7.457 lest ·
22 svar
7k lest
22 svar
Hvordan gjøre med disse takstolene
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
I say hvorfor takstol da bjelke er enkeltR Relaxia skrev:Story of my life
Men hvorfor skal det være så komplisert da.
I say - spiller det noen rolle?
- Jeg vil ha en gjeng takstoler c-c 1200.
- Det finnes takstolprodusenter som både beregner og produserer.
- Den produsenten som ligger i nærheten har trelast til stoler for c-c 600. Han mener at man kan sette dem i par for å få c-c 1200 der jeg ønsker, men vet ikke med hvilken avstand de skal spikres sammen...
You say - ikke gjør det mer komplisert!![]()
Men du kan kjøre doble takstoler også, jeg ville tatt pris på begge og valgt deretter.
Lykke til! Blir ingen problemer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ettersom jeg ikke har sett noen tegninger, er det vanskelig å gi spesifikke kommentarer, men det finnes noen generelle aspekter som kan være av interesse for flere enn TS. Hvis man har engasjert en konsulent, f.eks. en konstruktør, for å få et teknisk grunnlag for en bygning, er det veldig vanlig i profesjonelle sammenhenger at den foreskrevne komponenten byttes ut med en annen som anses som likverdig eller bedre. Den typen vurderinger bør en KA kunne håndtere. Poenget er at det finnes en dimensjoneringsberegning i bunnen som er tilpasset de lokale forutsetningene. Skal man bruke en leverandør også til beregninger, kreves det at man har en avtale med leverandøren som tvinger denne til å ta ansvar for sine beregninger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ser man på spennet så er en pulpettakstol i fagverk med vanlig konstruksjonsvirke fullt mulig. Det som gjør det litt mer komplisert er at den skal krage ut 80 cm utenfor det ytre opplaget og dermed påfører seg et lite vridmoment som krever en viss bjelkehøyde over opplaget. Dette forholdet pluss ønsket om 7 graders takvinkel gir en forholdsvis høy høyde lengst inne. Et alternativ til fagverk er en pulpettformat limtrebjelke. Hva som blir billigst til slutt vet jeg ikke. Limtre pleier å bli ca 3 ganger så dyrt som vanlig virke sett til volumet, men her tilkommer en god del arbeid. Så finnes det jo en del andre aspekter også som kan påvirke valget.
Akkurat såfahlis skrev:
Nå har jeg fått svar om hvordan de skal spikres sammen. Over- og underramme to spiker c-c 200, diagonaler c-c 300.
Men må det være spiker? Og på grunn av spikerplater så kommer de ikke tett sammen.
Si at man tilfeldigvis legger en plate av passende materiale (plywood?) mellom bjelkene før man skrur dem sammen. Ville det være negativt på noen måte?
Klikk her for å svare