Vi har nettopp flyttet til hus og trenger å montere en tyngre lampe (omtrent 5 KG) på kjøkkenet lik denne:
Tak i kjøkkenet består av en slags panel som er rundt 1,5 cm tykk. Under panelet finnes original taket, som trolig også er i en eller annen form av tre, trolig masonitt eller noe lignende.
Tidligere eier har bare skrudd opp en krok som er ca. 5 mm i diameter rett i panelet der de har hatt sin kjøkkenlampe. Hvis jeg drar i kroken, merker jeg at panelet gir litt etter. Jeg er helt klart skeptisk til å henge opp vår tunge lampe i denne kroken.
Så spørsmålet er hvordan dette skal gjøres, hvordan fester jeg den på en fornuftig måte?
Er det råspont så trenger du ikke være bekymret over en 5kg lampe. Med en litt større krok kan du enkelt henge opp en huske! Verre er det i moderne hus med gipstak!
Er det råspont så trenger du ikke være bekymret for en 5kg lampe. Med litt større krok kan du enkelt henge opp en huske! Verre er det i moderne hus med gipstak!
Oi, er det så holdbart, man blir jo litt betenkt når man ser at plankene gir etter når man drar i kroken.
Slik ser det ut:
Slik ser lampen ut (IKEA):
Du sier altså at det er greit om jeg bare tar en grovere krok? Hvor grov ville du valgt?
Det der spontede taket er ikke originaltaket, det er satt opp langt senere enn da huset ble bygget, ville tippet på at huset er eldre enn -78.
Du må sjekke hva originaltaket er laget av, eventuelt er det spontet virke rett over det gamle innertaket så en krok som går inn minst 60mm og der gjengen er minst 40mm kan muligens fungere.
Det der panelte taket er ikke originaltaket, det er satt opp langt senere enn da huset ble bygget, jeg vil tippe at huset er eldre enn -78.
Du må sjekke hva originaltaket er laget av, eventuelt er det panelte treverket rett over det gamle innertaket så en krok som går inn minst 60mm og med en gjenge på minst 40mm kan kanskje fungere.
Det gamle taket kan kanskje være betongtak.
Nei, akkurat det panelte taket er som jeg sa montert oppå originaltaket som jeg ikke vet hva er. Men i så godt som alle de andre rommene ser taket ut omtrent som det man skimter under panelen i kjøkkenet. Nøyaktig lik krokholder og kontakt finnes også i de andre rommene så jeg antar at det bare er på kjøkkenet man har valgt å sette panel direkte på originaltaket.
Jeg føler meg dog litt usikker på hvordan jeg skal gå videre med dette? Hvordan finner jeg ut hvor lang krok jeg trenger og om det holder for lampen? Jeg kan jo selvsagt bore et dypt hull som går nesten opp til loftet og så sette kroken der, men det føles ikke særlig profesjonelt. Huset har en treramme med kjeller i betong og det er riktig nok bygget tidligere enn 78, mer nøyaktig 71.
Hvis du fjerner takdoselokket/lampeuttaket på ett/flere steder, kan det kanskje være mulig å se hva taket består av og hvor tykt delen/delene er.
Du kan også gå opp på loftet og sjekke hvordan det ser ut.
Ingen av oss kan si eksakt hvor lang skrue/krok du skal ha før du kommer tilbake med eksakt hvordan taket er bygget opp.
I mitt forrige innlegg ga jeg et forslag til krokens lengde som kun gjelder under de forutsetningene jeg skrev.
Ved å måle hvor langt fra ulike vegger du vil ha kroken, kan du så på loftet måle deg frem til om kroken vil komme i en takstol eller ikke.
Det går også an å løfte på isolasjonen og legge på en trebit hvis du er redd for at originaltaket pluss det nye ikke holder lampen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.