Hei!
Ny på forumet og ny innen hus og renovering. Har bodd i leilighet siden 2010 men har nå slått til og kjøpt mitt første hus.
Vi tenkte å starte forsiktig og rive ned tapet i stuen for så å pynte opp overflaten med sparkel osv. og deretter male. Når vi hadde revet oss gjennom minst ti lag tapet (morsomt med historie) kom vi ned til det dere kan se på bildene. Har prøvd alle triksene jeg har kunnet lese meg til, men det er veldig tungvint å få bort alt.
Hvordan ville dere gjort det? Fortsatt rive tapet for deretter å slipe og sette opp en renoveringstapet? Fjerne veggen og sette opp gips/renoveringsgips? Noe annet?
Takk for hjelpen!
Ny på forumet og ny innen hus og renovering. Har bodd i leilighet siden 2010 men har nå slått til og kjøpt mitt første hus.
Vi tenkte å starte forsiktig og rive ned tapet i stuen for så å pynte opp overflaten med sparkel osv. og deretter male. Når vi hadde revet oss gjennom minst ti lag tapet (morsomt med historie) kom vi ned til det dere kan se på bildene. Har prøvd alle triksene jeg har kunnet lese meg til, men det er veldig tungvint å få bort alt.
Hvordan ville dere gjort det? Fortsatt rive tapet for deretter å slipe og sette opp en renoveringstapet? Fjerne veggen og sette opp gips/renoveringsgips? Noe annet?
Takk for hjelpen!
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 609 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.609 innlegg
Tror at jeg hadde satset på renoveringsgips hvis veggen i seg selv er stabil. Det er ingen grunn til å fjerne veggen, bare skru gipsen på eksisterende tapet, forutsatt at du finner greie stendere å skru gipsen i.J J.Kj skrev:
Det på bildet ser ut som Tretex (?). Den duger ikke til å feste gipsen, men bak den finnes det garantert trestendere å skru i. De pleier å sitte på cc60 cm, så finner du én er det bare å måle til neste
Jeg ville revet ned det vi tror er Tretex (det mørkebrune), og deretter skrudd opp ny gips.
Da har dere også gleden av å se om det finnes skjulte feil bak veggen.
Da har dere også gleden av å se om det finnes skjulte feil bak veggen.
Klikk her for å svare