I rommene der jeg renoverer, er det en tretex-plate på veggene og noe lignende i taket. Akkurat nå er planen min følgende:
1) Spikre panel på to av veggene direkte på tretex
2) På de andre to tenker jeg å sette gips (ikke repgips) og deretter vev
3) I taket tenkte jeg å sette en tynn list (for å romme el-installasjonen) som jeg deretter fester takpanelet på

Så jeg har tenkt å la all tretex sitte igjen, men blir det problemer (f.eks. for mykt eller ujevnt for gips)?
Hvordan ville dere gjort det?
 
Jeg renoverer akkurat nå hele huset. Tretex på ca 100 m2 vegg sitter siden -77. Det setter jeg bare 13 mm gips på med låååååånga skruer sånn at det griper ganske godt i den bakomliggende 3-toms råspont fra 30-tallet. Forestiller meg at det hjelper å holde ting stivt også.

Så jeg skrur direkte på. Tretex isolerer litt, lyddemper litt og sitter allerede der. Så why not, tenkte jeg.
 
Takk for svaret.

Har du rukket å sette opp noe gips ennå?

Har det i så fall gått bra, og hvordan tenker du med å feste ting på veggen?
 
Byggteknisk ser jeg ingen problemer. Og hvordan du setter opp ting på veggene avhenger delvis av hva som er bak. Er det planke bak, er det som sagt bare å bruke lange skruer.

For min egen del ville jeg nøle med å gjøre rommet mindre unødvendig. Spesielt ville jeg ikke redusere takhøyden. Det blir mer arbeid med listene også, sammenlignet med om du erstatter treetexen med gips.
 
Jeg satte opp renoveringsgips med lange skruer, 40-tallshus for ca 10 år siden, ingen problemer.
 
D Dissonans skrev:
Takk for svaret.

Har du rukket å sette noe gips enda?

Har det i så fall gått bra, og hvordan tenker du med å feste ting på veggen?
Har rukket å sette ca. 8 plater i bredde på de veggene som har tretex bak. Gått veldig smidig faktisk, det er jo tross alt massive planker bak som 58mm-skruene tar fint i. Jeg er kanskje uvanlig lite krevende, men det ser bra ut. Ser ikke verre ut enn veggene jeg har satt gips på med de gamle sponplatene igjen. Gamle hus er jo som vi alle vet litt skeive med et par millimeter uansett. Så summa summarum går det finfint, antagelig takket være 58mm-lengden på skruen. Jeg er i øyeblikket glad for at jeg ikke rev bort tretexen og strevde med å erstatte det.

Dessuten slutter man å skru når gipsen begynner å bøye seg for skruen, så tretexen rekker liksom aldri å bli et problem når det gjelder bule osv. Så gipsen og skruen har sin interaksjon før det blir evt. trykk som påvirker tretexens egenskaper.
 
K
Vi rev ned alt og satte opp ny gips. Var også der spånede planker som utgjorde veggene. Tre rom og en gang, totalt kanskje 50-60 kvm. Tar ikke altfor lang tid, men blir en hel del søppel dessverre, da den alltid går i 1000 biter.
 
P Pallewea skrev:
Jeg satte opp renoveringsgips med lange skruer, 40-tallshus for ca 10 år siden, ingen problemer.
jeg gjorde det samme men brukte vanlig skruer, ingen problemer
 
Fjerner all tretex. Delvis lukter det litt spesielt, brenner som en fakkel og er helt verdiløst hvis man skal sette opp ting.
 
B boohoo skrev:
Tar bort all tretex. Delvis lukter det litt spesielt, brenner som en fakkel og er helt verdiløst om man skal sette opp ting.
Og jeg synes det er herlig å kunne henge opp relativt tunge ting på en knappenål eller et bilde på en smal dykkert, og når det skal flyttes rundt så drar man ut spiker eller nål og glatter til med baksiden av en skrutrekker så skaden på tapetet ikke synes. Men selvsagt, skrur man noe tungt på veggen så blir det som oftest klemspor etterpå, men styrken står jo ikke tretexen for i det tilfellet, men rupanelen bak som vil være den samme om man setter opp gips.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.