Hei,
Jeg tegner et hus med pulttak og jeg grubler på hvordan jeg gjør ved gavlen. Det stemmer ikke med jevnt antall takstoler med 1200 mm cc. Jeg har forstått at man kan "skippe" en takstol og i stedet dra opp gavlrekene og legge bjelkelaget i høyde med de øvrige takstolene, men bjelkelaget må jo være lavere enn disse for at de skal kunne hvile på noe?

Hm, kan noen klokere enn meg fortelle hvordan man gjør med rekker eller takstoler ved gavlen?

Jeg legger ved et bilde så kanskje det blir lettere å forstå hva jeg mener.

• Et 3D-modell av et hus under konstruksjon, viser en rammeverk med takstoler over vegger og en personfigur inne i strukturen.
Ola78
Jeg forstår ikke helt hva du mener. Enten drar du opp reglene på gavlen og skråkutter dem i som takvinkelen og legger hammarbandet på flaten oppå reglene eller så setter du en takstol til lengst ut så den flukter med stommen under som du så kan kle inn med det fasadematerialet som du skal ha.

Jeg synes tegningen er "feiltegnet". Bør ikke lengden på de stående stenderne følge takvinkelen? Altså lenger på den høye siden og lavere på den lave siden, og på gavlene så burde det følge takvinkelen. Så ville jeg ha gjort det i alle fall.

Ja, nå ser det ut som takbjelkene henger i luften på forsiden. Det naturlige er at fremre langside er høyere enn bakre langside, og gavlene har samme helling som taket.

Ok,
jeg forstår.
Jeg skal korrigere min tegning. Kommer tilbake. Hvor lange regler kan man ha? Skjøter man dem?

Du kan kjøpe reglar opp til ca: 5 m. Men det er ikke alle byggevarehus som har det hjemme.
Bare ikke ta for spinkel dimensjon på det lange virket og ikke glem skikkelige skråstag og horisontale reglar.

Blir dette bedre? Det ser litt merkelig ut fordi hammarbanden ikke havner på samme høyde i hjørnet. Men ellers forstår jeg ikke helt hvordan dere mente...

• Takstol-konstruksjon med ujevne hammarband i hjørnet, vist i et 3D-tegningperspektiv.
Ola78
Huge Oh skrev:
Blir dette bedre? Det ser litt rart ut fordi hammarbåndene ikke havner på samme høyde i hjørnet. Men ellers forstår jeg ikke helt hvordan dere mente...
Akkurat slik som jeg mente. Det andre reagerte på, er nok at du ikke har tegnet noen høystolper til takbjelkene, så det ser ut som de henger helt fritt. Vanlig konstruksjonsvirke kan fås i lengder opptil 5,4. Det finnes også fingerskjøtet konstruksjonsvirke i lengre lengder, jeg har brukt det på jobben, men om det er tilgjengelig i den vanlige byggevarehandelen vet jeg ikke. Et annet alternativ kan være å bruke kerto om du trenger lengre lengder, men det er dyrere enn vanlig virke.

Fingerskåret er bare å si fra om en uke i forveien så tar trelastforretningen inn dette, ikke mange kroner dyrere. Har selv bestilt 8m lengder uten problem til stående stendere, og for å presisere: disse fungerer ikke i det hele tatt til takstoler.

Ok, da kanskje jeg forstod riktig likevel. Men hvilke skråstag kan det være som Titanium sikter til?

Ola78
pbengtsson skrev:
Fingerskjøtet er bare å si ifra om en uke før, så bestiller trelastlageret dette, og det koster ikke mange kronene ekstra. Har selv bestilt 8m lengder uten problem til stående regler, og for å tydeliggjøre: disse funker ikke i det hele tatt til takstoler.
Mener du at man ikke får bruke fingerskjøtet trevirke til takstoler? Har jeg aldri hørt, har vært med på å lage slike selv. Fingerskjøtet trevirke klassifiseres jo som vanlig trevirke eller har jeg gått glipp av noe?

Ola78 skrev:
Mener du at man ikke får bruke fingerskjøtt trevirke til takstoler? Har jeg aldri hørt, har vært med på å lage slike selv. Fingerskjøtt trevirke klassifiseres jo som vanlig trevirke eller har jeg gått glipp av noe?
Oops, jeg mente spesifikt de fribærende takstoler som ser ut til å være tegnet inn her. Har selv slike og fikk instrukser fra byggherre om å unngå fingerskjøtt, så det ble kertu istedenfor som dro opp prisen betraktelig.
Men det kan være at kunnskapen rundt fingerskjøtt ikke er så utbredt og jeg fikk feil info (og nå holdt jeg på å spre den videre)

Ola78
pbengtsson skrev:
Oops, jeg mente spesifikt de fribærende takstoler som virker å være inntegnet her. Har selv slike og fikk instruksjoner fra byggere om å unngå fingerskarvet, så det ble kertu i stedet som dro opp prisen betydelig.
Men det kan være så at kunnskapen rundt fingerskarvet ikke er så utbredt og jeg fikk feil info (og nå holdt jeg på å spre den videre)
d^_^b Men nå har du tatt ditt ansvar:D Poenget med fingerskarvet er jo at man skal kunne bruke vanlig virke som er lengre enn standardlengder for å slippe å skjøte. Skjøte er jo aldri bra om man kan unngå det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.