Hei, usikker på om dette ble riktig underforum (flytt det gjerne dersom det passer bedre et annet sted).
Min fundering/spørsmål er dette.
Vi skal gjøre i stand vaskerommet vårt etter hvert, og per nå ser det omtrent slik ut
Rommet er betydelig større enn det som vises på bildet, men jeg tror dere forstår prinsippet. Det er "steinblokker" som veggmateriale (utsiden pusset og malt) i dag, og de virker til å ha brukt en slags pusse-/betong-/kalkblanding for å prøve å jevne ut veggene/fugene litt mellom steinene.. og støpt plate på gulvet..
Men dessverre har det begynt å løsne og sprekke opp noen steder - og det ser mindre pent ut..
Så det finnes to forskjellige måter å gjøre en renovering på antar jeg..
1. Bygge en ny vegg med riktig materiale.. 2. Banke ned alt og pusse nytt..
..og det er nå min fundering kommer!
Hvis jeg nå skulle ønske å lage en helt ny vegg foran (i henhold til alle kunstens regler), må jeg gjøre noe med fugene/pussen/steinen der bak, i forkant?
Jeg antar at det kommer til å falle ned mer "puss" med tiden? Kan hull der skape et senere problem? (f.eks. at mus kommer inn? har sett en liten "grus/sandhaug" nede ved gulvet noen steder..der det også er hull mellom steinene..)
OM jeg nå skulle velge alternativ 2, å banke ned alt. Hvordan går man egentlig frem da? Hvor mye skal man banke bort.. og hva gjør man hvis det sitter fast? (kan man la det være igjen da?) - og så når man bygger opp igjen, skal man pusse/fuge/fylle i.. i flere lag da eller?? (ganske store forskjeller mellom steinene noen steder).
Alle tanker velkomne (på ett eller begge forslagene)
Vanskelig å avgjøre på bildene, men det kan være at man har malt med en tett maling som får pussen til å løsne fordi fukt i muren da ikke kan ventileres ut. Å gjøre om og gjøre rett for å få en helt jevn vegg vil nok kreve en betydelig arbeidsinnsats og flere lag med puss.
Jeg er ingen kjeller-ekspert, men spontant stemmer jeg på metallstendere og våtromsgips. Med tiden vil det sikkert falle ned puss på baksiden, men noen hull i muren blir det nok ikke.
Akkurat på bildene her så kan jeg fortelle at det er hmm.. e kjeller.. men helt over bakken der (kanskje noen dm, helt nederst på enkelte sider i rommet, som er under bakken). Utsiden av huset er "slätputsad" og malt med maling for formålet (jeg mener vi fant en boks med svart "murmaling" et sted når vi flyttet inn). Det er litt sprekker på utsiden også, men ingenting uvanlig.
Jeg synes også det virker som mye pussing om man skal gjøre om alt (som sagt, ikke et lite rom). Men det var derfor jeg lurte litt på om man fortsatt var nødt til å utbedre veggen på noen måte.. før man bygger en ny foran.
Kanskje det holder å reparere det som er ødelagt/hull?
Vi har plater allerede liggende der nede i rommet og våtromsgips.. fra forrige eier (vi kjøpte noen ting i uthusene..) - men jeg er litt fristet av en vegg i tre (liggende..). Lurer på hvordan man gjør dette på beste måte.. og skal vi isolere.. eller ikke..?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.