Hei, jeg har et hus med tømmerstamme, nå vil jeg gjerne "korte av veggen (åpne opp) på bildene og vet at denne stiver også i sidelengs retning, hvilket er hva dette handler om. Vet også at det finnes tråder her angående dette men har ikke funnet noe svar på akkurat dette, bare påstander om akkurat kraft i sidelengs retning og at veggen hjelper gavlen å ikke "bågne".

På bilde 1 sees en gulmarkert "støtte" som er innkilt i den hele stokken over, det sier meg at den ikke beveger seg i sidelengs retning og dermed "hindrer" at det skal bågne. Denne ønsker jeg å flytte til rødmarkert plass og fjerne stokkene ved blått kryss.

På bilde 2 sees "utskjæringen" jeg snakker om.

Bilde 3 viser de hele over stokkene i forbindelse mot stående stokk ved murstokk, disse er (som synlig) kun spikret i den stående og har en tynn støtte under seg.

Jeg vurderer da at hvis jeg flytter støtten i henhold til bilde 1 (kraftigere støtte dog), skjærer ut i stokken over slik at den ikke flytter seg samt sikrer i gulv og forbinder de liggende stokkene bak med et jernbeslag og bolt gjennom hver enkelt (grønn markering) samt jernbeslag rundt den flyttede støtten så skal dette stå stille i sidelengs retning.

På de øvre stokkene settes også et jern med bolt gjennom stokkene samt den stående støtten.

I min verden skal dette da ikke kunne bevege seg i sidelengs retning og risikoen for at veggen bågner, men hva tror øvrige snille som kan dette bedre enn meg?? Glad for seriøse svar :)

//Vennligst Snekreramatøren En del av en tømmervegg med gulmarkert støttebjelke, elektrisk ledning og vindu i bakgrunnen. Gul sirkel markerer en trestøtte mellom tømmerstokker i en veggkonstruksjon, med avflassende tapet og spikrede planker rundt. Tømmervegg med markeringslinjer: gul stolpe, blå X, rød og grønn linje viser planlagt omplassering og uttak av stokker. Åpen dør til venstre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.