1.299 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Hvordan gjenskaper jeg grunnmuren over vinduet?
Jeg har noen kjellervinduer som ble byttet ut på 60-tallet, se bilde. I forbindelse med dette tok man åpne vindusåpningene ved å banke bort grunnmuren over hvert vindu. Jeg skal nå gjenopprette vinduene til sin opprinnelige modell og størrelse (drøyt 15 cm lavere, noe smalere), og vurderer hvordan man enklest gjenoppretter muren over hvert vindu?
En variant jeg har tenkt på er å feste inn en bit tømmer over den nye karmen, som man deretter pusse og rappere, det er vel en velprøvd konstruksjon, om enn ikke på dette huset...
Hvordan kan man ellers gjøre, å mure med bæreevne virker vanskelig? Eller skulle det være mulig å støpe noe på stedet?
Har begrenset erfaring med murerarbeid, takknemlig for alle forslag!
En variant jeg har tenkt på er å feste inn en bit tømmer over den nye karmen, som man deretter pusse og rappere, det er vel en velprøvd konstruksjon, om enn ikke på dette huset...
Hvordan kan man ellers gjøre, å mure med bæreevne virker vanskelig? Eller skulle det være mulig å støpe noe på stedet?
Har begrenset erfaring med murerarbeid, takknemlig for alle forslag!
Nå vet jeg ikke hvor bredt vinduet er, men det ser ut som at man skulle kunne "øksa til" en lecablokk litt større enn hullet og banke det på plass. Sage til noen støtter for sikkerhets skyld under blokken. Deretter fylle sprekken ovenfor med mørtel. Til slutt pusse utsiden. Finnes sikkert bedre måter, og jeg er bare amatør, så ta mitt tips med en klype salt. 
Vinduåpningene er ca 90 cm. Svaret ditt fikk meg til å se på bjelker i Leca og lettbetong, typ Siporex. Er det kanskje noe slikt man skal satse på? Jeg utelukket litt løsningen med bjelker siden jeg ikke har noe å legge opp dem på på hhv side, men det burde gå å kile inn og feste en bjelke som bare skal bære seg selv med lim/mørtel. Jeg antar at lettbetong typ Siporex er enklest å jobbe med, finnes det noen ulemper med det for denne bruken?1977bjorn skrev:
Nå vet jeg ikke hvor bredt vinduet er, men det ser ut som at man kunne "grokke til" en lecablokk litt større enn hullet og banke den på plass. Sag til noen støtter for sikkerhets skyld under blokken. Deretter fylle sprekken ovenfor med mørtel. Til slutt pusse utsiden. Finnes sikkert bedre måter og jeg er bare amatør, så ta mitt tips med en klype salt.![]()
Har ikke jobbet med siporex så det kan jeg ikke svare på dessverre.
Rask Googling sier jo imidlertid:
Lettbetongbjelke er et armert lettbetongelement som brukes som bærende komponent for dør- og vindusåpninger i lettbetong-murverk.
Som virker å være det samme, så det fungerer sikkert…
Kanskje det går an å banke frem en kloss på hver side så man kan få inn en bjelke?
Rask Googling sier jo imidlertid:
Lettbetongbjelke er et armert lettbetongelement som brukes som bærende komponent for dør- og vindusåpninger i lettbetong-murverk.
Som virker å være det samme, så det fungerer sikkert…
Kanskje det går an å banke frem en kloss på hver side så man kan få inn en bjelke?
Klikk her for å svare