Er det noen som vet hvordan man bygger om en trapp i et gammelt hus fra 1893 som har korte trappetrinn og lave trappetrinn?

Det blir litt ubehagelig å gå i trappen når halve foten ikke har noe feste.

• Liker
Arp32
  • Laddar…
Du må fotografere hvordan det ser ut nå, for å få noe svar.

OK det beror nok på at trappen er tett, det er en planke inni den som skal forsterke trinnet og da kommer ikke foten inn så langt. Kan gå an å legge en bit som gjør at selve trinnet kommer lenger ut, men det kan se rart ut. Finnes trappefirmaer som lager trapper etter mål. Det er liksom en halv L-trapp som svinger litt. For øvrig så blir det nok vanskelig å bygge om uten å rive den helt.

Finnes ikke et enkelt svar på spørsmålet.
Et delspørsmål er å beskrive hvordan en trapp bør se ut.

Det finnes en trappeformel som jeg lærte på yrkesskolen rundt 1980. *Kan ha kommet til nye regler som jeg ikke kjenner til.

Trinnlengden pluss trinnhøyden ganger to skal bli et sted mellom seksti og sekstitre centimeter. Ønskelig at trinnhøyden ikke er høyere enn 17 cm. Maks høyde på trinnet 20. Ikke klart uttalt i det jeg lærte. Men har tolket det som at en trapp får helle maksimalt 45 grader om det ikke er umulig å få inn en trapp på annen måte.
Alle trinn i en trapp skal ha samme lengde og høyde. Målet er at den skal være komfortabel og sikker å gå i.

Finnes flere regler som jeg ikke ser noen relevans for her.

Spørsmålet ditt var om trappen kan bygges om.
Ifølge min erfaring er denne muligheten teoretisk mer enn praktisk. Er sannsynlig mer arbeid enn å rive eksisterende trapp og bygge en ny.

Trappeløpet er sannsynlig som det er. Kunne du forlenge trappen med noen meter eller så, kunne du teoretisk sett holde samme trinnhøyde og, så å si, bygge en komfortabel trapp med den gamle som grunnlag. Se figA. Din påbygning inngriper da ikke på din eksisterende trapp.
Håndtegninger av to trappeillustrasjoner merket som fig A og fig B. Fig A viser en mulig påbygging av en eksisterende trapp. Fig B viser hindringer.
FigB viser hvordan din eksisterende trapp er i veien når du prøver å endre med trappen i samme posisjon. Det eneste trinnet du kan bygge på, er det laveste. Alle andre må fjernes. Det er mer arbeid enn å lage en helt ny.

Mvh Findus

*Utenfor ICA Maxi i Moraberg. Opp til Feltemas parkering går en betongtrapp som ikke oppfyller trappeformelen. Ubehagelig å gå i med nettopp for korte og lave trinn. Irriterer meg over den og lurer på hvordan en slik trapp har kommet gjennom nåløyet ved et slikt storprosjekt.

• Liker
Peter #11
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK det beror nok på at trappen er tett, det er en planke inni den som skal forsterke trinnet og da kommer ikke foten inn så langt. Kan gå an å legge et stykke som gjør at selve trinnet kommer lenger ut, men kan se rart ut. Finnes trappefirmaer som lager trapper etter mål.
Det er liksom en halv L-trapp som svinger litt. For øvrig så blir det nok vanskelig å bygge om uten å rive den helt.
Ah, ok. Man må altså bestille en ny😱

findus42 findus42 skrev:
Finnes ikke et enkelt svar på spørsmålet.
Et delforsøk er å beskrive hvordan en trapp bør se ut.

Det finnes en trappeformel som jeg fikk lære på yrkeskolen rundt 1980. *Kan ha kommet nye regler som jeg ikke kjenner til.

Steglengden pluss steghøyden ganger to skal bli et sted mellom seksti og sekstitre centimeter. Ønskelig at steghøyden ikke er høyere enn 17cm. Maks høyde på trinnet 20. Ikke klart uttalt i det jeg fikk lære. Men har tolket det som at en trapp kan helle maksimalt 45 grader hvis det ikke er mulig å få inn en trapp på andre måter.
Alle trinn i en trapp skal ha samme lengde og høyde. Målet er at den skal være komfortabel og sikker å gå i.

Finnes flere regler som jeg ikke ser noen relevans for her.

Spørsmålet ditt var om trappen kan bygges om.
Ifølge min erfaring er den muligheten teoretisk mer enn praktisk. Er trolig mer arbeid enn å rive eksisterende trapp og bygge en ny.

Trappeløpet er trolig som det er. Kunne du forlenge trappen med noen meter eller så ville du teoretisk kunne holde samme steghøyde og, så å si, bygge en komfortabel trapp med den gamle som grunn. Se figA. Din påbygging innvirker dermed ikke på din eksisterende trapp.
[bilde]
FigB viser hvordan din eksisterende trapp er i veien når du prøver å endre med trappen i samme posisjon. Den eneste trinn du kan bygge på er det nederste. Alle andre må bort. Det er mer jobb enn å lage en helt ny.

Mvh Findus

*Utenfor ICA Maxi i Moraberg. Opp til Feltemas parkering går en betongtrapp som ikke oppfyller trappeformelen. Ukonvensjonell å gå i med nettopp for korte og lave trinn. Irriterer meg over den og lurer på hvordan en slik trapp har kommet gjennom nåløyet ved et slikt storprosjekt.
Det er så trangt foran trappen, ytterdøren kommer akkurat så det går ikke å gjøre noe der. Det blir altså å rive og kjøpe en ny.

Spørsmålet er om den nye trappen kan bygges i U-form for å få inn flere trinn med fornuftig steglengde.

H heimlaga skrev:
Spørsmålet er om den nye trappen kan bygges i U-form for å få inn flere trinn med fornuftig steglengde.
Finnes det snekkere som kan sånt her i Östergötland?

Sko størrelse 52? Seriøst, men: Hva er høyden og dybden på de rektangulære trinnene? Hvor mange er det? Hvor stor er tåen? Og kanskje tegne en frihånds plantegning av første etasje med dimensjonene til trappeoppgangen. Er det mulig å forstørre den?

H heimlaga skrev:
Spørsmålet er om den nye trappen kan bygges i U-form for å få inn flere trinn med fornuftig trinnlengde.
Dessverre trolig ikke. Man får omtrent like mange trinn per arealenhet i en svingtrapp som i en rett.

Det er muligens mulig å jukse med ganglinjen for å få større radius mot spindelen.
Om trappen er L eller U styres mer av hvordan planløsningen ser ut. Hvor man vil komme ut av trappen.

Det er tenkelig at trappeløpet kan forlenges oppe ved å svinge. Av flere grunner tror jeg personlig ikke at det er enkelt. Det kan være vanskelig å avveie lasten i et gammelt hus når man kapper ut gulvbjelker for omlegging av en trapp.

Det kan selvfølgelig likevel være verdt å undersøke. Vet jo ikke mer enn hva jeg har sett i tråden.

Mvh Findus

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.