Har en liten fundering på dette:
3D-illustrasjon av en takstruktur med saxtakstoler, hvor taket møter veggen, visende luftspalter og isoleringslag.
Når man isolerer taket ved saxtakstoler, så har jeg lest meg til at man først trenger en luftspalte mot råsponten, deretter kommer selve isoleringen, og så tetningslaget. Det som jeg ikke har funnet noe sted er hvordan man gjør der taket møter veggen; hvilken del av veggkonstruksjonen tar jeg med meg opp mot taket? Skal man se det som at taket går ned mot veggen eller at veggen går opp mot taket? Hva er mest praktisk?

Finner ikke hvor man kan redigere overskriften for innlegget som ble litt rart norsk...

Sist redigert:
D dogpox skrev:
Har en liten fundering på dette:
[bilde]
Når man isolerer taket ved saxtakstoler, så har jeg lest meg til at man først trenger et luftspalte mot råsponten, deretter kommer selve isolasjonen, og så tetningslaget. Det som jeg ikke har funnet noe sted er hvordan man gjør der taket møter veggen; hvilken del av veggkonstruksjonen tar jeg med opp mot taket? Skal man se det som at taket går ned mot veggen eller at veggen går opp mot taket? Hvilket er smidigst?
Isolasjonen fra taket ligger på hammerbåndet og slutter der. Den skal vindbeskyttes på en eller annen måte.
Har du vindsperre på veggen skal den settes sammen med vindsperre i taket.
Teip alle skjøter.

T Tompafix skrev:
Isoleringen fra taket ligger på hammarbandet og slutter der. Den skal vindbeskyttes på en måte.
Har du vindsperre på veggen skal den settes sammen med vindavleder i taket.
Tape alle skjøtene.
Så jeg går i prinsippet opp med ytterdelen av veggen og bygger den sammen med platen som skaper luftspalten?

D dogpox skrev:
Så jeg går i prinsippet opp med ytterdelen av veggen og bygger sammen den med platen som skaper luftspalten?
Illustrasjon av tverrsnitt av byggkonstruksjon, med "1" som indikerer yttervegg og "2" som viser en plate som skaper en luftspalte.

Om 1 tilsvarer ytterveggen inn til vindskyddet, og 2 er board eller lignende som skaper luftspalt...?

Illustrert diagram av takfot med detaljerte komponentmarkeringer og isolasjonslag. Viser koblingen mellom tak og vegg. fra veggen går vindsperren opp og evt. panelet avhengig av om du skal kjøre med åpen takfot eller ei.

T Tompafix skrev:
[bilde] fra veggen går vindsperren opp og ev. panelen avhengig av om du skal kjøre med åpen takfot eller ikke.
På bildet ser det snarere ut som at bordet som lager luftspalten går ned til vindsperren?

Synes at nettsiden er vanskelig å navigere...kan man spørre hvor du fant bildet?

D dogpox skrev:
På bildet ser det snarere ut som at boarden som skaper luftspalten går ned til vindsperren?

Synes at hjemmesiden er vanskelig å navigere...får man spørre hvor du fant bildet?
Boarden som skaper luftspalten fungerer også som vindsperre. Du kan gjøre hva som helst så lenge det finnes en luftspalte helt ut til takfoten. Dvs luften må kunne komme inn der.
Treveilederen finnes all nyttig info du søker.
Du finner her info på isoleringsmørken typ isover eller paroc

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.