Har en liten fundering på dette:
Når man isolerer taket ved saxtakstoler, så har jeg lest meg til at man først trenger en luftspalte mot råsponten, deretter kommer selve isoleringen, og så tetningslaget. Det som jeg ikke har funnet noe sted er hvordan man gjør der taket møter veggen; hvilken del av veggkonstruksjonen tar jeg med meg opp mot taket? Skal man se det som at taket går ned mot veggen eller at veggen går opp mot taket? Hva er mest praktisk?
Finner ikke hvor man kan redigere overskriften for innlegget som ble litt rart norsk...
Har en liten fundering på dette:
[bilde]
Når man isolerer taket ved saxtakstoler, så har jeg lest meg til at man først trenger et luftspalte mot råsponten, deretter kommer selve isolasjonen, og så tetningslaget. Det som jeg ikke har funnet noe sted er hvordan man gjør der taket møter veggen; hvilken del av veggkonstruksjonen tar jeg med opp mot taket? Skal man se det som at taket går ned mot veggen eller at veggen går opp mot taket? Hvilket er smidigst?
Isolasjonen fra taket ligger på hammerbåndet og slutter der. Den skal vindbeskyttes på en eller annen måte.
Har du vindsperre på veggen skal den settes sammen med vindsperre i taket.
Teip alle skjøter.
Isoleringen fra taket ligger på hammarbandet og slutter der. Den skal vindbeskyttes på en måte.
Har du vindsperre på veggen skal den settes sammen med vindavleder i taket.
Tape alle skjøtene.
Så jeg går i prinsippet opp med ytterdelen av veggen og bygger den sammen med platen som skaper luftspalten?
På bildet ser det snarere ut som at boarden som skaper luftspalten går ned til vindsperren?
Synes at hjemmesiden er vanskelig å navigere...får man spørre hvor du fant bildet?
Boarden som skaper luftspalten fungerer også som vindsperre. Du kan gjøre hva som helst så lenge det finnes en luftspalte helt ut til takfoten. Dvs luften må kunne komme inn der.
Treveilederen finnes all nyttig info du søker.
Du finner her info på isoleringsmørken typ isover eller paroc