Kjøpte gipsplater som er 240 høye og 120 brede. Smidig tenkte jeg, da går de over to stendere og helt opp i taket så det blir minimalt med skjøter. Men jeg forsto ikke hvor uhåndterlige de var før jeg kom til butikken.

Må man være to når man bruker slike store plater eller hvordan gjør proffene det? OSB-platene i samme størrelse var mer håndterlige.

Jeg pleier å bære dem på høykant eller hvordan man nå skal si det. Så man har den ene hånden under en langside. Så får man ikke svaie platen så veldig mye.

Deretter er det bare å sette den forsiktig ned på hjørnet og så vri den til stående og reise den opp mot veggen.

Litt tungt er det, men ikke så man driter på seg av anstrengelse.

• Liker
nino
  • Laddar…
R
Bare å stille dem opp og gripe i sidene rett nedenfor midten, støtte med hodet og bære :(
Derfor er det nå 90 cm plater som er mer håndterbare i byggsvingen, Arbeidsmiljø :D

R
S sune73 skrev:
Man kan ta et håndtak til hjelp,

Et sånt her eller om man lager et selv.
[lenke]
Da gjelder det å ha balanse ellers kan den knekke, men fremme ved vegg for å skyve
opp platen til taket, virker en bra idé for den.

Om du nå allerede har kjøpt platene og tenkt å bære alene. Sett opp en plate på kant (langsiden mot bakken), grep med begge hender og klem platen mellom armhulen og armen.

Når det gjelder plater i tak, er en plateheis gull verdt. De pleier å være ganske rimelige å leie.

• Liker
Mikael Palm
  • Laddar…
Har selv brukt julas håndtak for å bære og brekkjern modell større for å presse opp mot taket, det fungerer men er litt kronglete. Skruautomat er gull du setter gips selv.

For amatører kan det være lurt å bruke store plater for å slippe å sparkle skjøter, for proffene som er snekkere er dette malerens problem... Skal du sette fullstore plater i taket selv er plateheis nødvendig om taket er større enn en gipsplate.

For yrkesbruk er 120cm plater for tunge å håndtere for én person, så man har gått over til 90cm plater for å redusere personalbehovet.

Det finnes også mindre gipsløftere for å presse opp mot taket, men disse har jeg ikke testet.
https://www.screwfix.com/p/board-door-lifter/20360
ae235
http://b2b.bridgat.com/sv/drywall_foot_lifter_03-o244838.html
Drywall_foot_lifter_03.jpg

Fordelen med krykken jeg lenket til er at den låser skiven på plass så man får begge hendene (og føttene) fri til skruing.

• Liker
toolman77
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.